V kmetijstvu se pogosto soočajo ravno s pretirano porabo plastične embalaže, saj je veliko sadja in zelenjave zaradi ohranjanja svežine in neoporečnosti pridelka predpakirane. V podjetju KMG Panorganic pa so našli drugačno rešitev – biorazgradljivo embalažo, v kateri so vrtnine poslali na trg ravno 5. junija, na svetovni dan varovanja okolja. Gre za embalažo »home compostable«, ki ni le industrijsko razgradljiva kot večina biorazgradljivih embalaž, da jo torej odvržemo v zabojnik za plastiko, temveč jo lahko potrošniki dajo na domači kompost ali v koš za biološke odpadke, kjer se popolnoma razgradi.

Tehnološko napredna pridelava

Zelenjava živa je tako dobila preobleko, ki si jo zasluži – naravi prijazno embalažo. Pridelana je namreč povsem brez pesticidov, na sodoben in naravi prijazen način, vsebuje ogromno hranil in je zelo okusna. Koreninski sistem, s katerim prodajajo solato in zelišča živa, ohranja zelenjavo pri življenju, vse dokler ji ne odrežete zadnjega lista, kar je skorajda enako, kot če bi po solato šli na svoj vrt. Odrezana solata na trgovskih policah pa počasi »umira« in pri tem izgublja svoje hranilne vrednosti, kar je še posebno problematično pri solati iz tujine, ki do potrošnikov prepotuje na tisoče kilometrov.

»Kmetovanja se lotevamo na moderen način, s sodobno tehnologijo, ki je človeku in naravi prijazna, saj se zavedamo, da je konvencionalno kmetijstvo eden izmed večjih onesnaževalcev okolja,« pravi lastnik podjetja Mario Kurtović, mladi podjetnik leta 2016. »Naša tehnologija je prihodnost kmetijstva, saj pridelava poteka pod nadzorom računalniških sistemov, ki merijo različne pogoje – vlago, temperaturo…, na podlagi parametrov pa se prilaga odpiranje oken, ogrevanje, prižiganje luči. Tudi solata in zelišča se po sistemu pomikajo avtomatično. Večja ko so in dalj časa potujejo po liniji, večji je razmik med njimi, da imajo dovolj prostora za rast. Ko pridejo do konca linije, se spakirajo in še isti dan odpeljejo v trgovine.« Pri pridelavi ne ustvarjajo odpadnih voda, recirkulacijsko bioponiko pa nadgrajujejo z informacijskimi tehnologijami in umetno inteligenco.

Po Avstriji še v Romunijo

V Panorganicu, ki kot kmetijsko gospodarstvo deluje od leta 2012, predlani pa se je preoblikovalo v podjetje Panorganix, verjamejo, da lahko s takim načinom pridelave prepričajo marsikaterega okoljsko zavednega potrošnika, ne le slovenskega, ampak tudi evropskega. To dokazuje rastoči promet, ki je predlani znašal 1,423 milijona evrov, lani pa že 2,709 milijona. Skupaj s podjetjem v Avstriji je lanski promet podjetja znašal malo manj kot 5 milijonov evrov. Panorganic je z rastlinjaki za zdaj prisoten v Sloveniji in Avstriji, kjer so prav tako odlično sprejeli živo zelenjavo, načrtuje pa tudi skorajšnjo širitev v Romunijo, kamor že izvaža solato in zelišča živa. Zaradi velikega povpraševanja po lokalno pridelani zelenjavi bodo tudi tam kmalu zgradili svoj rastlinjak.

Posebnost rastlinjaka v Ljutomeru in edinstveno znanje Panorganicovih tehnologov, ki se povezujejo z različnimi univerzami in fakultetami ter strokovnjaki s severa Evrope, so prepoznala podjetja iz tujine, ki se ukvarjajo s tehnološko naprednim in okolju prijaznim kmetovanjem. Tako so na izobraževanje v Ljutomer prišli tudi predstavniki startupa Plenty, v katerega je najbogatejši zemljan Jeff Bezos, lastnik Amazona, predlani vložil 200 milijonov dolarjev. Panorganic sicer pogosto obiščejo poslovneži, ki v njem prepoznajo inovativne tehnologije in dobre strategije. Slednje pomenijo razpršeno pridelavo po različnih državah in regijah, zaradi česar imajo potrošniki, ki vse bolj cenijo lokalno poreklo, na voljo lokalno pridelano zelenjavo in sadje.