V Sela pri Dolenjskih Toplicah, natančneje na dvorišče družinskega podjetja FerroČrtalič, naj bi jutri zjutraj po cesti z Brnika s posebnimi vozili pripeljali nenavaden tovor. Gre za 27 metrov dolgo potniško letalo bombardier CRJ 200ER, ki lahko na krov sprejme 50 potnikov in je zadnjih nekaj let stalo v brniškem hangarju. Topliško podjetje, ki svoje rešitve za površinsko obdelavo materialov razvija (tudi) za potrebe letalske industrije, je prepoznalo priložnost in kupilo letalo, ki je 17 let prevažalo potnike po ZDA, Mehiki in Sudanu.

»Letalo bo ključnega pomena za razvoj podjetja in bo služilo raziskavam in razvoju inovacij na področju letalske industrije,« pravijo v podjetju. Direktorica Mojca Črtalič Andolšek dodaja, da bodo novo pridobitev, katere vrednost za zdaj ostaja skrivnost, uporabljali predvsem kot predstavitveni center za kupce. V njem bodo lahko konkretno pokazali rešitve, ki jih razvijajo.

Obnovijo površino letalskih delov

V podjetju s 55-letno tradicijo in 40 zaposlenimi razvijajo in izdelujejo stroje za čiščenje in obdelavo površin. Njihovi kupci so visokotehnološka podjetja z vseh koncev sveta, ki proizvajajo zahtevne izdelke za kovinsko in elektro industrijo, jedrske elektrarne, medicinsko opremo. Največ kupcev pa prihaja iz avtomobilske in letalske industrije. V poslovanju s slednjo ustvarijo približno tretjino vseh prihodkov (ti se gibljejo okoli pet milijonov evrov), v zadnjih letih pa se širijo zlasti na Bližnji vzhod, v Azijo in Afriko.

»Z našimi stroji utrjujemo površine letalskih delov, motorjev, pristajalnih podvozij, turbinskih lopatic. Če poenostavim: ko gre letalo na remont, dele letala snamejo in vstavijo v naš stroj. V njem se obnovi površina, zaprejo mikrorazpoke in podobno. Material učvrstimo in mu podaljšamo življenjsko dobo. Letalskemu prevozniku tako omogočimo boljše vzdrževanje in posledično večjo varnost letala,« pojasnjuje Andolškova.

AirAsia, Airbus, Boeing…

Specializirani so za proizvodnjo opreme za avtomatsko, robotizirano in ročno peskanje, preoblikovanje pločevin, peskalne komore in čiščenje z vodo pod ultravisokim pritiskom. Ob tem razvijajo rešitve na področju čiščenja s suhim ledom in snegom. Ena najpomembnejših inovacij v zadnjih letih je bila naprava za utrjevanje pristajalnega podvozja in turbinskih lopatic po metodi mikrokovanja, s čimer so še utrdili svoje mesto v svetu letalske industrije. Njihova prva tovrstna naprava je romala k največjemu azijskemu letalskemu prevozniku AirAsia, sledili so evropski Airbus, ameriški Boeing in drugi.

Podjetje z lastnim razvojem, laboratorijem in testno komoro je vpeto tudi v več evropskih razvojnih projektov, pri katerih sodeluje z domačimi in tujimi univerzami in inštituti. Kot predavatelji se udeležujejo konferenc tako doma kot v tujini. Kot večkrat pove Andolškova, brez njih »ni svetovne konference za emajliranje, livarske konference ali večjih dogodkov na področju letalstva. Tako izobražujemo naše potencialne kupce.«

Podjetje med drugim sodeluje z družbami Porsche, Goodyear, Dynacast, Bu Drive, Renault, Swarovski, Carl Zeiss, Akrapovič, General Electric, Fraunhofer Institute, Elan in drugimi.

Poglejte si potovanje letala še v sliki.