Manj kot dva tedna zatem, ko je prestižna založba Hachette zaradi obtožb o spolni zlorabi pastorke opustila načrte o objavi avtobiografije slovitega, a zlasti v času gibanja #MeToo vse bolj spornega režiserja Woodyja Allena, je ta v ponedeljek izšla pod okriljem založbe Arcade Publishing. »Pridobili smo pravice in ne bomo klonili pod pritiskom politične korektnosti sodobnega sveta,« so izid 400 strani dolge knjige Apropos of Nothing (V zvezi z ničimer) pospremili v newyorški založbi. »V teh čudnih časih, ko se resnica hitro zamenja za lažno novico, kot založniki raje dajemo glas spoštovanemu pisatelju in filmskemu ustvarjalcu kot tistim, ki ga skušajo utišati,« je v izjavi za javnost sporočila urednica Jeannette Seaver. Njihova konkurenca se je v začetku meseca odzvala na protest zaposlenih in poziv Allenovega sina Ronana, ki je tako – očitno le začasno – preprečil izdajo knjige.

»Ničesar ne bi spremenil«

Obtožbe o spolnem nadlegovanju posvojenke Dylan, na katero naj bi se spravil, ko je bila stara sedem let, režiserja kultnih filmov, kot sta Annie Hall in Manhattan, spremljajo že desetletja. Sam vse skupaj vztrajno zavrača. »Nikoli ji nisem storil ničesar, kar bi se dalo razumeti kot zloraba. Vse je čista laž,« se v spominih odziva na dolgoletne obtožbe, ki so jih po prijavi njegove takratne partnerice Mie Farrow v 90. letih preiskovale tudi pristojne institucije. Te so ga obtožb oprostile, proti njemu ni bila nikoli vložena obtožnica. »Mia se mi je želela le maščevati,« je prepričan Allen.

Razlog za maščevanje je njegova nekdanja partnerica in igralka vsekakor imela. Leta 1991 naj bi se Allen zapletel z drugo njeno (a ne njuno skupno!) posvojenko, takrat 21 let staro Soon Yi. Z Mio sta bila še skupaj (čeprav on trdi, da sta bila že bolj ali manj ločena), za njuno razmerje je izvedela, ko je pri njem našla erotične fotografije pastorke. »Razumem njeno zgroženost, bes, šok,« po poročanju ameriških medijev režiser v avtobiografiji opisuje njen takratni odziv. »A v najzgodnejši fazi razmerja, ko prevlada poželenje, s Soon Yi nisva mogla držati rok drug od drugega,« piše in zatrdi, da mu za odločitev ni žal. »Brez pomisleka bi to spet storil.« In kako ne bi? 35 let mlajša soproga, s katero sta poročena od leta 1997, je njegova največja zaveznica. Prav njej je knjigo tudi posvetil.

Postavi se ob bok Millerju in Joyceu

In če Mia Farrow z družino spomine nekdanjega moža označuje kot še eno različico njegovih laži, s katerimi poskuša pozornost odvrniti od verodostojnih obtožb o zlorabah, jih založba Arcade opisuje kot »odkrit in izčrpen osebni prikaz življenja Woodyja Allena, ki sega od otroštva v Brooklynu do njegove odmevne kariere na področju filma, gledališča, televizije, tiska in standup komedije, pa tudi raziskovanja njegovih odnosov z družino in prijatelji«. Po pisanju britanskega Guardiana se knjiga začne v sarkastičnem tonu, opisi žensk njegovega življenja so prežeti z nostalgijo, ne manjka niti nevrotičnosti, tako značilne za njegova dela.

Obtožbe, pri katerih Allenova pastorka Dylan še vedno vztraja, so na več posluha znova naletele v času vzpona gibanja #MeToo. Njegov najnovejši film Deževen dan v New Yorku onstran luže sploh ni prišel v redno distribucijo, mnogi igralci, med drugim Ellen Page in Greta Gerwig, so mu obrnili hrbet in se pokesali, da so sploh kdaj sodelovali z njim. Allen je za 60 milijonov evrov tožil Amazon, ker je z njim prekinil pogodbo o financiranju treh filmov, koliko je dobil, pa se ne ve, saj so se pogodili izven sodišča. »Ne morem zanikati, da vse to podpihuje moje poetične fantazije o umetniku, ki je nerazumljen v domovini in mora zaradi krivičnosti občinstvo iskati na tujem,« piše Allen in dodaja, da se mu ob tem v misli prikradejo velikani kot Henry Miller, D. H. Lawrence in James Joyce. »Sebe vidim, kako uporno stojim v njihovih vrstah. Približno nekje na tej točki me žena zbudi in pripomni: 'Smrčiš.'«