»In kaj se zgodi, potem ko on spleza na vrh stolpa in jo reši?« »Ona ga reši nazaj.« S temi besedami, ki sta jih zapečatila s poljubom, sta si, ko se je on osvobodil strahu pred višino in po požarnih stopnicah priplezal do nje, na koncu filma Čedno dekle izpovedala ljubezen Edward in Vivian. Poslovnež in prostitutka. Richard Gere in Julia Roberts. Ameriški žigolo in ameriška ljubljenka – v obrnjenih vlogah.

Romantična komedija, ki je postala filmska klasika, te dni praznuje 30 let, v katerih je dobila celo svoj muzikal, nikoli pa nadaljevanja. Tako so se zakleli Richard Gere, Julia Roberts in režiser Garry Marshall, ki so pozneje skupaj posneli še Pobeglo nevesto, a so se svoje zaobljube o Čednem dekletu držali. In to kljub temu da je film s proračunom 14 milijonov dolarjev in zgodbo o prostitutki, ki se zaljubi v bogataša, postal najdobičkonosnejši Disneyjev film z oceno R, ki pomeni, da ni primeren za mlajše od 17 let.

Nedolžni prizori z malo kazanja kože

Ko generacijam, ki so film videle, ko je prišel v kino, torej marca 1990, omeniš Čedno dekle, ženske zavzdihnejo ob Richardu Geru, ki je bil takrat na vrhuncu svoje slave in je že 12 let prej trl srca v Malickovih Nebeških dnevih. Moški še vedno niso pozabili širokega nasmeha, dolgih nog in bujnih kodrov Julie Roberts, ki je s Čednim dekletom šele dobro zaslovela. Marshallov film, čeprav govori o bogatem poslovnežu, ki najame prostitutko, zaradi vsebine ni škodoval karieri nikogar. Kako le, ko pa je bil na videz skoraj tako nedolžen kot Disneyjeve risanke. Najznamenitejši prizor seksa, v katerem se Gere in Julia Roberts stopita s klavirjem, je bil zapet do vratu. No, zapet do vratu je bil Gere, njegova 21-letna soigralka, ki ni imela niti vozniškega izpita, čeprav v filmu mojstrsko divja z lotusom, pa je nosila črno kombinežo, ki je v tisti minuti, kolikor traja prizor, ni spustila niti za centimeter. Malo več kože, a obenem tudi manj akcije sta sicer pokazala v prizoru s kopeljo in prizoru v postelji, a ga skoraj ne bi bilo, ker je bila Julia Roberts zaradi njega tako živčna, da je dobila kožni osip.

Izvirno Čedno dekle precej manj čedno

Veliko je k nedolžnosti Čednega dekleta prispeval tudi Marshall, ki je precej omehčal scenarij in spremenil naslov. J.F. Lawton, ki ga je napisal, si je 3000 dolarjev, kot je film naslovil sam, zamislil tako, da je bil veliko bolj temačen, vseboval je tudi veliko več seksa in kletvic, poleg tega pa se je njegova Vivian še drogirala. Zapisal je: »Newyorška faca Edward zaposli prostitutko po imenu Vivian, da mu dela družbo, dokler je v Los Angelesu, pri tem pa jo seznani z lepimi stvarmi v življenju.«

Ko Lawtonov Edward pobere Vivian na ulici, jo »oceni kot etiketo na steklenici vina«, hitro pa jo tudi sleče. V Marshallovi različici ima Vivian nekoliko več dostojanstva, medtem ko je Edward precej bolj subtilen. Vivian najame za spremljevalko, ker ga na cedilu pusti njegovo pravo dekle, izbere jo tako rekoč naključno, potem ko jo na ulici vpraša za smer, preden jo odpelje v svoj penthouse, pa ji prepusti tudi vožnjo avtomobila. Za tri tisoč dolarjev od nje hoče le, da se šest dni, v katerih ji kupi tudi drage obleke in drage kamne, pretvarja, da je njegovo dekle, do seksa pa pride šele, ko se Vivian vanj zaljubi.

Danes bi takšen film težko posneli

»Mislim, da zdaj ne bi mogli več posneti takšnega filma, kajne? V njem je toliko stvari, v katere se lahko vtakneš, ampak mislim, da to vseeno ne odvzame užitka ljudem,« je za Guardian ugibala Julia Roberts in mogoče ima prav. Čedno dekle je popolnoma skregano z resničnostjo in do skrajnosti idealizira delo prostitutk, ki so daleč od prestiža, s katerim čedno dekle obdari še bolj čeden moški. Po drugi strani pa je prav to, vključno s parom Gere-Roberts in njunim srečnim koncem, glavni razlog za uspeh filma. Ta bi bil morda tudi polomija, če Disney, ki se je otepal Julie Roberts, ker je bila premalo znana, na koncu ne bi popustil in če Richard Gere po dolgem pregovarjanju Marshalla naposled vendarle ne bi rekel da. Danes si Čednega dekleta, pa če ste oboževalec enega ali drugega ali ne, enostavno ne moremo predstavljati, vključno z njunim srečnim koncem.