Mojstrovina, razočaranje leta, zlati lev za najboljši film na beneškem filmskem festivalu, visoka ocena gledalcev na IMDb, povprečna skupna ocena kritikov in še kaj bi se našlo med ocenami filma Joker, ki je v kinematografih začel igrati minuli teden. Enotnega mnenja o filmu, ki tako rekoč poveličuje negativca in ki bo po drugi strani skoraj zagotovo prinesel nominacijo za oskarja igralcu Joaquinu Phoenixu, torej ni, se pa bolj ko ne vsi strinjajo, da bi bil Joker lahko nevaren ne samo za like v filmu, ampak tudi za gledalce.

Inceli, jezni mladi moški v neprostovoljnem celibatu

Napade na projekcijah filma naj bi po podatkih ameriške policije načrtovali inceli, moški, ki živijo v neprostovoljnem celibatu (involuntarily celibate). Večinoma gre za mlade jezne samske in osamljene moške, ki jih je družba razočarala in pogosto živijo z mamo, tako kot Arthur Fleck v Jokerju, v preteklosti pa so jih že povezovali z množičnimi poboji v Ameriki. Ker si nihče ne želi, da bi se ponovila zgodba s pobojem na polnočni projekciji filma o Batmanu Vzpon viteza teme v Aurori v zvezni državi Kolorado, ko je strelec 12 ljudi ubil in jih 58 ranil, so preventivne ukrepe zato uvedli skoraj vsi vpleteni, od policije do kinematografov. Kino v Aurori, kjer se je zgodilo streljanje, iz varnostnih razlogov Jokerja sploh ne bo predvajal, previdni pa so tudi v drugih ameriških kinematografih. Ministrstvo za obrambo je izdalo opozorilo, da so inceli razpravljali o morebitnem napadu med projekcijo filma, zato bi gledalci morali biti še posebno previdni, newyorška in losangeleška policija sta za ta konec tedna povečali število policistov v kinih. Pri FBI, kjer so skupino incelov povezali z najmanj 27 smrtmi od leta 2014, so zapisali, da večina incelov ni nasilnih, vendar pa nekateri od njih »spodbujajo ali izvajajo nasilje kot maščevanje za domnevne krivice, ki se jim dogajajo v družbi«.

Kako nevaren je lahko film?

Medtem ko Joaquin Phoenix na vprašanje novinarja Telegrapha, ali se ne boji, da bi film spodbudil posnemovalce, ni imel odgovora, ampak je preprosto odkorakal z intervjuja (in se pozneje vrnil in rekel, da na kaj tega sploh ni pomislil), zna več o tem povedati zdravstvena stroka oziroma psihiatri. Ti menijo, da je skrb zaradi tega, kako je v filmu prikazan Joker, na mestu in bi se jezni samski mladi moški lahko zgledovali po Arthurju Flecku - Jokerju, na morebitni negativni učinek filma pa opozarjajo tudi novinarji in sorodniki ustreljenih v Aurori. Novinarka revije Time Stephanie Zacharek je film kritizirala že v Benetkah. »V Ameriki se skoraj vsak drugi teden zgodi množično streljanje ali poskus nasilnega napada v režiji moškega, kot je Arthur. Mi bi kljub temu morali gojiti simpatijo do njega,« je napisala, enako pa sta pomislila kolumnist Hollywood Reporterja Scott Feinberg in novinar Telegrapha Robbie Collin, ki je izjavil, da ni nobenega dvoma, da bo film povzročil težave, in da bi ga, čeprav mu je bil deloma všeč, vseeno »morali zakleniti v škatlo, odvreči na dno oceana in nikoli spustiti v kinematografe«.

Morilec kot junak

Res? Phoenix v Jokerju igra klovna in standup komedijanta Arthurja Flecka z nevrološko motnjo, zaradi katere se nenadzorovano smeji. Ko ga družba z javim ponižanjem in fizičnim napadom popolnoma razočara, se k nasilju kot Joker obrne tudi sam in postane junak jeznih Američanov. Nobenega dvoma ni, da se je režiser Todd Phillips, najbolj znan po komedijah Prekrokana noč, z Jokerjem zgledoval tudi po Scorsesejevem Taksistu in Kralju komedije, a je daleč od tega, da bi ju dosegel, glavni problem pa je, da je v nasprotju z drugimi mainstreamovskimi in superherojskimi filmi iz zlikovca naredil heroja.

»Ne verjamem, da filmi na ljudi vplivajo tako, da povzročajo morilske misli. Je pa lahko nevaren pogovor o tem,« je v intervjuju za Popcorn s Petrom Traversom razlagal Phoenix, ki je bil po šoku ob srečanju s Telegraphovim novinarjem že dobro pripravljen na takšna vprašanja. Še bolj jasen je bil Phillips, ki je film menda posnel, ker je bil jezen zaradi tega, kam gre liberalni Hollywood. Za Washington Post namreč ni izključil možnosti, da bi film postal vzor za tiste, ki razmišljajo o nasilju, a niti ni prevzel odgovornosti zanj, rekoč: »Umetnost ni varna. Če želite varno obliko umetnosti, izberite kaligrafijo.«