Fraze. Ljudje jih obožujemo. Ko poslušamo napovedi pred kakšno tekmo v ekipnem športu z žogo ali pa, paradoksalno (kar je le dokaz, kako nam nekatere zlezejo pod kožo), tudi v športu brez nje, napovedovalce skorajda vsakič slišimo izustiti, češ, vse je mogoče, žoga je okrogla. Politiki in številni drugi pomembni ljudje se v svojih debatah pred argumentiranjem česar koli pač že ponavljajo kot pokvarjena plošča in svoj govor začenjajo z: Nalijmo si čistega vina. Mimogrede, tudi to, da se nekdo ponavlja kot pokvarjena plošča, je fraza, ki jo slišimo skorajda vsakodnevno. V avtomobilizmu pa se v zadnjem času ne moremo znebiti občutka, da zelo pogosto radi uporabljajo frazo »najboljše iz dveh svetov«. Ko nekdo na ceste spravi kakšen priključni hibrid, vedno poudari, da ta avto združuje najboljše iz obeh svetov, ko kakšnemu družinsko uporabnemu avtomobilu namenijo močan motor, prilagojeno podvozje in še kaj, takisto. Kakorkoli, kot zadnja je za združitev najboljšega iz dveh svetov poskrbela še Mazda. V bencinskem motorju skyactiv-X je njegove dobre plati združila s tistimi iz dizelskega sveta. Vsaj v teoriji…

No, z njo ne bi radi preveč utrujali, zato dodajmo le, da je Mazdi uspelo z edinstveno tehnologijo s svečko upravljanega kompresijskega vžiga (SPCCI) doseči, da motor brez prekinitve preklaplja med običajnim vžigom z vžigalno svečko in kompresijskim vžigom. Ob združenju teh lastnosti dveh svetov pa se v skyactiv-X po besedah razvojnikov križajo še druge dobre strani obeh motorjev, kot so varčna poraba, velik navor in hiter odziv dizelskih ter dobro čiščenje izpušnih plinov, manjše ogrevanje in velika moč bencinskih motorjev. Ali, kot je povedal Heiko Strietzel, vodja oddelka za motorje pri Mazda motors Europe: »Skyactiv-X je idealen motor za tiste, ki bi radi dizelskega zamenjali z bencinskim, a pri tem zadržali lastnosti, ki so jim pri dizlih všeč.«

Pa praksa? Motor skyactiv-X smo preizkusili v novi mazdi3, v kateri bo poleg v novem športnem terencu CX-30 tudi najprej na voljo. Ker omenjeni avto z drugimi motorji slovi po odličnih voznih lastnostih, je bil kot nalašč za preizkus, prav tako pa so za popolne razmere poskrbele ceste zares slikovitega podeželja okolice bolgarske prestolnice, na katerih smo se ob izogibanju velikim luknjam, kamnom, ki jih je na njih nametalo z okoliških skalnatih pečin, in lužam, ki so bile posledica silnega naliva, znova prepričali o odzivnosti volanskega mehanizma in odlični vozni dinamiki, ki jo omogoča mazda3. Vožnja po mestu je bila zaradi nepregledne gneče medtem prava nočna mora, a je ob krajšem odseku avtoceste tudi ta pripomogla, da smo lažje zbrali občutke o revolucionarnem motorju. Ti pa so, če bi jih morali opisati z eno besedo, mešani. Dvolitrski skyactiv-X premore sicer kar 132 kilovatov (180 konjev), a bi mu jih sodeč po občutkih pripisali manj. Vožnja je sicer neverjetno uglajena, tiha, gladka, tekoča, avto s tem motorjem pa pospešuje zvezno in umirjeno, in ko se tako vozi, je tudi dejansko zelo varčen, saj nam je porabil okrog 6 litrov bencina na 100 kilometrov, k čemur je zagotovo pripomogla tudi tako imenovana tehnologija blagega hibrida. A nemara tudi zato, ker skyactiv-X v slogu Mazdine filozofije tako kot drugi bencinarji nima turbine, smo po drugi strani pogrešali tisti hipen, nenaden odziv ob pritisku stopalko za plin, značilen za dizle in turbobencinarje, ki najvišji navor dosežejo že pri res nizkih obratih. Pri teh odzivnosti in poskočnosti skyactiv-X pač ne pokaže, zares živahen postane šele pri višjih, kar pa se nato malo pozna tudi pri višji porabi od omenjene. Pri čemer pa smo se spomnili tudi besed Heika Strietzla: »Cilj ni bil, da bi naredili športen motor, temveč takšnega, ki najbolj ustreza kar se da širokemu krogu različnih načinov vožnje.«

Če upoštevamo to slednje, potem je Mazdi uspelo in je dejansko združila veliko dobrih stvari obeh svetov, če že ne vse najboljše. S tem motorjem bo lahko nagovorila širok krog kupcev, ki bodo zanjo pri nas morali odšteti najmanj 23.090 evrov tako v kombilimuzinski kot limuzinski različici. Kar je dobre tri tisočake več od osnovne bencinske in natanko tisočaka več od dizelske, ki pa sta obe z 90 oziroma 85 kW (122 oziroma 116 KM) bistveno šibkejši.