Poleti 2016 smo v tej rubriki pisali o napravi smart turn system (STS), ki poskrbi za samodejni izklop smernikov na motociklu po končanem zavoju. Ljubljansko zagonsko podjetje ABCS sistem, v katerem so napravo zasnovali, se je leto dni pozneje preimenovalo v Movalyse in s pomočjo evropskih sredstev razvilo še napravo smart brake module (SBM), ki pri vožnji, ko motorist namesto z zavorami zavira z agregatom, prižge zavorno luč, s tem pa druge udeležence v prometu opozori na njegovo zmanjšanje hitrosti.

Jedro naprave STS je senzor gibanja, ki med vožnjo spremlja smer vožnje, naklon motorja, pospeške in vibracije. Algoritem skozi te podatke prepoznava voznikove manevre in smernik izklaplja natančno in v skladu s cestnoprometnimi predpisi. Ljubljančani, tudi sami motoristi, so napravo ponudili velikim proizvajalcem motociklov in čeprav je nišni izdelek zanimal marsikoga, so se pogovori končali bodisi zaradi majhnosti podjetja ali pa zaradi dolgotrajnosti potrebnega testiranja naprave in dolgih produkcijskih ciklov proizvajalcev. Zato so se v podjetju osredotočili predvsem na spletno prodajo izdelka, ki jim omogoča nastop na mednarodnem trgu, obenem pa iščejo partnerje za distribucijo na ključnih trgih. »Doslej smo prodali približno 5000 sistemov STS in 2000 sistemov SBM,« pravi Rok Upelj, soustanovitelj in prokurist podjetja Movalyse.

Med razvojem aplikacij STS in SBM se je nabralo ogromno podatkov o vožnjah, ki so jih v Movalysu želeli koristno uporabiti za motoriste. V pogovorih z uporabniki njihovih izdelkov so ugotovili, da jih najbolj muči strah pred tatvino motocikla, in tako so razvili napravo vigo, ki zazna vsak premik in dogajanje v okolici motocikla, nenehno komunicira s strežnikom in v trenutku, ko pride do nepredvidenega premikanja, pošlje sporočilo na telefon lastnika, hkrati pa z elektronskim sledilnikom (trackerjem) spremlja lokacijo vozila, kar olajša delo policiji. Vigovo sledenje prek signala GPS pokriva vso Evropo, vključno z Bosno in Srbijo.

Partnerstvo z zavarovalnico

Zavarovanje motocikla je bilo doslej mogoče le v okviru dragega kasko zavarovanja. »Moj motocikel je vreden 4500 evrov, letna premija za krajo pa znaša približno tisoč evrov,« pravi Upelj. V Movalysu so delovanje naprave vigo najprej preverili z več različnimi simulacijami kraje motocikla, algoritem pa so še izboljšali s trimesečnim preizkusom naprave pri 300 motociklistih. »Ob tem smo razvili tudi storitev klica SOS – ko se zgodi prometna nesreča, vigo pošlje sporočilo centru za obveščanje, kjer preverijo, ali je z uporabnikom vse v redu, če ni odziva, pa alarmirajo službo nujne medicinske pomoči,« pravi Upelj.

S svojim produktom, pri katerem so razvojno sodelovali tudi z uspešnim trboveljskim zagonskim podjetjem Chipolo, so v Movalysu prepričali Zavarovalnico Sava, ki bo uporabnikom v prihodnjih tednih ponudila zavarovalni paket Vigo z napravo za sledenje in klice SOS. Kot pravi Upelj, bo cena mesečne anuitete zavarovanja za krajo pri motociklu, vrednem 3000 evrov, »nižja od cene goriva za en tank bencina«. Že letos želijo začeti trženje produkta tudi na Hrvaškem, v prihodnjem letu pa še v kakšni po možnosti večji evropski državi.

Kmalu še simulator vožnje

Slovenski podjetniški sklad je doslej v Movalyse vložil 280.000 evrov, zasebni vlagatelj STH Management pa 140.000 evrov. Zagonsko podjetje je imelo lani že 300.000 evrov, vendar pa hkrati tudi za skoraj polovico tega zneska izgube. »Posel s sistemoma STS in SBM je že utečen, z njuno prodajo pokrivamo stroške za štiri zaposlene. Negativni kapital izhaja iz stroškov razvoja produkta vigo,« pravi Upelj, ki pričakuje izgubo še tudi v prihodnjem letu.

V Movalysu pa že gledajo naprej. Podatki o vožnji motocikla, ki jih s senzorji zajemajo za delovanje doslej razvitih aplikacij, so zanimivi predvsem za konkretnega uporabnika, ki bi mu lahko preprosta in razumljiva grafična ponazoritev značilnosti njegove vožnje zelo koristila. Movalyse zato razvija uporabniško platformo, prek katere bo lahko motorist podrobno spremljal značilnosti svoje vožnje in jih hkrati primerjal z denimo značilnostmi inštruktorjeve vožnje. V sodelovanju z inštruktorji vožnje pri AMZS oblikujejo v Movalysu model optimalne vožnje in razvijajo desetstopenjski sistem ocenjevanja glede na »suverenost« oziroma izkušenost voznika pri vožnji. »Na podlagi tega sistema ocenjevanja želimo v sodelovanju z zavarovalnico pripraviti paket popustov pri sklepanju zavarovanj. Zavarovalnica bi na primer motoristu z oceno 9 ponudila 30 odstotkov popusta,« pravi Upelj. »Z AMZS pa se dogovarjamo, kako bi lahko s to napravo obogatili treninge v centru varne vožnje.«