S podjetništvom se je začel ukvarjati pri šestnajstih letih, ko se je na šolo prišel predstavit Ustvarjalnik. »Razrednik nam je omenil, da bomo imeli po zadnji uri pouka še eno uro predavanja o podjetništvu, pa nisem bil prav nič navdušen,« iskreno prizna Aljaž in nadaljuje: »Prepričan sem bil, da ne bo nič zanimivega in da mi kaj takega res ni treba poslušati.« Potem pa je bilo, kot pravi tisti pregovor o zarečenem kruhu, vse drugače: »Predstavili so nam koncept podjetniških delavnic, v katerih sem se takoj našel.« Aljažev podjetniški vzornik je Igor Akrapovič, eden najbolj prepoznavnih in vplivnih slovenskih podjetnikov, ki je prav tako, kot mlade učijo pri Ustvarjalniku, iz svojega hobija oziroma športa, s katerim se je ukvarjal v mladosti, to je bil motokros, ustanovil podjetje, ki proizvaja vrhunske izpušne sisteme. »Občudujem ga, ker mu je uspelo iz svojega konjička ustvariti tako velik posel. Tudi sam sem športnik po naravi, v Jadralnem klubu Ljubljana treniram jadranje na barki Laser v razredu Radial,« razlaga Aljaž Planinšek.

Problemi današnjega časa

V začetku lanskega januarja so se na šoli v okviru podjetniškega krožka, ki je medtem postal zelo zanimiva obšolska dejavnost, z mentorjem pogovarjali o problemih današnjega časa in nenadoma so začeli govoriti o srčnih spodbujevalnikih in o njihovih slabostih. Rodila se je ideja za brezžično polnjenje teh spodbujevalnikov, ki sta jo Aljaž Planinšek ter njegov sošolec in sodelavec Nikola Petrov sklenila bolje preučiti. Nikola je v projekt vskočil kot tehnični sodelavec, saj ga zelo veseli inženirsko delo, izdelovanje naprav in reševanje različnih tehničnih problemov. Delo sta si fanta razdelila tako, da je Nikola skrbel za tehnični razvoj izdelka, Aljaž pa za vodenje projekta in marketing. Problem pri srčnih spodbujevalnikih je namreč ta, da se baterija v njem vsakih sedem let izprazni, kar pomeni, da mora pacient znova na operacijo, kjer zamenjajo baterije, vsaj pri eni od petindvajsetih operacij pa rado pride do zapletov. Vsako leto po vsem svetu opravijo štiri milijone operacij, pri katerih pacientom vstavijo srčni spodbujevalnik.

Projekt brezžičnega polnjenja spodbujevalnika

»Izračunali smo, da bi zavarovalnice z našim projektom lahko prihranile več milijard dolarjev,« razlaga Aljaž. V UKC Ljubljana sta Aljaž in Nikola s pomočjo glavnega srčnega kirurga dr. Tomislava Klokočovnika dobila dva srčna spodbujevalnika, tako da sta lahko na tej podlagi izdelala dva prototipa z brezžičnim polnjenjem. Lani sta s tem projektom dobila tudi nagrado naj ideja 2018. Naključje pa je hotelo, da je bil projekt brezžičnega polnjenja srčnega spodbujevalnika Wireless beat, ki sta ga v Sloveniji razvila srednješolca, v tujini že patentiran, česar pa v trenutku, ko sta se lotila dela, še nista vedela. »Izkazalo se je, da nadaljevanje projekta z že registriranim patentom ni smiselno, zagotovo pa je bila to dobra šola za naju. Zaradi pomanjkanja medicinskega znanja nisem najbolje vedel, v kaj sem se spustil. Zdravstveni pripomočki so tehnološko zelo zahtevni, saj zanje veljajo visoki uporabniški standardi. Po drugi strani pa je bilo to za naju z Nikolo potrdilo, da sva sposobna narediti tehnično kompleksen in tržno zanimiv izdelek,« pripoveduje Aljaž.

Kako iz hobija ustvariti posel

Z Nikolo sta se morala znova zakopati v delo in najti nov projekt, s katerim bi Aljaž lahko upravičil štipendijo, ki jo je dobil za Wireless beat. Tokrat je že v začetni fazi več pozornosti posvetil študiju trga. Dejstvo je, da je tržišče preplavljeno z najrazličnejšimi izdelki in je včasih kar težko prepoznati, kaj bi bilo tisto, kar trg potrebuje, pa še ni izdelano ali patentirano. »Takrat sem znova pomislil na gospoda Akrapoviča in nasvet Ustvarjalnikovih mentorjev, kako iz lastnega hobija narediti posel,« nadaljuje Aljaž. Ozrl se je po svoji barki in razmišljal, kaj bi nujno potreboval pri jadranju, pa tega na trgu ne more dobiti. Domislil se je, da bi mu zelo prav prišla učinkovita naprava za razvlaževanje. »V mesecu dni smo preverili problem in ocenili velikost trga,« poroča Aljaž.

Nova tehnologija razvlaževanja bark

Tako se je prav kmalu zagrizeno lotil projekta, ki za zdaj še nosi delovni naslov Boat fresh system, gre pa za nov, boljši način razvlaževanja bark, ki vlago odstrani samodejno, neposredno iz kabine v odtok. Produkta, ki bi to omogočal, na trgu še ni. Doslej so lastniki bark za to uporabljali drage razvlaževalce za enkratno uporabo na osnovi soli, medtem ko Boat fresh system uporablja tehnologijo, ki bo to delo opravila hitreje in bolj učinkovito ter s tem odpravila poškodbe lesa na barki, ki so nočna mora vseh jadralcev. Za zdaj je projekt še v fazi prototipa. Z Nikolo sta si zamislila, da bo Boat fresh system deloval na energijo, ki jo bodo zbirale sončne celice, brez priključka na elektriko. »Ta hip se ukvarjamo s proučevanjem fizikalnih omejitev, kot so denimo kondenzacija, električna energija in pretok zraka, ter z omejitvami, ki nam jih nalaga plovilo, kjer moramo upoštevati njegovo velikost, porabo električne energije in pregrevanje. Pri projektu mi pomaga in svetuje tudi starejši brat. Na njegovi jadrnici sem namreč opazil težave z vlago, kar je tudi razlog, da sem se projekta sploh lotil. Z dolgoletnimi izkušnjami pa nam zelo pomaga tudi strokovnjak za prezračevanje,« pojasnjuje Aljaž.