»Potnikom in zaposlenim z olajšanjem sporočam, da lahko zdaj ta spor pustimo za nami,« je na novinarski konferenci v četrtek pozno zvečer po poročanju tujih tiskovnih agencij povedal glavni izvršni direktor SAS Rickard Gustafsson. Prizemljena letala bodo tako lahko spet poletela.

Ob tem je Gustafsson izrazil upanje, da bo normalno delovanje letalske družbe po stavki obnovljeno v najkrajšem možnem času, a je priznal, da bo za izpolnitev vseh pogojev za to treba počakati do 24 ur. »Veliko letal in posadk je trenutno na lokacijah, kjer po načrtih ne bi smeli biti,« je pristavil.

Skoraj teden dni je namreč nekaj več kot 1400 pilotov skandinavskega prevoznika na Švedskem, Danskem in Norveškem prenehalo leteti, kar je povzročilo odpoved nekaj nad 4000 letov in prizadelo preko 380.000 potnikov.

Piloti SAS so se za stavko odločili zaradi nezadovoljstva z delovnimi pogoji, nepredvidljivimi urniki dela in varnostjo zaposlitev, zaradi česar so se z delodajalcem pogajali več mesecev pred odločitvijo za najbolj skrajno različico sindikalnih aktivnosti.

Zahtevali so tudi kompenzacijo za znižanja plač in druge ukrepe, na katere so pristali leta 2012, ko se je podjetje znašlo v velikih finančnih težavah. Zahtevali so denimo zvišanje plač za 13 odstotkov.

Na koncu so se po navedbah Gustafssona in sindikalnega zastopnika Wilhelma Tersmedna dogovorili za 3,5-odstotno zvišanje plač letos, ki mu bo sledil triodstotni dvig v 2020 in štiriodstotno zvišanje v 2021. Ob tem triletni dogovor predvideva tudi okrepljeno zaščito delovnih mest in večjo predvidljivost pri razporejanju delovnega časa.

Finančni stroški stavke za SAS, ki je v prvih treh mesecih tega leta poročal o skoraj podvojitvi čiste izgube na skoraj 470 milijonov švedskih kron (okoli 44 milijonov evrov), bodo po prvih, za zdaj še neuradnih ocenah, visoki. Na dan naj bi stavka družbo stala od 60 do 80 milijonov kron.

SAS, ki je v 30-odstotni lasti švedske in danske države, preostalih 70 odstotkov pa je v lasti institucionalnih in malih delničarjev, se sicer tako kot mnogi drugi prevozniki sooča z izzivi močne konkurence in visokih cen nafte, položaj pa jim otežuje še trenutna šibkost švedske krone. V prihodnje jo tako po dogovoru s piloti čaka težka naloga zagotoviti ustrezno raven dobičkonosnosti in vzdržnosti poslovanja. SAS zaposluje okoli 10.000 ljudi in letno prepelje približno 30 milijonov potnikov.