V sporu med ZDA in EU v Washingtonu trdijo, da Airbus od članic EU prejema nedovoljeno državno pomoč, v Bruslju pa so na drugi strani proti ZDA iz istega razloga sprožili postopek zaradi pomoči Boeingu.

Do zdaj sta obe strani v okviru mehanizma reševanja sporov pri WTO dosegali uspehe, a se postopek zaradi stalnih pritožb vleče že 14 let, velja pa za najdaljšega in najbolj kompleksnega v okviru WTO.

»Okoli spora se pravdamo 14 let in čas je za ukrepanje,« je po poročanju tujih tiskovnih agencij danes dejal ameriški trgovinski predstavnik Robert Lighthizer.

Ameriški predsednik Trump je medtem prek twitterja sporočil, da je »WTO ugotovila, da so subvencije EU Airbusu negativno vplivale na ZDA, ki bodo zdaj uvedle carine na 11 milijard dolarjev uvoza izdelkov iz EU«. »Unija je vrsto let izkoriščala ZDA na trgovinskem področju. To se bo kmalu končalo!«, je zapisal.

V Washingtonu so prepričani, da evropske države kršijo pravila svetovne trgovine s subvencijami v obliki posojil z nizkimi obrestmi Airbusu. Te subvencije naj bi dosegale okoli 22 milijard dolarjev. Arbitri pri WTO so v prid ZDA nazadnje presodili septembra 2016, a se je EU na odločitev pritožila.

EU medtem ZDA očita, da je Boeing od zvezne vlade ter zvezne države Washington dobil skupaj za 19 milijard dolarjev subvencij. Tudi v tem primeru je WTO že ugodila tožeči stranki, prav pred dnevi pa so arbitri ocenili, da ZDA niso v celoti sledile odločbi iz leta 2012, da morajo prekiniti subvencioniranje Boeinga. S tem se v Washingtonu ne strinjajo, je pa odločitev odprla pot morebitnim ukrepom evropske strani proti ZDA.

Carine tudi na sir, olje, vino, pomaranče in ribe

Zdaj očitno želijo ameriške oblasti spor rešiti z uporabo argumenta moči. Lighthizer je napovedal, da bodo ZDA, dokler EU ne prekine s praksami podpore Airbusu, z natančno številko uvedle za 11,2 milijarde dolarjev (okoli 9,8 milijarde evrov) carin na evropski uvoz. Gre po eni strani za izdelke in komponente za uporabo v letalski industriji, po drugi pa za nepovezane izdelke, kot so razne vrste sirov, olivno olje, vino, pomaranče in ribe.

EU se je danes odzvala z besedami, da so predlagane ameriške carine »občutno pretirane«. Neimenovani vir je tako za nemško tiskovno agencijo dpa pojasnil, da je komisija sicer »zabeležila« ameriško napoved, a verjame, da so napovedani povračilni ukrepi nesorazmerni.

Poudaril je tudi, da lahko o primernih povračilnih ukrepih odloča le WTO. Organizacija namreč ne more kaznovati članic, ki kršijo trgovinska pravila, lahko pa opredeli, kakšne protiukrepe lahko prizadeta država sprejme. Ker je WTO v zgodbi o Airbusu in Boeingu presodila v korist ene in druge članice, bo višina dovoljenih protiukrepov rezultat arbitražnega postopka znotraj organizacije.

Francija poziva k pogovorom v prijateljskem tonu

Francoski finančni in gospodarski minister Bruno Le Maire je medtem na novinarski konferenci v Parizu pozval k dogovoru v prijateljskem duhu. »Ko gledam gospodarske razmere po svetu, ne morem verjeti, da bi lahko dovolili trgovinski konflikt, tudi če zgolj na področju letalstva, med ZDA in Evropo,« je posvaril.

Med Washingtonom in Brusljem ter drugimi evropskimi prestolnicami se tako po uvedbi carin na jeklo in aluminij ter grožnjah s carinami na avtomobile odpira nova fronta. Lani julija sta sicer predsednik Evropske komisije Jean-Claude Juncker in Trump sklenila dogovor, ki je v čezatlantske trgovinske odnose vnesel premirje in postavil temelje za pogovore o liberalizaciji trgovine z industrijskimi izdelki. Vendar pa se ti še niso začeli, saj po eni strani obstajajo precejšnje razlike v pogledih nanje na obeh straneh Atlantika, soglasja glede začetka pogovorov pa ni še niti v EU.

Grožnja z zaostritvijo odnosov med unijo in ZDA je tako stalno prisotna.