»Takrat nisem kaj dosti razmišljal. Bil sem postavljen pred dejstvo, reagirati je bilo treba v manj kot minuti, v nekaj sekundah pravzaprav, in naredil sem, kar sem moral. Približno tako kot gasilec, ko iz goreče hiše rešuje ujete,« se pomorski pilot iz družbe Piloti Koper Andrej Gorup danes spomni trenutka, ko je pri hitrosti 11 vozlov skočil na švedski tanker Alice, se povzpel do poveljniškega mostu in poveljnici ukazal oster obrat v desno. Tedaj je tanker le slabih dvesto metrov pred pristaniščem naredil krožni manever po Koprskem zalivu, medtem zmanjšal hitrost in nato mirno vplul v pristanišče.

»Samo trezni reakciji pilota in vlačilca se gre zahvaliti, da tanker ni nasedel na čelu prvega pomola in da ni prišlo do velike okoljske katastrofe,« je kasneje v poročilu o nesreči zapisal preiskovalec pomorskih nesreč Janez Požar.

Okoljska katastrofa zaradi šuma v komunikaciji

Več kot 183 metrov dolg tanker Alice je namreč prevažal približno 24.000 ton dizelskega goriva. Mimo pilotske postaje v Koprskem zalivu je zaradi šuma v radijski komunikaciji priplul z dvakrat višjo hitrostjo od dovoljene in bi neizogibno nasedel na čereh pred prvim pomolom Luke Koper.

Te napete zgodbe bi se danes gotovo spominjali le tisti, ki so spremljali radijsko komunikacijo, torej posamezniki iz uprave za pomorstvo, Luke Koper in družbe Piloti Koper, če je ne bi oktobra lani razkrili prav v Dnevniku. Tako je Gorupovo požrtvovalnost, predvsem pa prispevek k ohranitvi narave prepoznal tudi minister za okolje in prostor Simon Zajc, ki bo pilotu v ponedeljek podelil državno zahvalo za izredno požrtvovalnost za varovanje okolja. »Počaščen sem,« pravi Gorup in se ob tem zahvaljuje ministru Zajcu, ki se je zavedel katastrofalnih posledic, do katerih bi lahko prišlo, če bi tanker nasedel.

Preiskovalec Požar je levji delež krivde za skorajšnjo katastrofo sicer pripisal poveljnici tankerja Alice, saj naj bi ob sprejemanju radijskih napotkov uslužbenca uprave za pomorstvo kramljala s posadko in ni bila osredotočena na plovbo in navodila. Manjši delež krivde je Požar pripisal zmedi, ki so jo povzročili mestoma nasprotujoči si ukazi uprave za pomorstvo in posredno Luke Koper. Z ukazom, ki so ga poveljnici sporočili kakšno uro pred dogodkom, naj kar najbolj pospeši, da bo prispela do Kopra čim prej, so namreč povzročili opisano sosledje dogodkov in zmedo. ahr