Ko je Martin Scorsese, ki s svojim najnovejšim filmom Irishman prihaja na Netflix, rekel, kar je rekel v intervjuju za revijo Empire, je nevede sprožil pravo hollywoodsko vojno. Po mnenju režiserja, ki je posnel Taksista, Dobre fante in Casino, Marvelovi filmi niso kinematografska umetnost. »Ne gledam jih. Poskušal sem, veste. A to ni kinematografija. Iskreno rečeno, ko pomislim nanje, se mi zdijo najbližje tematskim parkom, čeprav so dobro narejeni in se igralci v danih okoliščinah trudijo po svojih najboljših močeh. Ne gre za filme o ljudeh, ki drugim ljudem poskušajo posredovati čustvene in psihološke izkušnje,« je izjavil.

Če bi ostalo pri tem, bi šlo za vihar v kozarcu vode, tako pa se mu je s svojim mnenjem hitro pridružil še Francis Ford Coppola, režiser Botra in Apokalipse zdaj, ki pravi, da je Scorsese še preblag. »Martin Scorsese je rekel, da Marvelovi filmi niso filmska umetnost. Prav ima, ker od filmov pričakujemo, da se bomo od njih kaj naučili, dobili neko razsvetljenje, znanje, navdih. Ne vem, ali kdo dobi kaj od tega, ko znova in znova gleda isti film,« je dejal za France 24 in nadaljeval: »Martin je bil prijazen, ko je rekel, da to ni filmska umetnost. Ni rekel, da so odvratni, kar pravim jaz.«

Superherojski filmi kot hamburgerji

Potem pa se je usulo. »Superherojski filmi niso moja stvar, zato ga tudi nikoli nisem posnel,« je za Digital Spy povedal režiser Iztrebljevalca in Osmega potnika Ridley Scott. Zatrdil je, da ga tudi ne bo, čeprav so ga k temu že večkrat vabili, saj želi še naprej delati »pametne filme«. Britanski režiser Ken Loach, ki je med drugim posnel Veter, ki trese ječmen, Kes in Jaz, Daniel Blake, pa se je oglasil za Sky News. Dejal je, da superherojske filme snemajo kot »potrošno blago, na primer hamburgerje«, in da pri njih ne gre za komunikacijo ali domišljijo. »So marketinška vaja, ki nima nič z umetnostjo kina. William Blake je rekel: 'Ko je vprašanje denar, je umetnost nemogoča.'«

Še najbolj pa se je razgovoril mehiški filmar Alejandro G. Iñárritu, režiser Povratnika, Birdmana in Babela ter dobitnik štirih oskarjev. Priložnost se mu je ponudila v intervjuju za Deadline, ko so ga povprašali o tem, ali bi posnel superherojski film: »Grozen bi bil. Mislim, da ni nič narobe, če so ti všeč superheroji, ko si star sedem let, a se mi zdi, da razsaja bolezen, zaradi katere ljudje nočejo odrasti. Včasih v njih uživam, ker so osnovni, preprosti in gredo dobro skupaj s pokovko. Problem je, da se včasih pretvarjajo, da so globoki, s tem, ko črpajo iz nekakšne starogrške mitologije… Vedno jih vidim kot nekaj, kar ubija ljudi… So strup, kulturni genocid, ker so gledalci podvrženi zgodbi, eksplozijam in sranju, ki nič ne pove o tem, kako je biti človek.«

Superheroji kot današnji gangsterji in kavboji

Jon Favreau, ena gonilnih sil superherojskih filmov ter režiser Iron Mana in Iron Mana 2, jim kritike ne zameri. Po njegovem sta si Scorsese in Coppola zaslužila pravico do tega in sta zanj še vedno heroja. So se pa v bran superherojskim filmom postavili drugi, med njimi igralec Robert Downey ml., ki je igral Iron Mana, Joss Whedon, ki je posnel Maščevalce, in James Gun, ki je režiral Varuhe galaksije. »Superheroji so preprosto današnji gangsterji, kavboji ali vesoljske pustolovščine. Nekateri superherojski filmi so grozni, nekateri lepi,« je zapisal Gunn na instagramu in razčlenil svojo izjavo: »Mnogi naši stari starši so menili, da so si enaki vsi gangsterski filmi, pogosto so rekli, da so odvratni. Nekateri od naših starih staršev so menili enako o vesternih in verjeli, da so si enaki vsi filmi Johna Forda, Sama Peckinpaha in Sergia Leoneja. Spomnim se svojega strica, ki se je jezil nad Vojno zvezd. Rekel je: 'To sem videl, ko se je temu reklo še (Odiseja) 2001. Joj, kako je bilo dolgočasno!'«

Da je Scorsesejevo prepričanje napačno, celo dvolično, je prepričan tudi režiser Doktor Sleepa, nadaljevanja Kubrickovega Sijanja, Mike Flanagan, ki je na dan potegnil staro Scorsesejevo izjavo o tem, da so filmi naše sanje in da nobene sanje niso vredne več od drugih. Najostrejši pa je bil šef Disneyja Bob Iger. »Besedo odvratno hranim za nekoga, ki je zgrešil množični umor,« je bil, kot je poročal The Wrap, neposreden Iger in dodal, da takšne izjave niso spoštljive do ljudi, ki delajo te filme. »Ali pravite, da Ryan Coogler, ki je posnel Črnega panterja, dela nekaj, kar je tako ali drugače manj vredno od tega, kar sta iz svojih filmov naredila Martin Scorsese ali Francis Forda Coppola? Dajte, no.«