Violinistka iz Orkestra Slovenske filharmonije nam je povedala, da že vrsto let ni tako skrbno vadila kot te dni, ko so se v orkestru pripravljali na prihod slovitega švicarskega dirigenta Charlesa Dutoita. Rada bi bila popolnoma pripravljena – da ji ne bo treba pogledovati v note in da bo lahko vsrkala čim več maestrovega znanja. Čeravno so obiski tujih dirigentov pri orkestru po navadi kratki, kakšna vaja in nastop, bo tokrat Dutoit z glasbeniki delal tri dni, kar bo zanje izjemna izkušnja: danes in jutri bodo imeli kar štiri vaje, v petek zjutraj generalko, ob 20. uri pa bo sledil koncert v Gallusovi dvorani Cankarjevega doma.

Spoprijem s Škerjancem

Programska zanimivost je ta, da bodo glasbeniki z maestrom najprej zagrizli v delo slovenskega skladatelja Lucijana Marije Škerjanca. Koreografsko simfonično pesnitev Mařenko je skladatelj napisal oktobra 1940 na pobudo plesalke Marte Paulin Schmidt po Cankarjevi noveli Spomladi iz zbirke Krpanova kobila (1907), kjer je pisatelj opisal življenje, trpljenje in smrt dunajskega predmestnega proletarskega otroka Mařenke. V letošnji sezoni se Slovenska filharmonija na 120. obletnico rojstva še posebej poklanja spominu skladatelja Škerjanca, ki je bil med letoma 1950 in 1956 tudi upravnik Slovenske filharmonije.

Petkov koncertni večer se bo nadaljeval z baletno suito Igorja F. Stravinskega Igra kart, zaključil pa s Simfonijo št. 3 v c-molu, op. 78, v kateri je Camille Saint-Saëns že dozorel v velikega simfoničnega skladatelja. Posvetil jo je Franzu Lisztu, ki je preminil leta 1886, ko je tudi nastala ta mojstrovina.

Častni gost orkestrov

Charles Dutoit je za svoje umetniško delovanje prejel številne nagrade, nazadnje pred dvema letoma prestižno zlato medaljo Kraljeve filharmonične družbe, leta 2014 pa je za življenjsko delo dobil mednarodno nagrado za klasično glasbo. Od lani je glavni gostujoči dirigent Orkestra Sanktpeterburške filharmonije, prej pa je bil umetniški vodja in šef dirigent Kraljevega filharmoničnega orkestra iz Londona, šef dirigent Filadelfijskega orkestra, umetniški vodja Simfoničnega orkestra iz Montreala, glasbeni vodja Simfoničnega orkestra NHK Tokio, glasbeni vodja Orkestra Festivala Verbier. Medse ga vabijo največji orkestri na svetu, zato so člani Orkestra Slovenske filharmonije tako ponosni, da je ob siceršnjem natrpanem urniku našel čas tudi zanje.

Med številnimi gostovanji po svetu je ustvaril tudi izjemno bogato diskografijo. Ta obsega več kot 200 izdaj, za katere je prejel številne nagrade. Med temi sta tudi dva grammyja – leta 1996 za Berliozove Trojance in leta 1999 za posnetek Bartókovega Tretjega klavirskega koncerta in prvih dveh klavirskih koncertov Prokofjeva, kjer je kot solistka nastopila njegova nekdanja soproga Martha Argerich. Kot zanimivost dodajmo, da velika dama črno-belih tipk ponovno prihaja v Ljubljano, in to že tretjič v krajšem časovnem obdobju – decembra bo gostja zlatega abonmaja Cankarjevega doma.

Sicer pa se je Dutoit uveljavil tudi kot operni dirigent. Že leta 1964 ga je Herbert von Karajan povabil, da dirigira v Dunajski državni operi. Pozneje so ga vabili še v druge najpomembnejše operne hiše – Covent Garden, Metropolitansko opero v New York, Nemško opero v Berlinu, Rimsko opero, Gledališče Kolumb v Buenos Airesu.

Njegova izjemna umetniška kariera pa ima tudi madež. Leta 2017 in lani ga je nekaj glasbenic obdolžilo spolnega nadlegovanja in ena tudi posilstva, zaradi česar so nekateri orkestri prekinili sodelovanje z njim. Dirigent je obtožbe ostro zanikal. Pri tem je za zdaj tudi ostalo.