»V prvi polovici letošnjega leta je imela nemška avtomobilska industrija bistveno slabše prodajne rezultate, a ne toliko zaradi ohlajanja trga kot zaradi drugih dejavnikov,« pojasnjuje Marko Gorjak, namestnik direktorja družinskega podjetja. »Ena težava je 'vojna' med Trumpom in Kitajsko, ki zaostruje razmere in slabša gospodarsko rast, druga je brexit, tretja, ki je za Evropo najpomembnejša, pa je, da zaradi novih direktiv glede merjenja izpušnih plinov nekatere premium avtomobilske znamke niso dobile certifikatov za močnejše motorje, kar je zaustavilo proizvodnjo za približno pol leta.«

Ogromen pritisk na cene

Prejšnji mesec je Volkswagen za novo serijo električnih vozil sicer dobil dovoljenje, prav tako pridejo na trg nove serije Audijevih, BMW in Mercedesovih avtomobilov. Gre za hibridna vozila z bencinskimi, električnimi in dizelskimi sklopi, ki bodo imela različno število kosov. Vsa dobaviteljska veriga bo morala izdelati več produktov, tako da v Orodjarstvu Gorjak prihodnje leto pričakujejo rast, podobno letu 2018, mogoče za malenkost manjšo, leta 2021 pa spet pričakujejo padec v primerjavi z letom 2020, vendar ne tako občutnega kot letos. Ker je vlaganje v električna vozila za sabo potegnilo velike stroške za razvoj in investicije, so pritiski na cene v avtomobilski industriji ogromni. Vsi dobavitelji so jih bili prisiljeni zniževati, kar velja tudi za slovenska podjetja.

»V prihodnje, že v naslednjih petih do desetih mesecih, se kažejo pozitivni trendi, v tem trenutku pa je zastoj treba prebroditi,« nadaljuje Marko Gorjak. »To leto dni je nekakšen vakuum, ki je nastal tudi zaradi hitrejšega razvoja električnih vozil, kot smo pričakovali. Za zdaj še ni jasno, kako bo v prihodnje. Menim, da je to odvisno tudi od tega, kaj se bo zgodilo med Trumpom in Kitajsko, in od tega, ali bo Trump zmagal na naslednjih predsedniških volitvah v ZDA. Vsi ukrepi, ki omejujejo svobodo gospodarstva, so slabi, kar vidimo na primeru Irana, ki se je v zadnjem času, ko je Trump uvedel embargo, praktično zaprl, ker ne more normalno poslovati. Razmere res niso najbolj rožnate.«

Brez investicij, nižji dobiček

Podjetje bo letošnje poslovno leto verjetno sklenilo bolje kot lansko, toda ne zaradi povečanega števila naročil. »Naročila so, ker imamo dokaj širok spekter kupcev, ostala na isti ravni, smo pa z mehkimi ukrepi, kot so znižanje stroškov, optimizacija proizvodnje in spremembe v organizaciji dela, uspeli doseči večjo produktivnost, ki bo na koncu leta prinesla več prometa,« pove Marko Gorjak, ki zaradi vseh pritiskov na cene čez leto pričakuje nižji dobiček. »Načrtovali smo dodatno širitev strojne opreme, vendar smo zaradi znakov, da letošnje leto ne bo dobro, čeprav so kazalniki pravili drugače, zaustavili vse investicije. O odpuščanju zaposlenih še nismo razmišljali, in če to ne bo potrebno, tudi ne bomo. Do konca leta bomo zdržali, vse pa je odvisno od tega, kakšno bo poslovanje v prihodnjem letu.«

V podjetju so si zelo prizadevali, da bi poleg glavnih nemških odjemalcev kupce našli tudi drugje. Predvsem zaradi močnih pritiskov na cene se odpirajo države, kot so Romunija, Bolgarija, Poljska… »Tam je produkt cenejši, a jim primanjkuje znanja, zato ga gredo iskat drugam,« pojasni Gorjak in doda, da je v Nemčiji izdelek bistveno dražji kot v Sloveniji, ki ima zaradi dolgoletnega sodelovanja z nemško avtomobilsko industrijo veliko znanja o kakovosti in tehnologijah. »Negotovost je, ampak glede na to, kaj vemo in koliko avtomobilska industrija investira v nove tehnologije in modele, mislim, da se vseeno ne bo ponovilo krizno leto 2008, čeprav se v roku dveh let spet napoveduje recesija zaradi zaustavitve nepremičninskih projektov. S partnerskim sodelovanjem s kupci in z dolgoročnimi posli ohranjamo stabilno poslovanje.«