Skoraj sočasno, ko so padlega mehiškega narkokralja Joaquina Guzmana - El Chapa pospremili v enega najstrožje varovanih ameriških zaporov, kjer bo ostal do konca življenja, je njegova družina zavihala rokave in svetu predstavila blagovno znamko El Chapo 701. Okrašene z njegovo podobo tako prodajajo športne čepice, majice, jakne, skodelice, prisrčnice in druge izdelke. Večino naj bi pomagal oblikovati kar sam zloglasni zločinec. Podjetje, ki ga vodita njegova soproga Emma Coronel in hči Alejandrina Guzman Salazar, trenutno čaka na vladno odobritev prodaje piva, ki ga bodo v 3,5-decilitrskih steklenicah v Mehiki in ZDA prodajali po 3,4 evra. »To je ne preveč močan lager, narejen iz sladu, riža in medu. Dober je in se odlično poda k morski hrani,« je pijačo na najprestižnejšem modnem sejmu v mehiški Guadalajari hvalila vodja marketinga znamke Adriana Ituarte. Gneče pri točilnem baru za pokušino pijače ni manjkalo. »V tem ne vidim nič slabega,« je po nekaj požirkih za televizijo Univision komentiral obiskovalec.

Vladne pogodbe s karteli

Mnogi menijo drugače. Najhuje je sorodnikom žrtev mamilarskih tolp – od leta 2006 je po uradnih številkah v državi življenje nasilno izgubilo kar 275.000 oseb. Zdi se jim, milo rečeno, neokusno, da družina najhujšega klavca v zgodovini zdaj služi pravzaprav na njihov račun. Mehiški novinarji so prepričani, da je promocija blagovne znamke s podobo množičnega morilca, kar El Chapo nedvomno je, mogoča zaradi določene stopnje nedotakljivosti kartelov in nekaznovanosti njihovih zločinov. »Redko jih sodno preganjajo, v Mehiki zato številni predstavljajo vzornike tisočim državljanom, ki se jim zdi, da jih je oblast pustila na cedilu,« je za britanski Guardian pojasnila Sandra Rodríguez Nieto, novinarka El Diaria. Dokumenti celo razkrivajo, da ima mehiška vlada sklenjene pogodbe s podjetji v lasti vodij kartela Sinaloa. »Vse to si lahko privoščijo zaradi nedotakljivosti pri oblasteh in seveda zato, ker ljudje to kupujejo,« je zgrožena slovita novinarka Anabel Hernández. Kljub dosmrtni kazni, ki si jo je zaradi krvavih zločinov v ZDA prislužil El Chapo, ne ameriška ne mehiška vlada nista kartelu zasegli niti dolarja od okoli 14 milijard, kolikor naj bi jih iskali.

“Kri” se dobro prodaja

Poveličevanje zločincev in oglaševanje njihovih izdelkov ni nič novega. Tudi najhujši od najhujših so v preteklosti že služili na račun svojih grehov. Pustimo ob strani povsem nerazumljive klube oboževalcev določenih serijskih morilcev ali dejstvo, da je Ted Bundy prejemal na stotine ljubezenskih pisem, največ od deklet, ki so si videz spremenila tako, da bi bila kar najbolj podobna njegovemu tipu žrtev.

John Wayne Gacy, znan kot morilski klovn, je oboževalcem, ki so poklicali na posebno telefonsko številko, puščal zanje prirejene posnetke in sporočila, za katere so morali plačati okoli 20 evrov. Že v času sojenja Charlesu Mansonu v začetku 70. let prejšnjega stoletja so del ameriške mladine povsem navdušili čepice, kratke hlače, majice, lončki in še kaj z njegovo podobo, tako da je z njimi celo podpirala vodjo krvoločne »družine« pred sodiščem.

Zlasti v ZDA je (bil) donosen posel prodaja »umetnin« ali predmetov zločincev, tako imenovana murderabilia – Johnny Depp je imel denimo nekoč v lasti Gacyjevo sliko (njegovi portreti so dosegali vrednosti vse do 150.000 evrov), visoko cenjeni so bili tudi Mansonovi originali. Med znanimi lovci na spominke so tudi igralka Susan Sarandon, glasbenik Marilyn Manson in voditelj David Letterman. Spletna platforma eBay je prodajo tovrstnih predmetov prepovedala že leta 2001, nekaj let kasneje so tako odločitev uzakonili v petih zveznih državah, pred desetletjem pa je Amy Klobuchar, ena od demokratskih kandidatk za boj z Donaldom Trumpom na letošnjih volitvah, kongresu celo predstavila osnutek zakona, ki bi tovrstne spominke prepovedal na ravni vse države. Ni ji uspelo. Kar v državi, katere prebivalci znajo našteti imena več serijskih morilcev kot ameriških predsednikov, niti ni tako čudno.