»Na splošno velja, da je naravoslovje za otroke neprivlačno in da je tehnika nezanimiva, kar se kaže tudi pri poklicnih odločitvah mladih. A kako naj se mladi odločajo za naravoslovne in tehnične poklice, če v otroštvu nimajo priložnosti, da bi na teh področjih prosto ustvarjali?« sprašuje Danilo Kozoderc in razkriva osnovni vzgib, iz katerega je nastal Zavod Simetris.

»Pred leti sem deloval v šolstvu v tehnični smeri. Ko je 'zmanjkalo dijakov' in sem ostal brez službe, je moja žena ravno zaključila usposabljanje za Montessori didaktiko, kar je pripeljalo do tega, da smo pri nas doma začeli z raznovrstnimi popoldanskimi uricami za otroke; jaz sem bil zadolžen za naravoslovne dejavnosti in poskuse,« pripoveduje Danilo Kozoderc.

»Pokazalo se je, da v naši okolici manjka prostor, kjer bi otroci lahko ustvarjali in odkrivali svoje talente. Ustanovili smo Zavod Simetris in Modro hiško in začeli ponujati redne popoldanske aktivnosti za otroke. Po šestih letih dejavnosti smo se prijavili na razpis Lokalne akcijske skupine za naše okolje, dobili smo sredstva in z njimi obnovili neke že obstoječe prostore v Framu, nabavili opremo in iz Modre hiške razvili Modro delavnico, delavnico v smislu prostora, kjer lahko otroci in mladi delajo, ustvarjajo in se učijo iz izkušenj.«

Brihtna glavca!

Modra delavnica je prostor, kjer se lahko otroci v ustvarjalnih popoldnevih srečajo z robotiko, programiranjem, 3D tiskom, lesarstvom, naravoslovjem, matematiko. »Izvajamo veliko različnih dejavnosti. Meni zelo ljuba je recimo delavnica z lego kockami. Imamo velik paket lego elementov, takšnih zelo nestrukturiranih, osnovnih. Otroci dobijo nalogo, naj naredijo konkretno stvar, recimo vozilo, vetrnico ali katapult. Ne damo jim nobenega načrta – spodbujamo jih, naj naredijo prvi prototip, nato pa ga preizkušajo in izboljšujejo tako dolgo, da so zadovoljni z izdelkom. Takšno ustvarjanje prototipov se navsezadnje pojavlja tudi pri razvoju izdelkov v podjetjih in otroci so zelo dobri pri tem, zelo radi delajo in se implicitno učijo, niti jim ni treba dosti razlagati o mehanizmih ali zobnikih in podobno, enostavno poskušajo in vidijo, kako stvar deluje. Če ne deluje, spremenijo nekaj tu in nekaj tam, dokler ni bolje. To je zanje zelo zadovoljujoča izkušnja in obenem izjemno učinkovito učenje.«

Poleg aktivnosti v Modri delavnici je zagnana ekipa Zavoda Simetris pripravila tudi širok nabor tehniških in naravoslovnih dni za šole, ki jih izvajajo po vsej Sloveniji. »Otrokom in mladim omogočamo izkustveno učenje, učenje z delom. V zadnjem letu smo na šolah izvajali tehniške dneve na temo robotike in umetne inteligence, kar je v teoriji zelo zapletena stvar. A ob koncu dneva k nam hodijo otroci in vzklikajo, juhu, to pa sploh ni bil pouk! Ni nekaj, kar bi čutili kot obremenitev, ampak je nekaj, kar res radi delajo,« pojasnjuje Danilo Kozoderc.

Ožja ekipa zavoda Simetris šteje dva sodelavca, a ko grejo na tehniški dan na šolo, se jih nabere tudi enajst, dvanajst, trinajst sodelavcev. K ekipi je treba prišteti še animatorje, ki izvajajo tehnično-naravoslovno obarvana praznovanja rojstnih dni, redno pa obiskujejo tudi vrtec in šolo v lokalnem okolju.

»V lokalnem vrtcu izvajamo tedenske delavnice Brihtna glavca. Zelo lepo je videti, kaj vse lahko naredijo in razumejo petletni otroci, kako so radovedni, kako razmišljajo, kako jih stvari pritegnejo. Občasno imamo tudi delavnice za zelo majhne otroke, kot nekakšen naravoslovni abonma v vrtcu, pridejo tudi dvoletniki! In tudi njih stvari pritegnejo, tudi oni ugibajo in poskušajo predvideti, kaj se bo zgodilo in zakaj se bo nekaj zgodilo; to je zelo presenetljiva izkušnja, zelo navdihujoča, ker dveletni otroci marsikaj zmorejo, če jim le dovolimo in jih pravilno spodbudimo,« zagotavlja Danilo Kozoderc.

Ko bom velik, bom …

Ukvarjajo se tudi s kariernim svetovanjem. »Že dolgo sem prepričan, da je za otroke ena najboljših stvari za odkrivanje poklica prav poskušanje. Pred slabim letom smo imeli delavnico robotike na rokometnem taboru. Pa sta dva fanta prišla k mojemu sodelavcu in rekla: 'Midva bova delala robote.' Pa pravi sodelavec: 'Ja, ja, tukaj sestavljamo robote.' In onadva: 'Ne, ne, midva bova delala robote, ko bova velika.' To je bila potrditev, da otrok potrebuje konkretno izkušnjo, ki ga navduši, da lahko začne razmišljati v smislu, aha, to bi pa rad počel tudi poklicno,« pravi Danilo Kozoderc.

Pri Zavodu Simetris zato zmeraj bolj sodelujejo tudi s podjetji. »Za tovarno Impol v Slovenski Bistrici smo recimo pomagali pripraviti dan odprtih vrat za osnovnošolce, da bi jih navdušili za poklice v metalurgiji: otroci so si pogledali tovarno in proizvodnjo, mi pa smo pripravili delavnice, ki so jim približale izzive, povezane s tehniko, naravoslovjem, metalurgijo, avtomatizacijo. Svoje poslanstvo vidimo tudi v tem, da podjetjem pomagamo navduševati otroke za poklice v tehniki, kajti tovrstnih kadrov danes primanjkuje, mi pa znamo dejavnosti podjetij zelo dobro preoblikovati v aktivnosti, ki so otrokom razumljive, zanimive, blizu,« zaključuje Danilo Kozoderc.