Novembra lani so na Japonskem nepričakovano aretirali direktorja obeh gigantov Carlosa Ghosna, obtoženega, da je utajil davke in si nezakonito prilaščal Nissanov denar. Kaže, da je prav to razlog, da se Japonci upirajo načrtovani združitvi Renaulta, povezanega z Nissanom, in Fiat-Chryslerja. Ghosn, ki so ga pred štirimi tedni izpustili iz pripora z izjemno visoko varščino, naj bi namreč s svojo avtoriteto, potem ko je pred 20 leti rešil Nissan iz rdečih številk, hotel izpeljati združitev do konca, da ne bi ostalo le pri »zaroki«. Sam Ghosn se je že leta 2015, sicer neuspešno, pogovarjal s Fiat-Chryslerjem o partnerstvu.

Največji proizvajalec avtomobilov

Če bi se povezali Renault, Nissan, Fiat in Chrysler, bi s 16 milijoni proizvedenih avtomobilov na leto in 18-odstotnim deležem na svetovnem trgu postali najmočnejša skupina na svetu. Ta bi bila huda konkurenca Volkswagnu in Toyoti, ki na leto proizvedeta po 10 milijonov avtomobilov.

Trenutno si za povezovanje s Fiat-Chryslerjem prizadeva še drug francoski gigant, Peugeot-Citroën. Sicer tudi sam Fiat-Chrysler išče večjega partnerja, v povezavi s katerim bi se med drugim lažje soočil z vse višjimi carinami in novimi normami glede onesnaževanja zraka.

Združitev s Fiat-Chryslerjem, v katerega so vključene še znamke Ferrari, Maserati in Alfa Romeo, bi bila za Renault, pa tudi za Peugeot-Citroen, odličen posel, saj gre tej ameriško-italijanski skupini zelo dobro. Lani je Fiat-Chrysler prodal največ avtomobilov doslej, to je 4,8 milijona, kar je za 100.000 več kot leta 2017. Prednost skupine je tudi, da ji je odprt ameriški trg, na katerem proda polovico vozil. Vendar je za oba francoska giganta ovira dejstvo, da so odnosi med Francijo in Italijo zelo slabi. Na vsak način pa za zdaj investitorji stavijo na povezavo Renaulta s Fiat-Chryslerjem, kar se kaže v velikem dvigu vrednosti Renaultovih delnic po izidu omenjenega članka v Financial Timesu.

Japonci bi zaroko brez poroke

Financial Times sicer piše, da naj bi se Renault v naslednjih 12 mesecih spet hotel pogovarjati o popolni združitvi z Nissanom, preden bi se začeli pogovori s Fiat-Chryslerjem o zbliževanju. Renault je pogovore z Nissanom celo pripravljen začeti takoj, da bi ta povezava, ki je pred 20 leti nastala pod taktirko Ghosna, postala tesnejša in nepreklicna.

Sicer sta po več mesecih napetosti vodstvi Renaulta in Nissana imeli sredi marca novinarsko konferenco na sedežu Nissana v Jokohami (predmestju Tokia). Pokazati sta hoteli, da so odnosi dobri in da med njima obstaja soglasje o nadaljnji strategiji povezovanja. V resnici se Japonci upirajo tesnejšemu povezovanju. Že nekaj časa so vse težje prenašali, da se v Nissanu, ki si je pod Ghosnom ne le opomogel, ampak postal tudi izredno uspešen, krepi prevlada Francozov. Raje vidijo, da ne pride do »poroke« in da za vedno ostane le pri »zaroki«. Japoncem se namreč zdi nesprejemljivo, da bi Francozi, tudi prek francoske države, ki je 15-odstotni delničar Renaulta, imeli velik vpliv na njihovega velikega proizvajalca avtomobilov, potem ko je na primer leta 2017 vrednost prodaje Nissanovih avtomobilov dosegla 92 milijard evrov, vrednost prodaje Renaultovih avtomobilov pa 59 milijard evrov. Pred leti je bilo to razmerje obrnjeno.

Bitka za uveljavitev električnega avtomobila

Vsekakor pa še naprej na obeh straneh, na Japonskem in v Franciji, obstaja volja za nadaljnje povezovanje. Interesi za to so na obeh straneh, med drugim zaradi skupnega sektorja za raziskave in razvoj, brez česar bi si zlasti v Renaultu, ki je manjši, težko zamišljali razvoj električnega pa tudi avtonomnega vozila. Poleg tega sta si oba velikana razdelila svetovni trg, Nissan je na primer navzoč v ZDA, Renault pa ne.

Za zdaj ni bilo hujših težav zaradi dolgo priprtega voditelja povezave, saj tovarne še naprej delajo dobro. Toda kmalu bo treba sprejeti strateške odločitve, te pa je zadnjih 20 let sprejemal Ghosn. Svetovni trg bo letos v najboljšem primeru stagniral. Kitajski trg je postal prenasičen, kitajska konkurenca je vse hujša, v Evropi pa bo prodaja padla za nekaj odstotkov. Proizvajalci avtomobilov bodo morali veliko investirati. Bitka za uveljavitev električnega avtomobila še zdaleč ni dobljena, saj je bilo na primer lani od skoraj 90 milijonov prodanih novih avtomobilov le malo več kot odstotek električnih.