Petnajst konzorcijev se je prijavilo na razpisa družbe 2TDK za gradnjo osmih predorskih cevi in ostalih objektov na načrtovani železniški trasi med Divačo in Koprom. Na 2TDK so dela razdelili na dva razpisa in z izjemo enega ponudnika so se vsi prijavili na oba, torej tako za gradnjo predorov med Divačo in Črnim Kalom kot med Črnim Kalom in Koprom. Skupaj z različnimi tujimi partnerji se za posel poteguje pet slovenskih podjetij, pravzaprav vsa slovenska gradbena vrhuška, ki je tako ali drugače udeležena oziroma se poteguje za gradnjo ostalih velikih državnih infrastrukturnih projektov od gradnje karavanškega predora do tretje razvojne osi.

Slovenci s Kitajci in Turki

Kolektor se tako za posel poteguje v konzorciju s turškima družbama, a – presenetljivo – nastopa kot vodilni partner. Gorenjska gradbena družba (GGD) in CGD nastopata v konzorciju s češkim Metrostavom, ki je bil partner GGD denimo že pri (neuspešnem) naskakovanju razpisa za gradnjo karavanškega predora. Družba Makro 5 gradnje si je za partnerja izbrala italijanski podjetji, relativno neznana družba Ginex International iz Nove Gorice pa sodeluje s kitajsko družbo China Gezhouba Group. Dejstvo, da vsa slovenska podjetja nastopajo s tujimi partnerji, je bilo pričakovano, saj nobeno ne izpolnjuje zahtevanih referenc predvsem pri gradnji predorov, mehanizaciji in večdesetmilijonski bančni garanciji.

Med petnajstimi prijavljenimi denimo ni družbe Pomgrad, izstopa pa kar osem kitajskih družb, ki se za posel potegujejo v šestih konzorcijih oziroma samostojno. Prijavilo se je tudi šest turških družb, vključno z graditeljem Karavank, družbo Cengiz Insaat. Njihova prijava je pravzaprav pričakovana, saj je eden izmed vodilnih mož te megakorporacije Utku Gök ob nedavnem obisku v Ljubljani priznal, da je gradnja karavanškega predora zanje relativno majhen posel in da jih med slovenskimi projekti v resnici zanima predvsem gradnja drugega tira. Družba se po njegovih besedah ponaša prav z referencami na področju gradnje predorov. Za posel se poteguje tudi sarajevski Euro-Asfalt, ki je, med drugim, gradil avtocestni odsek Draženci–Gruškovje.

Dvoje možnosti za pritožbe

»Zelo smo zadovoljni,« je izkupiček prvega razpisnega kroga pospremil predsednik uprave družbe 2TDK Dušan Zorko, ki velik interes razume kot priznanje dobro pripravljenemu projektu. Njihova analiza je namreč pokazala, da je v regiji 26 družb, ki so sposobne izvesti ta megaprojekt, v 2TDK pa so pričakovali okoli pet do deset prijav. Toda boj za posel se je v resnici šele dobro začel. Ker se je družba 2TDK odločila za dvofazni razpis, so morale družbe v prvi fazi dokazati le, da izpolnjujejo zahtevane razpisne pogoje; da imajo dovolj strojev, zaposlenih, da lahko zagotovijo bančne garancije in da imajo zahtevane izkušnje. Prijave bo pregledala komisija 2TDK, za kar ima 90 dni dni časa, izbrala tiste, ki pogoje izpolnjujejo, in jih v drugi fazi razpisa povabila k oddaji ponudbe. Šele tedaj bodo prijavitelji predložili cene, razpis pa bosta dobila najugodnejša ponudnika.

Zorko pravi, da bi lahko pogodbo z gradbincem po optimističnem scenariju podpisali že konec septembra. A o tem bodo odločale predvsem pritožbe neizbranih ponudnikov; prve so mogoče že na izbor usposobljenih podjetij v prvem krogu razpisa. Po drugem krogu razpisa se bodo lahko družbe pritožile še na ceno izbranega ponudnika. Izkušnje iz razpisa, s katerim je Dars iskal gradbinca karavanškega predora, kažejo, da neizbrani ponudniki praviloma izkoristijo vse zakonske pritožbene možnosti. Ker je ocenjena vrednost gradbenih del za drugi tir več kot sedemkrat višja kot pri karavanškem predoru in se giblje okoli 700 milijonov evrov, tokrat ne pričakujemo le boja med ponudniki, temveč mesarsko klanje.