Si predstavljate, da bi dobili priložnost za selitev na majhen samotni otok? Bi jo sprejeli? Čeprav o tem marsikdo sanja, pa po tehtnem razmisleku ugotovi, da življenje na takšnem sanjskem otoku ni ravno sanjsko. Vprašati se je namreč treba, kaj sploh vzeti s sabo, saj za vse dobrote, ki se nam zdijo samoumevne, na majhnem otoku seveda ni prostora. Še največja ovira nastane, če ste zapriseženi ljubitelj avtomobilov, ki si življenja brez pritiskanja stopalke za plin ne znate predstavljati. In takšnih zemljanov je kar nekaj. Ko so tako slovitega ameriškega komika Jerryja Seinfelda vprašali, kaj bi vzel s sabo na samotni otok, je kot iz topa izstrelil: porscheja 356 A speedster. Na neki način pričakovano, saj je velik ljubitelj in zbiralec avtomobilov, predvsem porschejev, vrednost njegove zbirke pa se meri v desetinah milijonov evrov. Prav porsche 356 pa je nekaj posebnega.

Bil je prvi Porschejev serijski avto, ki je stavil na kombinacijo zadaj vgrajenega motorja in pogona na zadnji kolesi, naprodaj pa je bil kot kupe (do leta 1955) in kabriolet. Proizvodnjo so leta 1948 zagnali v Gmündu v Avstriji (tja so se preselili zaradi zavezniškega bombardiranja Stuttgarta ob koncu vojne), kjer pa jih je tekoči trak zapustilo zgolj 50. Posledica (pre)visoke cene je bilo sprva majhno povpraševanje, kupe je stal 3750, kabriolet pa 4250 ameriških dolarjev. Sledila je selitev v Nemčijo v Zuffenhausen, kjer so bile na začetku mesečne zmogljivosti vsega devet avtomobilov, a so se kmalu povečale, proizvodnja pa je potekala vse do aprila 1965, skupno so jih v štirih generacijah kupcem predali 76.313.

Prvega certificirali v Avstriji

Kreator porscheja 356 je Ferdinand Ferry Porsche, sin ustanovitelja nemškega podjetja, ki se je z idejo zmogljivega štirikolesnika poigraval že pred vojno, a mu tedanja zakonodaja tega ni omogočala. Za dizajn so zadolžili Erwina Komendo. Mnoge dele so si sposodili pri Volkswagnu. Avto je nastal kot posledica želje, da bi tudi njihova znamka premogla bolj športen avto. »Vedno sem vozil hitre avtomobile. Imel sem alfo, BMW-ja in številne druge. Ko sem konec vojne vozil Volkswagnovega kabrioleta z zmogljivim motorjem, se mi je porodila ideja, da če v majhen avto vgradimo dovolj zmogljiv motor, bo takšen avto precej bolj zanimiv za vožnjo kot kakšen večji in preveč zmogljiv. Vedeli smo, da mora biti predvsem lahek,« se je v pogovoru za Panoramo septembra 1972 razgovoril Ferdinand Porsche. Prvega 356 so 8. junija 1948 certificirali v Avstriji, nastopil je tudi na dirki v Innsbrucku in zmagal. Sprva so imeli avtomobili ogrodje iz aluminija, kasneje iz jekla. Kmalu so na avto postali pozorni številni ljubitelji avtomobilske pločevine tudi onstran Atlantika, saj je bil aerodinamičen, z odličnimi voznimi lastnostmi (tehtal je le 700 kilogramov), za nameček pa tudi kakovostno izdelan. Pika na i je bila zmaga na slovitem Le Mansu. Lastniki so porscheja pogosto uporabljali tako za vožnjo po običajnih cestah kot na dirkališču.

Lomilec src je imel črnega

Porsche 356 je doživel tri posodobitve in z vsako naslednjo generacijo ob številkah dobil še drugo črko – sprva A, nato B in na koncu še C. Oblikovno se niso pretirano spreminjali, so pa postajali vse daljši (prva generacija je v dolžino merila 3,78, zadnja 4,01 metra), težji (ob koncu 1041 kilogramov) in imeli vse močnejše motorje. 356 A na primer 60-konjskega, 356 C pa že 95-konjskega. Vrhunec je proizvodnja dosegla v letu 1964, ko so jih prodali 14.151. Zadnjih deset, vsi so bili kabrioleti, so marca 1966 predali nizozemski policiji. Ena izmed bolj priljubljenih različic je tudi speedster, ki se je z letom 1954 odlično prodajal predvsem v Kaliforniji, naslovno vlogo pa je odigral tudi na filmskem platnu. Verjetno se še spomnite serije Beverly Hills 90210, v kateri ga je črno obarvanega vozil (ne dragega originala, temveč repliko) lomilec src in naslovni junak Dylan McKay; igralec Luke Perry je nedavno preminil. Avto je še danes priljubljen med zbiratelji, njegove cene pa dosegajo astronomske vrednosti. Znana je zgodba že omenjenega Seinfelda, ki je različico porsche 356 A 1500 GS/GT carrera speedster letnik 1958 za 1,5 milijona ameriških dolarjev prodal na dražbi, potem pa so ugotovili, da ni original. Zdaj toži lastnika, od katerega je avto prvotno kupil.

356 pa premore tudi kalifornijski zbiratelj Matt Hummel, čigar različica je v prvotnem stanju. »Danes je videti natanko takšen kot tedaj, ko sem ga prvič videl. Avtentičnost se mi zdi najpomembnejša. Avto je preživel že mnoga leta, zato si želim, da bi ga ohranil takšnega, kot je bil,« pojasnjuje Hummel, ki se z avtom dnevno vozi, saj je prepričan, da »so porscheji narejeni za vožnjo in ne zato, da bi bili na ogled v garaži«. Po nekaterih ocenah je danes v voznem stanju približno tretjina vseh izdelanih porschejev 356. Ne pozabimo, izdelani so bili ročno.