Pod pretvezo, da se zanimamo za elektronsko cigareto (vejp), vstopimo v eno izmed specializiranih trgovin v Ljubljani. Prodajalcu omenimo, da bi kupili še eno za mladoletnega brata.

Po izrečeni besedi »mladoleten« rahlo nakremži obraz in opazimo, da ga zaskrbi. Ni prepričan, kaj je pravi odgovor. Najprej nas vpraša, koliko mlajši brat pokadi in ali smo prepričani, da potrebuje elektronsko cigareto, da bi prenehal. »Prepričani smo, mali kadi veliko, ampak skriva,« dodamo. »Takšni smo bili vsi,« se nasmehne, kot da se je ravnokar spomnil, kako je pred starši skrival svojo škatlico cigaret. Vidimo, da želi pomagati, a okleva. Pove, da je takšnih primerov veliko, a elektronske cigarete ne sme prodati mladoletni osebi.

Slovensko podjetje ne sme in ne more prodati mladoletnemu niti elektronske cigarete niti tekočine z nikotinom, saj zakon o omejevanju uporabe tobačnih izdelkov jasno določa, da za tobačne izdelke, v katerih se tobak segreva, velja prepoved prodaje mladoletnim, prepoved prodaje avtomatskih naprav, prek interneta, telekomunikacij ali katere koli druge razvijajoče se tehnologije. V Q Vapehouse v Mariboru se osredotočajo predvsem na tiste, ki so redni kadilci in želijo to razvado opustiti. »Če v našo trgovino vstopi mladoletna oseba, ji naprave ali tekočine ne prodamo. Če v trgovino vstopi nekdo, ki je polnoleten, a želi napravo zgolj iz zanimanja, mu damo vedeti, da tega ne potrebuje,« je pojasnil Branko Nikolić, idejni vodja in snovalec registrirane blagovne znamke Q Vapehouse, ki hkrati dodaja, da mora po zakonu o varstvu potrošnikov takšni osebi izdelek prodati, če ga ta kljub odsvetovanju želi kupiti.

Kar mladoletnik želi, to dobi

A kaj stori izkušenj željan mladoletnik, ki se mu pihanje gostega dima iz plastične naprave zdi zanimivo in je prepričan, da želi to poskusiti, kljub državni omejitvi? Pod mostom v parku v Trnovem se srečamo z enim. Mlad fant, popolnoma suveren v vsem, kar govori, brez težav potrdi, da do elektronskih in navadnih cigaret res ni težko priti in da to lahko doseže čisto vsak mladoletnik. »Prvo elektronsko cigareto sem si kupil s pomočjo prijateljičinega prijatelja. Zbližal sem se tudi s fantom, ki jih je prodajal v trgovini in mi omogočil kupovanje vseh potrebnih pripomočkov,« je povedal Bor T., 15-letnik, ki zase pravi, da rad preizkuša in »preklaplja« med električno in navadno cigareto.

Tudi če ne bi imel poznanstev v trgovini, kjer je mladoletnim nakup onemogočen, naš sogovorec pove, da se da vse dobiti prek spleta. Strinja se, da sta dostopnost in izbira tam neomejena in zato najhitrejša ter najlažja rešitev. Tudi sam je tekočine in naprave nakupoval na spletni strani Fasttech, trgu, ki kupcem omogoča, da naročijo produkte neodvisnih prodajalcev. »Kupil sem več različnih arom v vrednosti 170 evrov. Tekočine sem preprodajal vsem, ki so jih potrebovali. Ponujal sem jih po nižji ceni: v trgovini tekočina stane recimo 25 evrov, jaz sem jih prodajal za 10,« je dodal.

»Pri spletni prodaji je težava v kakovosti izdelkov, saj ljudje ne vedo, kakšen je izdelek, kako deluje, ali so tekočine preverjene in kaj vsebujejo,« pojasni Nikolić, ki vidi problem tudi v tem, da slovenskim podjetjem zakon prepoveduje prodajo naprav po internetu, a država istega ukrepa ne more izvajati za tuja podjetja, ki lahko Slovencem prodajajo kar koli.

Nevarno za mladoletnike, a kdo jih o tem poduči?

NIJZ je objavil, da učitelji na osnovnih in srednjih šolah opozarjajo na uporabo elektronske cigarete. Rezultati ankete pa so pokazali, da naj bi se odstotek uporabe med letoma 2016 in 2018 zvišal predvsem v osnovnih šolah, a ne navajajo natančnih številk in velikosti vzorca, da bi lahko te na kakršen koli način primerjali z uporabo klasične cigarete. Kljub temu da se na to že kar nekaj časa opozarja, nas je zanimalo, koliko se v šolah posvečajo izobraževanju o nevarnostih navadnih cigaret in uporabe elektronskih.

Sabina Jurič Šenk, šolska psihologinja iz osnovne šole Ledina, širjenja vejpanja in kajenja med njihovimi učenci ne opaža, a meni, da je izobraževanje na tem področju pomembno. Nekaj podobnega opaža tudi naš mladoletni sogovornik, ki pravi, da je bilo vejpanje kljub začetnemu navdušenju v lanskem letu veliko bolj priljubljeno med njegovimi vrstniki, saj so se družili zgolj zaradi tega. Do letos pa je večina njegovih prijateljev elektronske cigarete že prodala.

»Na naši šoli s šestošolci vsako leto izvedemo delavnico, pri kateri sodelujemo z nacionalno mladinsko organizacijo NoExcuse, ki stremi k pozitivni družbeni spremembi in osebnostni rasti mladih,« na to temo še pove Jurič Šenkova in doda, da se na izobraževanjih osredotočajo samo na posledice kajenja navadnih cigaret, ne pa elektronskih. Strinja se, da bi se lahko na tem področju izobraževalo v večji meri in da bi opozarjanje na posledice kajenja ter uporabo elektronskih cigaret lahko bila vsebina katerega izmed naravoslovnih predmetov.