Družbi Kobal transporti, ki se uvršča med največje slovenske prevoznike v cestnem tovornem prometu, je uspel prevzem konkurenčnega Traiga iz Ivančne Gorice z več kot 60-letno tradicijo.

Da so Kobal transporti, ki so v lasti Dušana Kobala, lahko v Traigu sprva pridobili 50,06 odstotka delnic, je poskrbel dolgoletni direktor slednjega Štefan Lazar. Ta je prevzemniku prodal 26,71 odstotka delnic, ki jih je imel v lasti, hkrati pa kot direktor Traiga še 23,35 odstotka (od skupaj 25,80 odstotka) lastnih delnic Traiga. Ker so že kmalu po nakazilu denarja za nakup lastnih delnic prevzeli upravljanje Traiga, lahko domnevamo, da so Kobal transporti odločali o razporeditvi kupnine, ki so jo namenili za nakup lastnih delnic. To nakazuje, da so Kobal transporti za pridobitev vajeti za vodenje Traiga morali odkupiti le dobro četrtino delnic od Lazarja.

Takšen manever ni bil pogodu dvema večjima delničarjema, ki sta imela v lasti vsak po 21,56 odstotka delnic Traiga: vodji servisa Jožetu Novaku in vodji transporta Antonu Kastelicu. Zato sta julija zahtevala sklic skupščine in terjala umik prodanih lastnih delnic Kobal transportom in odpoklic Lazarja zaradi krivdnih razlogov.

Po navedbah Novaka in Kastelica bi moral Traig umakniti lastne delnice najkasneje do leta 2006. »Ker uprava in nadzorni svet do leta 2019 tega nista storila, to ne pomeni, da je zdaj lastne delnice možno prodajati, kot si je zamislila uprava, sploh pa ne zato, da si zagotovi protipravno premoženjsko korist s kršenjem načela enakopravnosti delničarjev v škodo preostalih delničarjev in navsezadnje sploh ne, ker gre pri tem za povsem očiten poskus storitve kaznivega dejanja zlorabe položaja,« sta opozorila Novak in Kastelic.

Udarila po mizi

Sklep o pridobivanju lastnih delnic, tako Novak in Kastelic, je družba sprejela leta 1999, in sicer z namenom zagotovitve odpravnine delničarjem (kar se ni nikoli zgodilo) oziroma zato, da bi jih ponudila v odkup zaposlenim. Toda lastne delnice so bile pridobljene leta 2003 od Infonda, ne da bi s tem skupščina sploh soglašala. Po njunih besedah se je uprava takrat sklicevala na nekakšno družbi grozečo nevarnost. Zato je delnice namesto direktorja ali tretjih delničarjev kupila družba v breme lastnih sredstev, s čimer je bila omogočena privatizacija Traiga, vendar na način, ki je nasprotoval tako zakonu kot sklepu skupščine o pridobitvi lastnih delnic iz leta 1999. »Povsem očitno je, da jih mora družba umakniti. Jasno je namreč, da jih niti direktor niti nadzorni svet ne smeta prodati. Če bi jih, bi grobo kršila načelo enakosti delničarjev. Če k temu dodamo še poskus protipravne pridobitve premoženjske koristi direktorja osebno, na škodo vseh preostalih delničarjev, je jasno, da gre v tem trenutku s strani direktorja družbe za poskus izvedbe kaznivega dejanja zlorabe položaja,« sta v sklicu skupščine pojasnila Novak in Kastelic.

Ker je Štefan Lazar s protipravno prodajo lastnih delnic Kobal transportom poleg svojih delnic »skušal nezakonito pridobiti celotno prevzemno premijo na škodo vseh preostalih delničarjev družbe«, sta Novak in Kastelic predlagala njegovo razrešitev iz krivdnih razlogov. Če bi bile delnice do skupščine odsvojene, sta zahtevala še vložitev kazenske ovadbe proti Lazarju. Posameznih očitkov Lazar ni komentiral, pojasnil pa je, da je prodajo delnic Traiga opravil skladno z zakonom o gospodarskih družbah in pooblastili, ki jih je imel kot predsednik uprave.

A potem ko sta Kastelic in Novak udarila po mizi, sta lahko tudi sama unovčila delnice. Od Novaka so 21,53 odstotka delnic kupili Kobal transporti. Ravno tolikšen delež je od Kastelica odkupil poslovnež Željko Miklič, v preteklosti solastnik Salomona, danes pa ima med drugim v lasti grad Prestranek. Da sta lahko prodala svoje delnice, pa je, kot vse kaže, botrovalo temu, da sta se Novak in Kastelic sprijaznila z domnevnimi nezakonitostmi v družbi, na katere sta opozarjala. Kritične točke predlaganega dnevnega reda sta namreč pred dnevi umaknila. Koliko sta iztržila od prodaje delnic Traiga, ki je imel lani 6,4 milijona evrov prometa, nista želela razkriti. Oba sta povedala le, da sta se v kupoprodajni pogodbi zavezala, da ne smeta dajati nobenih izjav.

Izstop po pošteni ceni?

Ker so bile delnice Novaka in Kastelica na Kobal transportih in Mikliča preknjižene na začetku avgusta, se poraja razlog za sum, da sta kupca delovala usklajeno. Miklič je to zanikal: »Delnice sem kupil kot naložbo. Dušan Kobal je pameten poslovnež. Prepričan sem, da se bo vrednost delnic Traiga povečevala.« Na številna novinarska vprašanja pa od Kobala, ki ima v lasti še tri druga transporta podjetja, nismo prejeli odgovorov. Po zadnjih javno dostopnih podatkih so Kobal transporti leta 2017 ustvarili dobrih 19 milijonov evrov prihodkov.

Medtem ko sta Novak in Kastelic, ki sta se nedavno upokojila, lahko zadovoljna, tega ne moremo reči za šest delničarjev iz vrst zaposlenih, ki imajo skupaj v lasti 4,11 odstotka delnic, prodati pa jih niso mogli. Kot je povedal predsednik društva Mali delničarji Slovenije Rajko Stankovič, vse kaže na to, da je večinski delničar, torej Kobal transporti, poskrbel, da sta z morebitnim partnerjem (Željkom Mikličem, op. p.) rešila dveh tečnih delničarjev. »Če se bo izkazalo, da Kobal transporti in Miklič, ki imata skupaj v lasti več kot 90 odstotkov delnic, delujeta usklajeno, bi lahko mali delničarji zahtevali izstop iz lastništva Traiga po pošteni ceni, ki je najmanj enaka najvišji transakciji za delnico družbe v zadnjem letu,« je poudaril Stankovič.