Vsakoletni pregled slovenske filmske produkcije, ki bo že tradicionalno v Portorožu, bo postregel s 106 novimi igranimi, dokumentarnimi in animiranimi filmi različnih dolžin. Od tega jih je 57 uvrščenih v uradni tekmovalni program, ki bo na ogled v portoroškem Avditoriju, preostali pa se bodo zvrstili v preglednem programu, imenovanem tudi Panorama, ki bo umeščen v razstavišče Monfort; obe prizorišči bo povezoval brezplačen festivalski avtobus. Tretji programski sklop, imenovan Posvečeno, bo predstavil obširen izsek iz opusa letošnjega dobitnika Badjurove nagrade za življenjsko delo, filmskega avtorja in skladatelja Andreja Zdraviča – prikazanih bo 14 njegovih eksperimentalnih filmov.

Novi tematski poudarki

Festival slovenskega filma se bo prihodnji torek začel prav s podelitvijo Badjurove nagrade in premiero novega igranega celovečerca Metoda Pevca Jaz sem Frenk, sicer prvega od enajstih celovečernih filmov, izbranih v letošnji tekmovalni program. Ta številka je nekaj nižja kot lani, je priznala direktorica festivala Jelka Stergel, se je pa zato povečalo število filmov, ki so nastali v manjšinski slovenski koprodukciji (teh bo deset), kar po njenih besedah kaže, da slovenski producenti zelo dobro izbirajo filme, ki jih velja podpreti. Poleg že omenjenih je v tekmovalnem programu še pet srednjemetražnih, 13 kratkih in 18 študijskih filmov.

Med celovečerci je Stergelova pri igranih filmih zaznala »žanrski zasuk od v preteklosti pogoste socialne drame k bolj politično angažiranim vsebinam, včasih že v obliki političnega trilerja«, za četverico celovečernih dokumentarcev, umeščenih v tekmovalni program, pa je ocenila, da gre za »reprezentativen izbor« filmov, ki jih določa močan avtorski pristop. Mimogrede velja omeniti, da na festivalu ne bo filma Košarkar naj bo 2 v režiji Borisa Bezića, ki se bo najprej preizkusil v kinematografih, na festival pa naj bi se prijavil šele prihodnje leto, ter celovečerne grozljivke Tomaža Gorkiča Prekletstvo Valburge, ki so jo selektorji (poleg Jelke Stergel še kritičarka Neva Mužič in filmski teoretik Nace Zavrl) uvrstili v pregledni program Panorama, producent pa je nato film umaknil s festivala.

Okrepljene izmenjave

Glede na to, da je eden od osnovnih namenov festivala strokovno druženje, je pomemben tudi strokovni program, ki ponuja dodatno podporo delu slovenskih filmarjev, dodaja direktorica. Osrednji cilj je ustvariti platformo za mednarodno povezovanje filmskih ustvarjalcev, prenos znanja in spodbujanje bodočih koprodukcij – glavni tovrstni dogodek bo letos koprodukcijsko srečanje Fokus: Italija, na katerem bodo predstavili italijanske ustanove, ki tvorijo sistem podpor filmski produkciji in mednarodni izmenjavi, zvrstilo pa se bo tudi več okroglih miz, delavnic in razprav z različnih področij filmske ustvarjalnosti. Med njimi bo (v sodelovanju z Javno agencijo za knjigo) tudi predstavitev slovenskih literarnih del, ki imajo »filmski potencial«.

O dobitnikih festivalskih nagrad vesen bosta odločali dve strokovni žiriji: celovečerne filme bodo presojali dramska igralka Živa Selan, scenarist in nekdanji direktor Filmskega centra Srbije Boban Jevtić ter režiser in producent Rok Biček, filme v drugih tekmovalnih kategorijah (kratki, študijski, dokumentarni in manjšinske koprodukcije) pa režiserka Nina Blažin, animator Grega Mastnak ter režiserka Maja Weiss. Na nedeljskem zaključku bodo podelili tudi nagrado občinstva in nagrado Art kino mreže, vsi nagrajeni filmi pa bodo v dneh po koncu festivala na ogled tudi v ljubljanskem kinu Komuna.