Slaba dva tedna ostajata do nove podelitve zlatih kipcev. V kalifornijski filmski meki se bodo zbrali najlepši in najbolj slavni, da bi izvedeli, kdo je bil preteklo leto v očeh žirije še najboljši. Poleg smokingov in vpadljivih večernih toalet se lahko iz vrst elite ponovno nadejamo političnega govoričenja ter kritiziranja pretirano belih in pretirano moških oskarjev. Prestižu malo kontroverznosti ne škodi.

Izzivalca (Ford v Ferrari, James Mangold)

Če kateri film ustreza kontroverznosti, je to ekranizacija bitke Forda in Ferrarija. Legendarna zgodba dirkalnega športa iz šestdesetih je brezhiben oskarjevski paket v režiji Jamesa Mangolda (Hoja po robu, 3:10 za Yumo). Glasni motorji, še glasnejši egi. Mačizem, ki poka po šivih, in za piko na i zgodba o ameriškem nacionalnem ponosu. Christian Bale in Matt Damon sta dobrodošel bonus. Verjetnost za zmago? Ni je.

Zajec Jojo (Jojo Rabbit, Taika Waititi)

V Hollywoodu je čedalje bolj dobrodošel tudi novozelandski filmar Taika Waititi (Kaj počnemo v mraku, Lov na divjaka), ki je napisal scenarij in režiral satiro o fantiču in njegovem namišljenem prijatelju Hitlerju. Zajec Jojo je odštekana, rahlo klišejska zgodba o absurdnosti nacizma. Film, ki o zablodah sovraštva govori s srčnostjo in humorjem. Šest nominacij, kaj več zelo težko.

Zakonska zgodba (Marriage Story, Noah Baumbach)

Netflixovo ločitveno dramo podpisuje Noah Baumbach (Frances Ha, Dokler sva še mlada), v glavnih vlogah pa naravnost odlična Adam Driver in Scarlett Johansson. Zakonska zgodba v poplavi solzavih dram izstopa tako, da ne poenostavlja ali cenzurira partnerskih odnosov. Takšna neposrednost je filmu prislužila nominacije v šestih kategorijah, a več kot kipca za stransko žensko vlogo za Lauro Dern ne gre pričakovati.

Čas deklištva (Little Women, Greta Gerwig)

Gerwigova je z Ladybird (2017) postala prvo ime med ameriškimi režiserkami, kar je potrdila z adaptacijo klasičnega romana pisateljice Louise May Alcott. V njej je združila zares odlično zasedbo (Saoirse Ronan, Emma Watson, Florence Pugh, Meryl Streep, Laura Dern), nova ekranizacija pa s tem, ko vse od prvega prizora obračunava s predsodki patriarhalne družbe, deluje še kako sveže. Kipec za prirejeni scenarij težko uide.

Irec (Irishman, Martin Scorsese)

Biografska kriminalka Irec je insajderski vpogled v življenje ameriškega kriminalca Franka Sheerana in mafijsko družino Bufalino. Dobri fantje so postali stari fantje, sicer pa precej značilen scorsesejevski film, v katerem za povrh gledamo trio Robert De Niro, Joe Pesci in Al Pacino. A čeprav je Scorsese znova dokazal status mojstra gangsterskega žanra, film ne sodi med njegove najboljše izdelke. Deset nominacij se morda sliši veliko, v praksi pa je to zgolj veliko razlogov za razočaranje.

Joker (Todd Phillips)

Po drugi strani pa je presenečenje leta zagotovo reinterpretacija zgodbe o Jokerju. Todd Phillips (Prekrokana noč, Vojni psi) je znotraj stripovskega sveta posnel duhovno nadaljevanje kultnega Taksista. Namesto New Yorka je tokratna beznica fiktivni Gotham, prav po ameriško pa šov brez dvoma ukrade Joaquin Phoenix, ki se mojstrsko prelevi v duševno bolnega posameznika z družbenega dna. Joker je na beneškem festivalu prejel zlatega leva, kar se tiče oskarjev, pa je prvi favorit za glasbo in glavno moško vlogo.

Parazit (Gisaengchung, Bong Joon Ho)

Južni Korejec Bong Joon Ho je s Parazitom ponudil svoj slogovno in idejno najbolj izdelan film. V Cannesu je pobral zlato palmo za režijo. Družinska tragikomedija o neizogibnem konfliktu med tistimi, ki imajo, in tistimi, ki nimajo, s pomočjo absurdne situacije kaže razredni družbeni prepad in obris sistema, ki ga poglablja. Oskar za tujejezični film in pika.

Bilo je nekoč v Hollywoodu (Once Upon a Time in Hollywood, Quentin Tarantino)

Na papirju je letos od Izzivalcev bolj oskarjevski le novi Tarantino. Samorastnik iz Tennesseeja je kot velik oboževalec vesternov, eksploatacije in filmov b-produkcije v svojem menda predzadnjem filmu vse to zapakiral v »ljubezensko pismo Hollywoodu«. Ko imaš za povrh na posterju še Leonarda DiCapira, Brada Pitta in Margot Robbie, veš, da se rdeča preproga razgrinja sama od sebe. Kipec za moško stransko in izvirni scenarij. Blizu tudi glavni nagradi, spomnimo se le Misije Argo.

1917 (Sam Mendes)

A kvota je narasla, ko je konec leta v kine pridrvela vojna drama 1917, ki nas je vrgla naravnost v jarke prve svetovne vojne. Režiser Sam Mendes je s pomočjo navidezno neprekinjenega dolgega posnetka ustvaril peklensko odisejo po zahodni fronti, ki spomni na Nolanov Dunkirk in Spielbergovo Reševanje vojaka Ryana. Prvi favorit za film in režijo.