Biro Mertelj Vrabič arhitekti je mlad arhitekturni kolektiv, ustanovljen leta 2015 v Ljubljani. V studiu trenutno delujejo štirje mladi arhitekti, ki se ukvarjajo s širokim spektrom različnih projektov od pohištva do razstav, interierjev in samostojnih objektov. V biroju se projektov vseh dimenzij lotevajo z enako resnostjo in pozornostjo, arhitekta Maša Mertelj in Matic Vrabič se glede na potrebe posameznih nalog povezujeta s sodelavci iz različnih strok.

Oba sta študirala na ljubljanski fakulteti za arhitekturo, na seminarju Vase J. Perovića pa sta prvič sodelovala pri skupnem projektu natečaja za študentsko naselje v Lozani. Biro se lahko kljub mladosti pohvali s kakovostnimi realiziranimi projekti, med njimi je petnajst prenovljenih stanovanj in prav toliko razstav za muzeje v Sloveniji, Italiji in Švici.  Nekateri med njimi so: prenova Hiše Brdo, Ljubljana, 2018, prenova stanovanj v Ljubljani na Prijateljevi, 2018, in Derčevi, 2015, knjižna omara iz aluminija, Ljubljana, 2017, tabernakelj za cerkev sv. Boska, Maribor, 2015, razstava Saše J. Mächtig: Sistemi, strukture, strategije, v Ljubljani in Zürichu…

Vsak projekt želijo čim bolj temeljito in neobremenjeno domisliti, saj menijo, da lahko s preizpraševanjem ustaljenih bivanjskih navad dosežejo boljše rezultate. Maša Mertelj to natančneje razloži: »Tak način dela nas spodbuja k inovativnosti in širokopoteznosti, naročnikom pa omogoča višjo kakovost bivanja.« Prenove stanovanj obravnavajo celostno, kar pomeni, da vso opremo, od vrat in oken do vgradnega pohištva, projektirajo sami in je tako končni izdelek vedno zaključena avtorska celota.

Tri dimenzije in nekonvencionalnost elementov

Pri načrtovanju interierjev se pogosto odločajo tudi za oblikovanje pohištva po meri. Nekateri projekti obsegajo več tovrstnih pohištvenih kosov, ki so bili pozneje proizvedeni v omejenih serijah. Pohištvo, ki je bilo izdelano v največji seriji (okoli 130 kosov) in ga je še vedno mogoče naročiti, se imenuje platforma za bivanje. Gre za družino pohištva, ki temelji na tridimenzionalnem elementu – leseni nogi, ki deluje v treh različnih pozicijah in omogoča tri različne višine objekta. V možnih konfiguracijah tvori tri najbolj esencialne kose pohištva: mizo, klop in posteljo.

V biroju kakovostno arhitekturo vidijo kot arhitekturo, ki spretno odgovarja parametrom specifične naloge in je smiselna v času, v katerem nastaja. »Pri načrtovanju je pomembno, da si prizadevamo, da je končni rezultat arhitektura, ki je konceptualno čista. To pomeni, da projekt z razdelavo postaja vse bolj celovit in se njegovo bistvo z vsakim korakom in odločitvijo dodatno potrjuje,« pravi Matic Vrabič. Da tak pristop deluje, se je pokazalo že pri njihovem prvem realiziranem projektu prenove stanovanja v Derčevi ulici v Ljubljani. Gre za delno prenovo generičnega stanovanja, zgrajenega v zadnjih letih pred nastopom finančne krize. Prenova je potekala kot prenova posameznih sklopov – načrtno so v interier vstavili več občutno predimenzioniranih kosov pohištva, ki se namenoma distancirajo od konteksta hiše in narekujejo nekonvencionalno in širokopotezno bivanje.

Prenovo stanovanja v Prijateljevi ulici so končali lani. Obseg del je vključeval izvedbo nove kopalnice, kuhinje in vgradnega pohištva. Bistven prispevek k stanovanju je bila ponovna vzpostavitev balkona, ki je bil pred petnajstimi leti zaprt s plastičnimi paneli. Stanovanje leži v visokem pritličju, neposredno pred balkonom so parkirni prostori, namenjeni stanovalcem. Ker lastnikom za večino opravkov zadostuje kolo, so arhitekti na tem mestu namesto osebnega avtomobila predvideli star tovornjak, na katerem je urejen mikrovrt, ki zunanji prostor povečuje in izboljšuje kakovost bivanja ter zasebnosti.

Eden prvih realiziranih projektov biroja je bila prodajalna Brodo v stavbi Metalke v Ljubljani. Trgovino in sestavljalnico sendvičev so koncipirali tako, da so sestavljalni pult za sendviče namesto v ozadje umestili v ospredje – poteka čez vso izložbo in tako proces nastajanja sendvičev postavlja v prvi plan. S tem so zaposleni v sosednjih stavbah že zgodaj zjutraj lahko videli, kaj jih pozneje čaka za malico, s čimer je trgovina brez dodatnega reklamiranja vsak dan predstavljala svojo aktualno ponudbo.