Soustanovitelja podjetja Creative Solutions Andrej Peršolja, 3D-oblikovalec, in programer Marko Fornazarič, oba s specifičnim iskanim znanjem iz računalniške 3D-grafike in programiranja, sta bila prepričana, da bi s svojim znanjem zlahka nastopila na trgu. Z razmišljanjem, zakaj bi znanje prodajala delodajalcu za 1500 evrov bruto na mesec, če ga lahko prodata več strankam in zaslužita več, sta se hitro naučila, da na začetku ne prodaš nobenemu. »Imaš torej 0 evrov – to je bila za naju prva prava lekcija, iz katere sva se naučila, da znanje ni tisto, ki se prodaja. Naučiti se je bilo treba, kako to znanje sploh prodati.«

Navidezno okolje

Podjetje Creative Solutions se namreč ukvarja z ustvarjanjem navidezne resničnosti (VR), obliko računalniške simulacije, pri kateri ima uporabnik občutek, da je v navideznem okolju. »Najlažje si VR predstavljamo skozi igre. Vsak jih je kdaj igral. Bodisi na računalniškem ekranu, mobilni napravi, konzoli… S pomočjo navidezne resničnosti se igra namesto na ekranu odvija okoli nas, saj si uporabnik na glavo namesti posebna očala, ki ga postavijo v računalniški prostor,« pove sogovornik.

Njune stranke so podjetja, ki želijo s to inovativno tehnologijo predstaviti svoje produkte na izjemno kreativen način. »Recimo, da do nas pristopi podjetje, ki prodaja avtomobile. Njihov cilj je predstavitev novega modela na avtomobilskem sejmu v Ženevi,« na primeru razloži Peršolja. »Mi jim izdelamo aplikacijo, ki končnim uporabnikom dovoljuje ogled računalniško izdelanega avtomobila v poljubni okolici, uporabnik se lahko v avtomobil usede, vklopi radio in celo odpelje na testno vožnjo. Vse to, čeprav v resnici avtomobil morda sploh še ne obstaja. Podjetje lahko tako aplikacijo predstavi na avtomobilskem sejmu in s tem navduši uporabnike. Navdušeni uporabniki pa so najboljši kupci.«

Iskala pisarno, dobila veliko več

Na začetku podjetniške poti sta pristala v Primorskem tehnološkem parku v Vrtojbi, kjer sta iskala poceni pisarno, našla pa precej več. »V PTP so ravno takrat pripravljali prvi podjetniški program, ki začetniku da nujno potrebno podjetniško znanje in mu pomaga narediti prve korake na podjetniški poti. Ker sva bila zelena, sva bila seveda prepričana, da to ni za naju. Imela sva znanje, potrebovala sva le še poceni pisarno, da svoje znanje začneva prodajati. K sreči je vsem udeležencem v programu pripadla tudi miza v prostoru za sodelo,« pove sogovornik, ki v smehu doda: »Zastonj delovna miza in vztrajnost Mitje Mikuža, vodje podjetniških programov, sta naju prepričali, da se programa udeleživa. In to je povsem spremenilo najino podjetniško zgodbo.« Koristne nasvete sta pridno obrnila na trgu, med mentorji pa sta našla tudi prvo stranko, podjetje Led Luks, s katerim sodelujeta še danes.

Kljub vsej podpori začetek ni bil enostaven. Denarja je bilo malo, ure so bile zelo dolge. Veliko časa sta porabila za dodatno izobraževanje o prodaji, trženju, vodenju podjetja. Vsako stvar, ki sta se jo naučila, sta uporabila v praksi. »Kljub temu posluha za naše storitve na slovenskem trgu ni bilo toliko, kolikor sva ga želela. Takrat sva se večinoma osredotočala na izdelave računalniških slik pri prenovah in gradnjah. V večernih urah in konec tedna sva izdelovala aplikacijo, ki bi uporabnikom pomagala pri načrtovanjih prostorov. Nekakšen Ikein načrtovalec kuhinj, po katerem si se lahko tudi sprehajal.«

Najprej v tujino

Ko sta svoje storitve in produkte predstavljala v domačih podjetjih, je bilo očitno, da sta na napačnem trgu. Za podobne storitve v Sloveniji ni denarja, je bil vse prepogost odgovor. »Odločila sva se, da svojo srečo preizkusiva v tujini. Potrditev, da je bila odločitev pravilna, je prišla skoraj istočasno. Ameriško podjetje nam je dalo priložnost izdelave računalniške aplikacije za navidezno resničnost, ki bi pomagala pri določenih zdravstvenih težavah. Žal natančneje aplikacije ne smem definirati zaradi podpisa pogodbe o varovanju zaupnih podatkov,« pove Peršolja in odkrito prizna: »Podobne aplikacije nisva še nikoli delala, vedela pa sva, da imava dovolj znanja, da lahko projekt uspešno izpeljeva, če sva pripravljena zavihati rokave. Trenutek odločitve: se drživa nečesa znanega, kar prinaša povprečne rezultate, ali pozabiva na lastno življenje za nekaj tednov in se zakopljeva v delo? Odločitev ni bila težka. Naslednji dan je prispel kurir s prvimi očali za navidezno resničnost.«

Po prvem projektu v navidezni resničnosti so projekti začeli prihajati hitreje. Več projektov pomeni več zadovoljnih strank. Te pa hitro prinesejo nove stranke. To jima je zagotovilo dovolj prihodkov, da investitorjev nikoli nista potrebovala. »Bolj kot denar je v Sloveniji problem kader. Dobiti zagnano osebo, ki se dnevno z veseljem spoprijema z novimi, neznanimi izzivi, ni enostavno. Še toliko težje, če si mlado podjetje, kjer vsak zaposleni šteje. Če nekdo dela 80- namesto na 100-odstotno, je to lahko že velika težava.«

Domači trg se počasi prebuja

Po uspehih v tujini se podjetju odpira tudi slovenski trg. V zadnjem mesecu sta dobila toliko povpraševanj po aplikacijah v obogateni in navidezni resničnosti kot skupaj v zadnjih treh letih. »Očitno je, da se tudi slovenski trg glede novih tehnologij prebuja in v njih vidi potencial ter dodaten zaslužek,« zadovoljno pripomni sogovornik, ki prav tako redno spremlja trende na posameznih trgih. Lani so se udeležili strokovne konference v Londonu, kjer so o prihodnosti tehnologij govorili vsi večji igralci, od Nvidie do Substancea ter Adoba. »Letos nas vabijo v Split, kjer je vsako leto konferenca SplitX, ki se je udeležijo predstavniki največjih svetovnih podjetij, kot sta EA in HTC,« pove Peršolja, ki doda: »Na srečo imamo tudi v Sloveniji nekaj podobnih možnosti mreženja. Nazadnje smo bili na celjskem sejmu Feel the Future, kjer smo prejeli nagrado za eno najbolj inovativnih zagonskih podjetij.«