Glasbenega producenta Iztoka Zupana smo ujeli tik pred odhodom v studio; z glasbenikoma Ano Kravanjo in Samom Kutinom ravno snema zvočno podlago za risanko. Založba Klopotec je široko usmerjena, snema in izdaja zvočne zapise in muzikalije različnih kreativnih glasbenikov, predvsem pa je sinonim za kakovostne posnetke. V karantenskih dneh je začel delovati tudi spletni radio.

Kakovosten zvok

Glasbeniki stojijo v vrsti, kdaj bo Iztok Zupan imel čas za snemanje, tako tuji kot domači. Nanj se obračajo tisti, ki hočejo kakovosten izdelek, predvsem pa nekoga, ki bo njihovo glasbo zares razumel. Tako se pri njem snema jazz, etno, eksperimentalna in druga alternativna glasba. Založbo je ustanovil pred desetimi leti, in sicer tako, da je prodal računalniško podjetje, s tem pa prišel do zagonskih sredstev. Končno se je lahko začel ukvarjati s svojim najljubšim hobijem, glasbo.

»Z glasbo sem začel delati, ker sem jo rad poslušal, a kot avdiofil nikoli nisem bil zadovoljen s tem, kar so po zvočni plati prodajale založbe. Ko sem sam začel snemati koncerte, najprej z dvema mikrofončkoma, sem kmalu ugotovil, kako se da zvok 'v živo' vrhunsko prenesti na posnetek, in se hkrati naučil, kaj je bilo tisto, kar je manjkalo na posnetkih drugih založb,« je povedal Zupan. »Kmalu se mi je pridružilo še nekaj prijateljev, eden je naredil dva mikrofona in dober ojačevalec, in posnetki so postali takšni, da so jih opazili tudi na glasbenih sejmih v tujini in se čudili, s kako poceni opremo so nastali. Še naprej sem vlagal v mikrofone in svoje znanje, še danes vse skupaj nadgrajujem.«

Čeprav se je najprej hotel specializirati za free jazz, ker ga je sam najraje poslušal, so mu bili v začetku usojeni harmonikarji, se v smehu spominja. Prva plošča, ki je leta 2010 izšla pri založbi, je bila plošča tria Jureta Torija, kjer je sodeloval tudi Ewald Oberleitner, eden najboljših basistov v Evropi, s katerim sta se z Zupanom poznala že od prej. Tej je sledila solo plošča harmonikarja Marka Hatlaka, ki so jo posneli v cerkvi. »Najraje snemam na lokacijah, ki imajo neko lastno zvočnost.«

Sedaj založba izdaja več jazza kot nekoč. Zupan veliko snema jazz festivale po Avstriji in Italiji, tam spoznava glasbenike, založnike in se sklepajo dogovori, že od začetka pa snema tudi Brda Contemporary Music Festival, ki ga organizira tolkalec in bobnar Zlatko Kaučič. Ta glasba potem izide na zgoščenkah, bodisi pri Klopotcu bodisi pri kateri drugi tuji založbi.

Klopotanje klopotca

Po novem pa ima založba tudi svoj spletni radio. Ideja je zorela dolgo časa, že pred sedmimi leti je razmišljal o tem, ko je spletni radio vzpostavila založba Celinka. Zdaj je idejo opredmetil čas koronairusa, Zupan je v izolaciji lahko to platformo v miru domislil in jo tudi zagnal. A je z ambicijami previden, saj dodatnega denarja za delovanje radia ni, urediti bo treba tudi avtorske pravice. Zdaj se vrti skoraj vsa muzika, ki je izšla pri njegovi založbi, vsi glasbeniki so tudi pristali na predvajanje, zadnjo besedo pa bo imel Sazas.

Idej mu tudi sicer ne manjka: rock glasbo bo na strežnik še naložil, uvedel bo tudi posebne rubrike, povabil še druge založbe iz Slovenije in tujine, posameznike s ploščami, izdanimi v samozaložbi. Ima že tudi pisce kritik in poznavalce glasbe ter si drzne razmišljati tudi o klasični radijski frekvenci.

Posnetih ima veliko koncertov, ki jih je pionirsko že predvajal na začetku oddajanja radia; lahko bi dobili posebno rubriko. »Imam recimo posnetek koncerta preminulega poljskega trobentača in skladatelja Tomasza Stańka, rad bi ga izdal na zgoščenki, glede avtorskih pravic se ravno dogovarjam z njegovimi dediči in glasbeniki, ki so bili takrat skupaj z njim na odru. Ljudje mi pravijo, da si želijo posnetke takšnih nepozabnih koncertov kupiti ali vsaj slišati.«