Čeprav so bile v osnovi zasnovane in namenjene za športnike in športna prizorišča, so športne copate oziroma superge že dlje časa veliko več kot to. Postale so obutev, ki jo lahko srečamo tako rekoč povsod in jo nosijo domala vsi: od šolarjev, študentov in »običajnih smrtnikov« v šolah, na delovnih mestih in ulicah, do predsednikov uprav in direktorjev na sestankih in različnih dogodkih ter zvezdnikov iz različnih sfer popularne kulture na rdečih preprogah. Tako ni čudno, da so že ob koncu lanskega leta vrednost globalnega trga superg ocenili na slabih 60 milijard dolarjev, ob vsem tem pa tudi pri nas ni težko opaziti, kako zelo so se v zadnjih letih namnožile različne trgovine z bolj ali manj pestro ponudbo omenjenih obuval. Da, tudi na tem področju ponudba pač sledi povpraševanju…

A to je le ena plat razmaha priljubljenosti superg. Druga, v marsikaterem pogledu še zanimivejša, pa je tista, na področju katere je ponudba (bistveno) manjša od povpraševanja. Pri tej gre za omejene serije posameznih superg, kar je z leti pripeljalo do tega, da določeni modeli na trg pridejo na točno določen dan in uro in da njihov prihod pospremijo podobni prizori, kot smo jih bili včasih vajeni ob začetku prodaje Applovih telefonov; ko se torej pred trgovinami nabere nepregledna vrsta novega para željnih kupcev. Ali do tega, da so iz začetka prodaje posamezni ponudniki naredili prave dogodke, nekateri pa prodajo preselili tudi na svetovni splet in potegovanje za želeni izdelek naredili bolj pošteno tako, da med interesenti izžrebajo tiste, ki imajo prvi možnost nakupa.

Ne tako nova stvar

No, morda najpomembnejša stvar, do katere je pripeljalo vse skupaj, pa je ta, da se je z leti oblikoval pravi trg za superge omejenih izdaj, kjer jih »srečneži«, ki so jih kupili po maloprodajni ceni (te so večinoma v »običajnih« okvirih), a jih ne nosijo, za višjo ceno prodajo naprej. Po svetu v ta namen organizirajo tudi različne dogodke, na spletu pa je najbolj razširjena platforma, ki omogoča prodajo in nakup, StockX. Po oceni ameriškega Business Insiderja je bil trg poprodaje superg lani tako vreden že več kot dve milijardi dolarjev, do leta 2025 pa se bo njegova vrednost kar potrojila.

Sicer pa vse omenjeno kljub pravemu razcvetu v zadnjih letih ni tako zelo nova stvar. »Dogodek, ki je bil verjetno prelomen, je bil sredi prejšnjega desetletja izid legendarnega Nikovega modela air force one v posebni barvni različici New York Yankees. Zanj so kupci že stali v vrsti, v katero so se postavili tudi ljudje z Wall Streeta, z borze, saj je bila izdaja količinsko omejena in so ugotovili, da gre za stvar, ki bo zgolj pridobivala vrednost. To je bil ključni dogodek, po katerem so omejene serije privabljale vedno več ljudi in se je začela ustvarjati kultura poprodaje,« nam je razložil Filip Đurić, marketinški menedžer nove trgovine s supergami v središču Ljubljane Tike. A do nje še pridemo…

Kultura se razvija tudi pri nas

Ko govorimo o omejenih serijah superg z visoko poprodajno vrednostjo, je treba dodati, da so te v zadnjem času večinoma plod sodelovanja znamke Nike in njene sestrske Air Jordan, deloma pa tudi Adidasa, z različnimi ljudmi iz popularne kulture, znanimi modnimi hišami in oblikovalci, po katerih zamislih predelajo že vrsto let znane silhuete ali pa ti izdajo povsem svojo linijo, kot je na primer Yeezy, ki jo za Adidas oblikuje Kanye West. Takšne superge v poprodaji dosegajo cene, ki so od maloprodajne višje za od nekaj deset evrov pa do nekaj desetkratnikov osnovne vrednosti, pri čemer je zanimivo tudi, da gre celoten zaslužek v žep prodajalca, ki je v osnovi superge kupil po običajni ceni, torej med približno dobrimi 100 in največ dobrimi 300 evri. »Res je, da proizvajalci tako zaslužka od vsega skupaj neposredno nimajo, a so spoznali, da na tak način še najbolj poskrbijo za promocijo znamke in celo rast vrednosti podjetja,« ob tem dodaja Filip Đurić. Naj za občutek omenimo še, da na že omenjeni platformi StockX neki ponudnik trenutno največ zahteva za superge nike MAG back to the future, ki so jih leta 2016 izdali v omejeni seriji 89 parov (gre za natančno kopijo čevlja iz istoimenskega filma), in sicer 45.553 evrov. Tej pa sledi še kup superg z vrednostjo v petmestnih številkah.

Posebno poglavje pri vsem skupaj so seveda ponaredki, ki jih je vedno več in so vedno boljši, a bodo vselej le to – ponaredki. Ima pa vsaka resna platforma, na kateri ponujajo superge z omejeno količino, prav zaradi ponaredkov tudi skupino strokovnjakov, ki superge na poti od prodajalca do končnega kupca natančno pregledajo in potrdijo njihovo avtentičnost. In za konec – tudi pri nas je ponudnikov superg vedno več, enako velja za ljubitelje in poznavalce. »Tovrstna 'kultura' se razvija in napreduje. Kar zadeva denimo Ljubljano, je k razvoju veliko prispevala trgovina One Way, ki že 20 let ponuja veliko superg, ki jih drugje pri nas ni. Z našo trgovino Tike pa se bo vse skupaj še dvignilo, saj smo prvi, ki smo v Slovenijo pripeljali modele Yeezy. Pri tem računamo, da bodo ti le prvi korak in da bodo sledili še bolj omejeni modeli. Za zdaj namreč ta del Evrope pri distributerjih za bolj limitirane izdaje pač še ni prišel na vrsto,« je končal Đurić.