Nagrado slovenski startup leta so podelili že trinajstič zapored, zmagovalec pa je izmed petih finalistov postalo mlado podjetje InstaText, za katero je strokovna komisija ocenila, da ima dolgoročno največje ambicije, potencial globalne rasti in neubranljivo konkurenčno prednost v svoji niši ter obeta, da bo skupnosti, iz katere sprva črpa, po uspehu na trgu tudi vračalo.

Vsebinsko bogatenje besedil

Podjetniki, pisci knjig, profesorji na fakultetah, pravni strokovnjaki ter zaposleni v prevajalskih in vladnih institucijah pri svojem delu pogosto komunicirajo v angleškem jeziku. Vsem, ki jim beseda ne teče tako gladko kot v maternem jeziku, to povzroča nemalo stresa, predvsem pa jim jemlje ogromno časa. Za boljšo razumljivost in berljivost pogosto posegajo po obstoječih orodjih, ta pa jim ponujajo le slovnično korekcijo besedil. InstaText je spletna platforma, ki na osnovi umetne inteligence ustvari takojšnja priporočila in ideje, kako vsebinsko izboljšati besedilo, ga narediti bolj berljivo in razumljivo. InstaText besedila obogati, saj piscu ponudi predloge za izboljšano besedišče in ustreznejšo rabo besed, popravi pa tudi slovnične napake in, če je potrebno, preoblikuje celoten stavek in ga umesti v kontekst besedila. Samo v prvih treh mesecih, odkar je ekipa, sestavljena iz vrhunskih strokovnjakov za umetno inteligenco, jezikovne tehnologije oziroma naravne obdelave jezikov ter razvoj programske opreme, rešitev poslala na trg, je zaposlenim v akademskih krogih prodala za več kot 30.000 evrov licenc, trenutno pa ima že okoli 4000 aktivnih uporabnikov.

»Pisna komunikacija je temelj uspeha posameznika in družbe. S pomočjo umetne inteligence lahko to komunikacijo dvignemo na bistveno višjo raven in naenkrat lahko pišemo besedila, kot bi bili rojeni ali šolani v Angliji. InstaText pomaga pri izboljševanju besedil, hkrati pa jih naredi bolj berljiva in razumljiva – vse to v samo nekaj sekundah,« je povedal Matej Guid, direktor in soustanovitelj podjetja InstaText. »Platforma je načeloma namenjena vsem, ki jim je pomembna pisna komunikacija v angleščini, v začetku pa smo se osredotočili na univerze, profesorje, raziskovalce in druge, ki res krvavo potrebujejo dobra besedila. InstaText je kreativno orodje, ki omogoča, da z interakcijo pridemo do boljšega besedila, skorajda kot bi kiparili, obenem pa pomaga tudi pri učenju angleščine, čeprav to za zdaj ni njegov namen. Razvoj gre v smeri personaliziranih slovarjev, tako da bi uporabniki besedilo lahko še bolj prilagodili sebi. Ker tehnologija omogoča podporo vsem svetovnim jezikom, ne le angleščini, bo platforma še letos omogočila oblikovanje besedil v nemškem in po vsej verjetnosti tudi v španskem jeziku.«

V podporo startup skupnosti

Kot je ob razglasitvi startupa leta 2020, s katero se je končala letošnja startup konferenca Podim, dejala Maja Tomanič Vidovič, direktorica Slovenskega podjetniškega sklada, ki akcijo podpira že vse od začetka, je izbor v vseh teh letih dvignil kulturo slovenskega startup ekosistema, slovenskega podjetništva ter podjetniškega razmišljanja in ustvarjalnosti. »Zelo smo veseli, da prek takih dogodkov podpiramo mlade, njihovo kreativnost, trud in odločnost, da si upajo stopiti na samostojno pot. Ni ovir, so le izzivi, ki jih je mogoče premagati s pametnimi odločitvami, trdim delom in entuziazmom, kar je tudi moto izbora startupa leta.« Ustvarjalnost in inovativnost startup podjetij podpira tudi ministrstvo za gospodarstvo in tehnološki razvoj. Po besedah državnega sekretarja Aleša Cantaruttija je to »glavna karta, na katero moramo igrati za prihodnost slovenskega podjetništva«, inovativnim podjetjem pa sporoča, da je »kreativnost nove ideje močnejša od najbolj trdovratnega virusa«.

Startupi predstavljajo tri odstotke vseh podjetij. Delajo na globalnem trgu, v tveganih okoliščinah in se ponašajo s produkti z visoko dodano vrednostjo, potrebujejo pa tvegani kapital, dobro podporo in stimulativno poslovno okolje. »Želim si, da bi Slovenija z ambasadorji tega sektorja, ki je vse pomembnejši, znala prepoznati pomen startup podjetništva in ga na ustrezen način podpreti, s čimer bo naša družba v prihodnosti še bolj inovativna in še boljša,« je povedal Matej Rus, vodja skupnosti Startup Slovenija in direktor Tovarne podjemov. Urban Lapajne, organizacijski vodja tekmovanja Startup leta, pa dodaja: »Digitalizacija se je v zadnjih dveh mesecih pospešila kot nikoli doslej, online svet pa je postal bližji in bolj sprejemljiv. To je predvsem tehnološkim podjetjem, ki razvijajo napredne storitve, omogočilo, da hitreje napredujejo in prodirajo na trg. Večina jih je krizno situacijo izkoristila v svoj prid. Z izborom startupa leta slovenskemu ter tudi mednarodnemu ekosistemu sporočamo, česa smo v Sloveniji sposobni, in pritegnemo še več pozornosti na globalnem trgu.«