Pravijo, da turški predsednik Recep Tayyip Erdogan konča vsako še tako megalomansko stvar, ki se je loti, in teh do zdaj ni bilo malo. A najnovejši projekt, o katerem razmišlja že skoraj desetletje, bo presegel vse druge, pa naj gre za novo carigrajsko letališče, podmorski železniški predor pod Bosporsko ožino ali največjo turško mošejo. Carigrajski kanal, ki ga namerava zgraditi, njegovi nasprotniki opisujejo kot norost, škodil pa bo tako okolju in turškemu gospodarstvu kot mednarodnim odnosom, saj bi lahko odprl vrata ameriškim bojnim ladjam v Črnem morju, česar se najbolj boji Moskva.

Projekt, ki bi lahko stal tudi 20 milijard evrov

Erdoganov sanjski projekt, ki mu je okoljsko ministrstvo že dalo zeleno luč, je pravzaprav drugi Bospor, speljan pa naj bi kar skozi Carigrad, metropolo s 16 milijoni prebivalcev. Dolg bo 45 kilometrov in širok 400 metrov, potekal pa bo vzporedno s pravim Bosporjem, 30 kilometrov dolgo morsko ožino, ki povezuje Marmarsko in posledično Sredozemsko morje s Črnim morjem ter obenem deli evropski in azijski del Turčije. Obe morji naj bi povezoval tudi umetni Bospor, ki ga je Erdogan poimenoval Carigrajski kanal, razbremenil pa naj bi pomorski promet skozi Bosporsko ožino in zmanjšal število nesreč. Gradnja naj bi stala približno 75 milijard turških lir ali dobrih enajst milijard evrov, nekateri pa ocenjujejo, da bi se stroški lahko povzpeli tudi do 20 in več milijard evrov. Kako bo Erdogan financiral gradnjo, še ni jasno, se pa večini dozdeva, da verjetno kar na račun davkoplačevalcev.

Ogrozil bo Carigrad in celoten ekosistem v regiji

Da gre za nor projekt, je leta 2011, ko ga je prvič omenil, priznal tudi Erdogan. Vendar očitno ne dovolj nor. Po nekajletnem zatišju, za katero je bila kriva tudi gospodarska kriza v Turčiji, se je turški predsednik odločil, da svoj Bospor zgradi, dela pa naj bi začeli kmalu. Ožina bo »zalila« mestni park in laguno, ki je ključna za morske živali in ptice selivke, uničila bo dve porečji, ki za Carigrad prispevata tretjino pitne vode, izkopavanje 2,5 milijarde kubičnih metrov zemlje pa bo v mestu, ki je že tako ranljivo za potrese, še bolj streslo tla.

»V času, ko svet razpravlja o pomanjkanju vode in podnebnih spremembah, noben inteligenten, razumski državni uradnik ali politik, ki je ohranil stik z resničnostjo, ne more podpirati takšnega projekta ali razmišljati o takšni izdaji svoje države, svojega mesta in njegovih prebivalcev,« se je na Erdoganov načrt odzval najbolj goreč nasprotnik projekta, carigrajski župan Ekrem Imamoglu, ki ga nekateri vidijo tudi kot predsedniškega kandidata na naslednjih volitvah.

Imamoglu, ki se mu pridružujejo tudi prebivalci Carigrada, kjer je že tako malo zelenih površin, projektu nasprotuje zaradi okoljskih implikacij in stroškov, opisuje pa ga kot katastrofalni, celo »morilski projekt, ki se mu bo uprlo 16 milijonov ljudi«. Po njegovem mnenju bo ta izpolnitev Erdoganovih sanj uničila okolje ter arheološka najdišča, znanstveniki in naravoslovci pa se mu pridružujejo, saj gradnja kanala ne bo prinesla samo nevarnosti potresov, pomanjkanja vode in uničevanja okolja nasploh, ampak bo porušila celoten ekosistem v regiji in negativno vplivala tudi na gospodarstvo, saj bodo morali kmetje in ribiči, ki lovijo v Črnem morju, zapustiti to območje.

Erdogan: Carigrajski kanal bo zgrajen

Erdogan se s strahovi večine seveda ne strinja. Meni, da Carigrajski kanal ne bo škodil ne okolju ne gospodarstvu, prav tako pa ne pomeni potresne nevarnosti. Opisuje ga celo kot okoljsko odrešitev in dodaja, da bo že samo gradnja kanala ustvarila 10.000 novih delovnih mest. Imamoglu, kot je še poudaril, nad projektom nima nobenih pooblastil, če ne bo izpolnil svojih dolžnosti, pa ga čakajo »pravne in politične posledice«.

Malo verjetno je, pravijo politični analitiki, da bo Erdogan kljub nasprotovanju javnosti odstopil od projekta svojega življenja, ki je za Turčijo pomemben v geostrateškem smislu, nanj pa je turški predsednik vezal tudi preživetje svoje administracije. Da niti v sanjah ne misli odstopiti od njega, je potrdil tudi Erdogan sam. »Projekt skušajo končati, še preden se je začel, in to s trditvami, ki nimajo nobene znanstvene, logične ali razumske razlage. Carigrajski kanal bo zgrajen, če hočejo ali ne,« napoveduje. »Ne bomo dovolili, da nas od tega odvrnejo ljudje brez vizije, brez ciljev, brez ljubezni in upanja za našo državo. In ne bo nas potegnilo v zlohotno agendo opozicije, kajti zapraviti nočemo niti ene same sekunde.«