Sredi pandemije s covidom-19, ki je po svetu, na dan 2. aprila, okužil že več kot 940.000 ljudi in jih spravil v onstranstvo skoraj 47.000 (v naši deželici »le« 16 od 897 okuženih), je naša vlada pozvala parlament in javnost k aktivaciji vojske s pooblastili policije, ker da je nujna za boljše varovanje južne meje (s Hrvaško) pred pričakovanimi vdori nezakonitih migrantov, potencialnih prenašalcev novih okužb. »V tem trenutku – pomirja notranji minister Hojs – je v mestih in notranjosti države ne potrebujemo.« Aha, gospod minister, v tem trenutku še ne? Lepo. Kaj pa jutri? Morda ob kakem izbruhu narodove jeze? Ker se tudi to lahko zgodi, če bo oblast ob ukazovanju vedenj, ki so nujna za zajezitev pandemije, počela tudi stvari, ki z njo nimajo zveze in ki razkrivajo neke druge, ne kolektivne interese in težnje. In nekaj se v tem smislu tudi že dogaja: vrsta hitropoteznih, nepojasnjenih kadrovskih menjav, utišanje uprave za javna plačila in onemogočanje dela komisije za preprečevanje korupcije, poskusi utišanja tudi medijskega nadzora nad početji vlade…

A vrnimo se k policijskim pooblastilom, ki naj bi jih z aktivacijo razvpitega 37. a člena zakona o obrambi državni zbor z dvotretjinsko večino prisotnih poslank in poslancev dodelil vojski. Tudi če zaupamo predlagatelju te poteze, notranjemu ministru, verjamemo v njegovo dobronamernost in v zagotovila, ki jih daje, da bodo vojaki in vojakinje le nadomeščali policijo in ji tako pomagali pri obvladovanju nezakonitih prehodov meje, se moramo vprašati, ali niso pooblastila vezana tudi na znanje, usposobljenost in kvalifikacije, ki jih poklic, ki jih prevzema in bo izvajal, ima? Policisti, ki so za ta poklic posebej izšolani, morajo po zakonu o delu v policiji za izvajanje policijskih pooblastil opraviti še poseben izpit. Pripadnicam in pripadnikom vojske pa tega ni treba?

Takoj mi pride na misel primerjava z zdravstvom, ko je ta servis naša prva obrambna linija proti pandemiji. Predstavljamo si, da bi zdravniku splošne medicine podelili pooblastila travmatologa ali infektologa, ker sta slednja trenutno najbolj obremenjena? Morda pretiravam, a kakor koli že interpretiramo te reči, pooblaščanje nekoga za nekaj, česar ni na njegovem spisku del in nalog, ne gre.

No, za zdaj vojska policijskih pooblastil nima. Aktivacija 37. a člena zakona o obrambi na matičnem odboru v parlamentu ni prejela zadostne podpore. LMŠ, SD in Levica so glasovali proti. A to ne pomeni, da se vlada s predlogom ne bo vrnila. Dovolj bo informacija, da se nezakoniti prehodi meje povečujejo.

Sicer, če že hočemo z vojsko okrepiti vrste policije, tako za nadzor meja kot za kakršno koli drugo potrebo varovanja življenj, osebne varnosti in premoženja ljudi, preprečevanja in odkrivanja kriminala, nadzora in urejanja prometa, ter občega zagotavljanja miru in reda, začnimo z njeno reformo, z njenim preoblikovanjem v skladu z izzivi, ki so sicer še pred nami, a že kažejo zobe. Mislim na dramo, ki jo živimo te dni skupaj s preostalim svetom in ki se utegne ponoviti, tudi ko bi jo zadušili, morda že prihodnje leto z novim, mutirajočim in neobvladljivim virusom, in mislim na ekstremna vremenska in tudi druga naravna dogajanja kot posledice podnebnih sprememb.

Že to, kar doživljamo zadnje tri tedne, kliče po korenitih spremembah in prilagoditvah naših življenjskih modelov in standardov, tako na osebni kot na kolektivni ravni – govorim o nujnosti po novi družbeni in razvojni agendi. Začnimo pri vojski, ko jo že hočemo na meji.

Aurelio Juri, Koper