Če se vam zdi, da vozniki dražjih avtomobilov redkeje ustavijo na prehodih za pešce, vam znanstveniki sporočajo, da ne gre nujno za prikrito zavist, pač pa je v vaših domnevah zrno resnice. Raziskovalci z univerze v Las Vegasu so namreč potrdili to, kar mnogi opažajo v vsakdanjem življenju: vozniki avtomobilov prestižnih znamk redkeje na prehodu ustavijo pešcem. Ameriški znanstveniki so prišli celo do izračuna, ki pravi, da se verjetnost, da bo voznik zmanjšal hitrost in ustavil pešcu, zmanjša za tri odstotke za vsakih 1000 dolarjev dražje vozilo.

Lastniki dragih avtomobilov »se čutijo superiorne v primerjavi z drugimi udeleženci v cestnem prometu in so (v prometu) manj empatični« so po opravljenem eksperimentu zapisali lasvegaški raziskovalci. S pomočjo prostovoljcev, ki so sodelovali v eksperimentu, so namreč prišli do zanimivih spoznanj.

Kako je potekal eksperiment?

Štirje prostovoljci – temnopolt in belopolt moški ter temnopolta in belopolta ženska – so za potrebe poskusa igrali pešce in posneli svoje izkušnje. Eksperiment je potekal na dveh prehodih za pešce v Las Vegasu, sodelujoči pa so nosili ujemajoče rdeče majice. »Pešec se je približal zebri in z eno nogo jasno nakazal, da želi prečkati cesto,« potek eksperimenta razlagajo znanstveniki. »Sodelujoči je nato poskusil vzpostaviti očesni stik z voznikom, ob tem pa je spremljal hitrost bližajočega se vozila. Če je bil prepričan, da bo voznik ustavil, je stopil na prehod in prečkal vozišče«. Eksperiment so izvajali samo takrat, kadar v bližini ni bilo drugih pešcev.

Eksperiment je postregel z zanimivimi ugotovitvami: od 461 vozil jih je 28 odstotkov ustavilo pešcu, pri čemer so raziskovalci opazili znatne razlike glede na spol in raso pešca. Vozniki so večkrat ustavili ženskam (v 31 odstotkih) kot moškim (v 24 odstotkih). Da je pri tem, ali bo voznik ustavil, pomembna tudi barva kože pešca, dokazujejo naslednje številke: belopoltim ljudem so vozniki ustavili v 31 odstotkih primerov, temnopoltim pa v 24.

Čeprav študija dokazuje, da se vozniki odločajo glede na spol in barvo kože, je pri tem, ali bo voznik pri zebri ustavil, najpomembnejše nekaj drugega. Raziskovalci so ugotovili, da verjetnost, da bo voznik ustavil, najbolje napoveduje cena njegovega vozila. Za vsakih 1000 dolarjev dražje vozilo se je verjetnost, da bo voznik ustavil pešcu, zmanjšala za 3 odstotke. Do podobnih spoznanj so prišli že znanstveniki, ki so v preteklosti proučevali vpliv vrednosti vozila na voznikovo obnašanje. Poprejšnje študije so dokazovale, da se bogastvo in višji družbeni razred povezujeta z neetičnim obnašanjem in narcisoidnostjo. Lasvegaški raziskovalci menijo, da dražji avtomobil vozniku daje občutek večvrednosti v primerjavi s pešci, medtem ko so ljudje s slabšim socialnoekonomskih položajem pogosteje zmožni empatičnega vživljanja v pešca.

Omejitve raziskave

Potrebno je poudariti, da gre za študijo manjšega obsega in da njenih ugotovitev morda ne gre preveč posplošiti. Avtorji študije priznavajo, da je težko delati zaključke brez odgovorov voznikov o tem, zakaj so ali niso ustavili pešcu. Kljub temu se izsledki študije v veliki meri ujemajo z rezultati v preteklosti opravljenih podobnih raziskav. Eno takšnih so denimo nedavno opravili na Finskem, njeni izsledki pa so bili objavljeni v International Journal of Psychology. V njej so znanstveniki ugotavljali, da so moški, ki vozijo prestižne avtomobile pogosto egocentrični, prepirljivi, trmasti in nesočutni. »Te osebnostne lastnosti pojasnjujejo željo po dragem avtomobilu in drugih dragih, prestižnih rečeh. Prav to tudi pojasnjuje, zakaj so takšni ljudje pogosto objestni vozniki, ki kršijo cestnoprometne predpise,« so pojasnili avtorji finske študije.

O objestnosti voznikov posameznih avtomobilskih znamk smo v Dnevniku sicer že pisali. S statistično analizo podatkov policije in ministrstva za infrastrukturo smo ugotovili, da podatki potrjujejo stereotipe o objestnih voznikih BMW-jev, audijev in mercedesov.

Preberite še intervju z Elvisom Herbajem, vodjo oddelka za cestni promet na PU Celje.