Praznično obdarovanje mnogim predstavlja precejšen stres, k čemur nikakor ne pripomore nepopisna gneča v trgovinah. Strokovnjaki na področju človeškega vedenja so dodobra raziskali področje obdarovanja. Pri kupovanju daril vam lahko pomagajo njihovi napotki.

Ker čedalje več zapravljamo za darila (povprečno ameriško gospodinjstvo za božična darila zapravi približno 600 evrov; podatkov za Slovenijo ni), je smiselno tehtno premisliti in denar porabiti za darila, ki bodo obdarovancem všeč. Raziskave so namreč pokazale, da lahko slabo izbrano darilo zamaje odnos med dvema osebama, saj pokaže, kako slabo poznamo obdarovanca in nakaže, da nam zanj ni mar. Prejemnik brezveznega darila lahko podvomi v prihodnost odnosa z osebo, ki je kupila trapasto in nepremišljeno darilo. Velja omeniti, da so takšni ekstremni primeri redki, večinoma se ljudje razveselijo pozornosti, ki so je deležni pri obdarovanju. Znanstveno je potrjeno, da samo dejanje obdarovanja osrečuje, kot osrečuje tudi zapravljanje denarja za druge.

Če ne želite, da vaše darilo povzroči odnosu z obdarovancem več škode kot koristi, je smotrno o darilu dobro premisliti. Pri tem vam lahko pomagajo dognanja psihologov.

Več denarja – boljše darilo?

Prvi napotek znanstvenikov, ki se ukvarjajo s psihologijo obdarovanja, pravi, da si ne belite glave z denarjem. Če zapravite veliko denarja za darilo, ni to nikakršna garancija, da bo obdarovancu darilo všeč. Ena od raziskav je pokazala, da več, ko tisti, ki daje darilo, zanj zapravi, večje zadovoljstvo pričakuje s strani obdarovanca. Ista raziskava je tudi pokazala, da veselje obdarovancev ni povezano s ceno darila. »Intuitivno mislimo, da z več denarja kupimo boljše darilo,« o zmotnem prepričanju pravi Jeff Galak, profesor marketinga. Ob tem poudarja, da mora količina denarja, ki ga zapravimo za darilo, doseči neko nenapisano mejo znotraj odnosa: »Toda ko dosežete to mejo, zapravljanje več denarja ne bo povečalo zadovoljstva na drugi strani.«

Razmišljajte dolgoročno

Profesor Galak je prepričan, da je eden od trikov pri obdarovanju ta, da razmišljate dolgoročno. Čeprav si želite pri obdarovancu videti veselje ob odvijanju darilnega papirja, je morda bolje izbrati darilo, ki ne bo sprožilo močnega, a kratkotrajnega navdušenja, pač pa nekaj, kar bo obdarovanca dlje časa navdajalo z zadovoljstvom. Pri BBC tako menijo, da podarjena naročnina na katerega od ponudnikov videovsebin na zahtevo ali naročnina na revijo ali časopis morda ne bo sprožila intenzivnega navdušenja, a je takšno darilo lahko obdarovancu bolj všeč, saj lahko v njem uživa dlje časa.

Ne iščite edinstvenega darila

Psihologi odsvetujejo iskanje unikatnega darila, saj je včasih to, kar si želijo ali imajo že mnogi drugi, točno to, kar si najbolj želi tudi obdarovanec. Pri kupovanju daril se pogosto osredotočamo na obdarovančeve edinstvene lastnosti in skušamo najti temu primerno edinstveno darilo. Pri tem nemalokrat ignoriramo ostale vidike obdarovančeve osebnosti. Pogosto tudi želimo različnim ljudem dati različna darila, čeprav je povsem možno, da bi bilo več naših prijateljev zelo veselih enakega darila. Psihologi so opazili še to, da včasih točno vemo, da je neka naša stvar prijatelju všeč, a mu ne kupimo enake, ker bi to zmanjšalo naš lasten občutek edinstvenosti. Strokovnjaki so si enotni, da prijateljici, ki se navdušuje nad nekimi vašimi uhani, le privoščite enake.

Kupujte na podlagi skupnih interesov

Pri izbiranju dobrih daril psihologinja Elizabeth Dunn z univerze v Britanski Kolumbiji priporoča, da izhajate iz skupnih interesov. Namesto, da kupujete darila, kakršnih bi se razveselili sami, se skušaje osredotočiti na to, kaj imate skupnega z obdarovancem. »Na ta način boste izbrali nekaj, kar je všeč vam, hkrati pa je velika verjetnost, da bo všeč tudi obdarovancu,« pravi profesorica Dunn. Kot odlično darilo Dunnova predlaga tudi doživetja – denimo vstopnice za koncert, kino ali gledališče ali pa plačilo kuharskega tečaja, vodene vadbe ali česarkoli, za kar se vi in obdarovanec zanimate. Raziskave so pokazale, da tovrstna darila zbližujejo tistega, ki podarja, in tistega, ki prejema – in to tudi če se obdarovanec dogodka udeleži brez vas.

Vprašajte!

Če se vam zdi, da nimate z obdarovancem ničesar skupnega ali če ste povsem brez ideje za darilo, to osebo naravnost vprašajte, kaj si želi. Takšna vprašanja so vse manj tabu in raziskave so pokazale, da so ljudje bolj veseli daril, za katera so povedali, da jih želijo, kot na slepo izbranih daril. »Ljudje želijo biti kreativni pri izbiri darila, a pogosto je najbolje naravnost vprašati prijatelja, kaj si želi,« je prepričana Dunnova. Z njo se strinja tudi Galak, ki pravi, da je najenostavneje človeka osrečiti tako, da mu podarimo darilo, za katero je sam povedal, da ga želi. To je sicer v nasprotju s prepričanjem, da je pri dobrem darilu ključen tudi element presenečenja, a gre za prepričanje, ki so ga raziskovalci že ovrgli.

S premišljenim darilom največ pridobite vi

Kljub vsem napotkom je dobro imeti v mislih, da so zelo slaba darila precej redka in verjetnost, da boste prav vi nekomu, ki vam veliko pomeni, podarili tako zanič darilo, da bi to spremenilo vajin odnos, zelo majhna. Raziskave so pokazale, da če obdarovanec zazna, da ste v njegovo darilo vložili veliko časa, bo klub slabemu darilu cenil veš trud. Na koncu očitno še vedno (vsaj ko gre za darila) velja, da je namen tisti, ki šteje. Četudi podarite darilo, s katerim obdarovanec ni najbolj zadovoljen, se bo v tej situaciji nekdo vseeno počutil dobro: vi. »Ko vložimo veliko časa in energije v obdarovanje, se počutimo bližje prejemniku,« pravi strokovnjak Nicholas Epley, ki dodaja, da četudi se podarjena pozornost obdarovanca ne dotakne, se tisti, ki darilo podarja, zaradi vloženega truda počuti dobro.