»Vse se je začelo, ko sem bila prokuristka v družinskem podjetju, specializiranem za brizganje plastike za avtomobilsko in elektroindustrijo,« pove Eva Štraser, soustanoviteljica zagonskega podjetja Evegreen. »Čez noč smo se soočili z upadi naročil, zato sem razmišljala, ali bi lahko izdelovali še kaj drugega. Ko sem se vsako jutro vozila po Dravski dolini, bilo je v takem času kot zdaj, so ob sajenju hmelja na njivah ostajali prazni plastični lončki za sadike. Takrat sem se zamislila, ali bi bilo smiselno izdelovati podoben masovni izdelek, saj smo imeli praznih osem od trinajstih strojev.«

Globalni potencial za razvoj

»In ker mi to ni šlo iz misli, sem se začela intenzivneje povezovati z institucijami in fakultetami ter iskati informacije, kaj je že razvito na področju biopolimerov in katere države imajo razvito takšno tehnologijo. Korak za korakom sem spoznavala dobre prakse in ugotovila, da je čas, da razvijemo posebno orodje za izdelavo biorazgradljivega cvetličnega lončka – izdelka, ki živi še danes.« Štraserjeva se je jeseni 2015 udeležila podjetniške akademije v Kozini, kjer so idejo prepoznali kot potencial za razvoj. Odločila se je, da lončke pošlje na trg. »Pripravila sem darilne sete z dvema ekolončkoma in dodala še zemljo ter ekološka zelišča. Samo v desetih dnevih sem zbrala 720 naročil, a kaj, ko so se lončki, ki jih takrat še nismo testirali, po dveh mesecih razpočili kot pomaranče,« se zasmeje.

To je bilo za podjetje dobra šola, da mora biti izdelek uporaben, šele potem ga je mogoče poslati na trg. »Učili smo se na napakah,« pove Štraserjeva. »Nato je podjetje iz Celja, ki se ukvarja z evropskimi razpisi in testiranji novih materialov, v Sloveniji iskalo industrijskega partnerja za razvoj materialov iz proteinov, to je hrane s pretečenim rokom. Do mene so prišli prek fakultete za tehnologijo polimerov, ker smo že imeli orodje in zanje testirali materiale. Ker smo že prej delali z različnimi materiali, smo znali prepoznati material in pripraviti pravo tehnologijo obdelave. In tako je zadeva stekla. Takrat, pred dvema letoma, je prišla k nam v Radlje ob Dravi televizijska mreža Euronews in posnela zelo odmeven prispevek, zaradi katerega so se začela vrstiti povpraševanja z vseh koncev sveta, od Argentine in Kanade do Katarja in Združenih arabskih emiratov. Izkazalo se je, da imajo naši biorazgradljivi lončki globalni potencial.«

Biomateriali po želji naročnika

Zagonsko podjetje Evegreen se je povezalo z inkubatorjem Saša iz Velenja, v katerem je danes inkubiranec, kar je dalo podjetju potreben zagon. Lani je podjetje zmagalo na natečaju Trampolin in tako dobilo neposreden dostop do podjetij v Velenjski kotlini. »Ne le da izdelujemo lončke iz biomaterialov za končne uporabnike, ampak lahko za vsakega industrijskega uporabnika, brizgalca plastike, izdelamo tudi material po njihovih željah in zahtevah izdelka,« pojasnjuje Eva Štraser. »Povpraševanja prihajajo iz Argentine in z Danskega, tudi štirje plastičarji so v zadnjem mesecu kupili biomateriale, ki smo jih naredili zanje. Naš cilj je v prihodnjih šestih do dvanajstih mesecih vzpostaviti proizvodnjo biomateriala in postati dobavitelj za potencialne partnerje iz Slovenije in tujine. Od domačih podjetij sta to Skaza in Panorganic, povpraševanje pa je prišlo tudi z Gorenjevega oddelka pomivalnih strojev.«

Po lanski najavi, da se bo začelo ukinjati plastiko za enkratno uporabo, se je podjetje začelo intenzivneje povezovati s podobnimi evropskimi zagonskimi podjetji v približno enaki fazi rasti, med njimi tudi s proizvajalcem ekoloških krožnikov s Poljskega. »Naše lončke prodaja po svojih prodajnih kanalih, mi pa njihove izdelke vzorčno testiramo na slovenskem, hrvaškem, italijanskem in avstrijskem trgu,« nadaljuje Štraserjeva. »Lani smo se s celovitim ekološkim priborom za piknik predstavili na mednarodnem obrtnem sejmu v Celju in ugotovili, da je trg nedvomno pripravljen na tovrstne izdelke. Pričakovali smo, da bodo zanimali predvsem mlajše, okoljsko zavedne družine, a sploh ni bilo tako. Kupovali so jih tudi starejši, na primer gospe, ki rade pečejo in pecivo razdajo, obdarovancem pa potem krožnikov ni treba vračati. Še pred štirimi leti te zavesti ni bilo, danes pa se zavedamo, da je treba spremeniti nakupne in uporabniške navade, če želimo celostno vplivati na okolje.«

Potrditev poslovnega modela

Terminski načrt podjetja, ki meri na razvojno pomoč Slovenskega podjetniškega sklada in pospeševalnika zelenih tehnologij KlimateKick, je za prihodnja tri leta povsem zapolnjen. Na vsake tri mesece načrtujejo izdelavo vzorčnih materialov za svoje industrijske partnerje in hkrati držijo pesti, da se bo obnesel pri izdelkih. Potrditev poslovnega modela je tudi udeležba na največjem svetovnem sejmu plastike in gume Chinaplas 2019 na Kitajskem, na katerem se bo Evegreen maja predstavil v sodelovanju s svojim nemškim strateškim partnerjem Spectalite, ki je specializiran na področju biorazgradljivih materialov. Konec prihodnjega leta načrtujejo lastno proizvodnjo z laboratorijem z rednimi serijami v novih proizvodnih prostorih, ki jih nameravajo postaviti v bližini podjetja Skaza, v prvi polovici prihodnjega leta pa utrditi lastno blagovno znamko, ki so jo začeli z biorazgradljivimi lončki, in jo še razširiti.