Letalo boeing 737-400 Electre Airways je bilo zadnje, ki je opravilo komercialni let na letališču Edvarda Rusjana Maribor pred zamenjavo upravitelja. V Maribor je iz Tel Aviva priletela ekipa nogometnega kluba Maccabi Haifa in njeni podporniki. To je bilo zadnje letalo, ki je do nadaljnjega pristalo v Mariboru. Po evropski kvalifikacijski tekmi v Murski Soboti se bodo Izraelci morali vrniti domov iz Gradca. Mariborsko letališče bo namreč od današnjega večera začasno zaprto.

Niti poltretje leto ni trajalo obdobje, v katerem so kitajski naložbeniki bedeli nad upravljanjem mariborskega letališča. Najem državne infrastrukture si je družba Aerodrom Maribor zagotovila v začetku leta 2017, na razpisu ministrstva za infrastrukturo, na katerem je oddala edino ponudbo. Od 15-letne najemne pogodbe so Kitajci enostransko odstopili pred natanko pol leta, potem ko so lani nakopičili dodatnih 2,2 milijona evrov izgube, na letališču pa niso našteli niti 2700 potnikov.

Agencija letališče obravnava prednostno

Zračni promet na mariborskem letališču se zapira jutri ob 22. uri. Kdaj ga bodo spet odprli, je ta čas nemogoče napovedati. Državna družba za razvoj infrastrukture, DRI upravljanje investicij, ki ji je ministrstvo začasno zaupalo upravljanje letališča, mora pridobiti obratovalno dovoljenje. Vlogo je javni agenciji za civilno letalstvo poslala 2. julija. Nadzorniki agencije, ki jo vodi Rok Marolt, bodo jutri opravili nadzor na letališču in pregledali organiziranost novega upravljalca, ki je z današnjim dnem uradno zaposlil 24 dosedanjih uslužbencev Aerodroma Maribor. Agencija utegne kmalu spisati odločbo, saj bodo delo na isti letališki infrastrukturi opravljali isti ljudje z istimi licencami, zamenjala se je zgolj pogodba o upravljanju.

Upravljanje letališča, ki ga bo v imenu DRI vodil Smilijan Kramberger, naj bi državo do konca leta 2020 stalo približno 1,5 milijona evrov. Prihodki bodo zanemarljivi, saj DRI ne namerava komercialno razvijati letališča, temveč bo zagotavljal izključno njegovo dostopnost.

Država Kitajcem plačuje služnost

Če ministrstvo pod vodstvom Alenke Bratušek do konca prihodnjega leta ne bo našlo koncesionarja ali kupca za mariborsko letališče, bo DRI skoraj zagotovo upravljal letališče vsaj do novembra 2021. Država je namreč novi potniški terminal zgradila z evropskim sofinanciranjem – za 18 milijonov evrov vredno naložbo je iz evropskega sklada za regionalni razvoj prejela 10,5 milijona evrov. V pogodbi se je ministrstvo zavezalo, da bo letališče obratovalo vsaj do 11. novembra 2021. Če bi ga trajno zaprlo prej, bi moralo plačati najmanj 5,6 milijona evrov kazni.

Kljub prekinitvi najemne pogodbe so kitajski vlagatelji še zmeraj aktivni na letališču, saj so tukaj lastniki mnogih nepremičnin, med drugim parkirišč, dovozne ceste, dela letališke upravne stavbe pa tudi skoraj devetih hektarjev zemljišč v okolici. Sprva so imeli načrt, da bi te nepremičnine v skupni vrednosti 3,8 milijona evrov prenesli na novoustanovljeno podjetje, česar pa do današnjega dne še niso udejanjili.

Z infrastrukturnega ministrstva so sporočili, da imajo za uporabo ključnih nepremičnin sklenjeno pogodbo o služnosti. Podpisali so jo 16. decembra 2016, to je v času, ko so Kitajci odkupili Aerodrom Maribor od Delavske hranilnice. Vrednost pogodbe znaša 19.179 evrov brez DDV, so nam razkrili na ministrstvu.