Mihael Mehle, 21-letnik iz Čušperka na Dolenjskem, na svetovnem prvenstvu v igranju računalnike igre League of Legends konec tedna sicer ni postal svetovni prvak, a se s svojimi uspehi uvršča v sam vrh igralcev te igre na svetu. Z ekipo G2 Esports je letos zmagal že na treh velikih mednarodnih tekmovanjih in tokrat z drugim mestom le za las zgrešil zgodovinsko zmago, ko bi ekipa osvojila grand slam, torej vse velike turnirje v istem koledarskem letu.

A Mihael Mehle ne trenira v telovadnici ali na športnem igrišču, temveč od svojega desetega leta sedi za računalnikom in premaguje pošasti in tekmece v bojni areni League of Legends. Pri 17 letih je pustil šolo in se preselil v Berlin, da bi postal profesionalni igralec. Tam živi v hiši s svojimi soigralci, ki imajo še svojega trenerja, psihologa, kuharja in čistilko.

Danes, pri 21 letih, je Mehle najbolje plačani e-športnik pri nas, saj je zaslužil že 130.000 evrov, na svoji igralni poziciji pa je eden najbolj obetavnih igralcev na svetu. Večino zasluženega denarja pošlje svojim staršem, ima še dve sestri in brata. Čeprav si je nedavno njegove podvige v spletnem prenosu ogledalo rekordnih štiri milijone ljudi, je v Sloveniji verjetno manj prepoznaven, številni pa na njegovo disciplino še vedno gledajo z veliko mero skepse.

Kaj je League of Legends?

League of Legends, na kratko LoL, je računalniška igra, ki je uradno izšla oktobra 2009, čeprav so bile pred tem na voljo poskusne različice. Gre za igro, ki jo igra več igralcev preko spleta, v njej pa ekipe s tremi ali petimi igralci tekmujejo v tako imenovanih arenah. Ti se bojujejo v Poljih pravice, med bojevanjem pa morajo igralci ubijati podložnike, prvake in nevtralne pošasti, s čimer lahko služijo cekine ali pa si pridobijo moči, na primer hitrejše premikanje, dodatno magično energijo ali močnejši napad.

Igralci sledijo Klicateljevemu kodeksu, torej pravilom obnašanja v igri, v primeru kršitev, kot so raba žaljivk, kletvic, rasističnih šal ali uničenje igralnosti (zapustitev igre, namerna smrt, nekomuniciranje z ekipo, kraje), pa lahko igralci po končani igri kršitelje tudi prijavijo. Ob večkratnih prijavah gre kršitelj na tribunal, nato pa o njem glasujejo izkušeni igralci, ki določijo kazen ali pa se kršitelja usmilijo.

Igra LoL je leta 2012 postala najbolj igrana računalniška igra v Severni Ameriki in Evropi, leta 2014 jo je igralo 67 milijonov ljudi na mesec, 27 milijonov na dan. Leta 2016 so ocenili, da ima igra vsak mesec okoli 100 milijonov aktivnih igralcev. Regionalna tekmovanja potekajo v Los Angelesu in Berlinu, svoja tekmovanja imajo tudi na Kitajskem in v Južni Koreji, v igri LoL pa organizirajo tudi svetovna prvenstva, kakršno je potekalo minulo nedeljo.

Je to sploh šport?

Debata o tem, ali so tako imenovani e-športi dejansko šport ali zgolj razvedrilni program, je še odprta, a če vprašate ameriško vlado, so udeleženci svetovnih prvenstev v League of Legends profesionalni športniki. Takšen položaj je svojim igralcem že leta 2013 izpogajal studio Riot Games, avtor igre LoL, ki je sicer zgolj eden od studiev, ki se zavzemajo za priznanje e-športov kot enakovrednih tistim, ki jih igramo na igriščih.

Igralci te igre lahko tako dobijo delovni vizum za ZDA, Riot Games pa svojim profesionalnim športnikom zagotavlja plačo od samega začetka profesionalne poti, zaradi česar je LoL ena najbolj stabilnih športnih panog na svetu, saj zagotavlja preživetje tudi ob odsotnosti takojšnjih uspehov.

Šport ali odvisnost?

League of Legends te dni praznuje deseti rojstni dan, ob čemer so ponovno poudarili, da njihove igre niso za občasne igralce, temveč za ljudi, ki igranje iger vidijo kot življenjsko pot oziroma kariero. V studiu Riot Games sicer pripravljajo nove igre, a v nasprotju s tekmeci ne iščejo načinov, da bi privabili občasne igralce, temveč vztrajajo pri ustvarjanju iger, ki zahtevajo čas, učenje in predanost.

Seveda pa količina časa, preživeta za računalnikom ob igranju iger, sproža vprašanja o odvisnosti. Jasno je, da so številne igre ustvarjene tako, da se med igralcem in igro vzpostavi zanka, v kateri igralec ob večkratnem igranju dobiva boljše pogoje igranja, če želi hitreje napredovati, pa lahko to tudi plača, s čimer podjetja lažje služijo. A kot zagotavljajo ustvarjalci LoL, tovrstnih zank v njihovi igri ni, nič, kar ste storili v prejšnji igri, ne bo vplivalo na vašo naslednjo igro. Ostali bodo le znanje in izkušnje. S tem ustvarjalci ne samo omejujejo odvisnost od igre, ampak tudi vzgajajo igralce, ki se igre niti po 10 letih ne bodo naveličali. In kot kaže, jim je to pri 100 milijonih ljudi uspelo.