Nedeljsko strmoglavljenje boeinga 737 max 8 v Adis Abebi, pri čemer je umrlo vseh 157 ljudi v letalu, je že drugo tega tipa letal v zadnjega pol leta. Gre za eno najnovejših in najnaprednejših komercialnih potniških letal na svetu, zaradi morebitnih tehničnih pomanjkljivosti pa je na ameriškega proizvajalca Boeing padla velika senca dvoma. Oktobra lani je namreč v Indoneziji v morje strmoglavilo letalo nizkocenovne družbe Lion Air, pri čemer je umrlo 189 oseb, boeing 737 max 8 naj bi takrat sporočal nezanesljive podatke o višini in hitrosti letenja. Čeprav vzrok nedeljske nesreče še ni znan, pa mediji poročajo o »nestabilni hitrosti vzpenjanja« letala družbe Ethiopian Airlines, ki so ga kupili novembra lani, z njim pa od takrat opravili 1200 ur letenja. Preiskovalci obeh nesreč se bodo osredotočili na morebitne povezave med njima.

V Boeingu so že ponudili tehnično pomoč, da bi ugotovili, zakaj je prišlo do strmoglavljenja skoraj novega letala, drugih komentarjev pa trenutno ne dajejo. Če se bo izkazalo, da je za nedeljsko nesrečo kriva tehnična okvara, bi to lahko resno ogrozilo prihodnost tega ameriškega proizvajalca, od katerega so različne družbe po svetu že naročile okoli 5000 letal tega tipa. Etiopijska družba je preventivno prizemljila še štiri letala tega tipa, podobno so se odločili še v Južni Koreji in Mongoliji, v družbi Cayman Airways so ukinili lete dveh, v Indoneziji so prepovedali letenje z enajstimi, polete z nekaj manj kot sto tovrstnimi boeingi je začasno tudi ustavila Kitajska. V Singapurju, enem od pomembnejših vozlišč za letalski prevoz v tem delu sveta, so šli še korak dlje in v svojem celotnem zračnem prostoru začasno prepovedali letenje boeingov 737 max. Na tleh namesto v zraku bo za nedoločen čas tako več kot četrtina od okoli 350 teh letal na svetu.

V ZDA o takšnem ukrepu za zdaj ne razmišljajo. V ameriški Zvezni upravi za letalski promet (FAA) so se včeraj odločili, da letal ne bodo prizemljili. »Preiskava se je šele začela in doslej nimamo na voljo dovolj podatkov za kakršnekoli sklepe ali ukrepe,« so sporočili in potrdili, da je v Etiopijo že prispela ekipa ameriškega Nacionalnega odbora za varnost v transportu (NTSB). Če bodo odkrili varnostne težave pri tem tipu letal, bodo nemudoma ukrepali.

FAA je zaenkrat Boeingu naložila, naj do konca aprila uvede posodobitve računalniškega programa proti izgubi potiska in sistema manevriranja. Po nesreči indonezijskega letala so v družbi razvili izboljšan nadzorni program, ki bo »že varno letalo, naredil še za bolj varnega«, v prihodnjih tednih pa ga bodo naložili pri vseh letalih tipa 737 max.

S spornimi letali pa bodo še naprej leteli pri več evropskih in arabskih letalskih družbah, med drugim pri turški Turkish Airlines, italijanski Air Italy, norveški Norweigian Air Shuttle in dubajski Flydubai.

Najbolje prodajano potniško letalo

Boeing 737 velja za najbolje prodajano moderno potniško letalo na svetu, obenem pa ima sloves enega najbolj varnih. Tip max 8 je iz Rentona v Washingtonu prvič poletel januarja 2016, prvi komercialni let pa so z njim opravili leto dni pozneje. Ta model je napredna, izboljšana različica modela, ki na nebu dominira že skoraj vse od krstnega poleta leta 1967. Vse od takrat so ozkotrupno dvomotorno reaktivno letalo izboljševali na osnovi funkcij in oblike – max 8 je od svojega predhodnika daljši in lahko sprejme 40 potnikov več, drugačen motor pa za 20 odstotkov izboljša porabo goriva. Pri najnovejšem modelu so uvedli še drugačno sestavo senzorjev, ki pa bi lahko, če piloti z njimi ne bi bili seznanjeni, po navedbah strokovnjakov otežili upravljanje z njim, povzročili spust sprednjega dela letala, posledično pa bi izguba nadmorske višine lahko celo povzročila tragični konec.

Več informacij o vzroku nedeljske tragične nesreče bosta verjetno podali včeraj med razbitinami najdeni črni skrinjici letala, zapisovalnik podatkov o letu in precej poškodovan snemalnik pogovorov iz pilotske kabine. Letalo, ki je bilo iz Adis Abebe namenjeno v kenijski Nairobi, je strmoglavilo zgolj šest minut po vzletu, na težave in željo po vrnitvi nazaj na letališče je opozoril tudi pilot. Nesreče ni preživel nihče od 157 ljudi 35 različnih narodnosti na letalu. Po podatkih zunanjega ministrstva med njimi ni Slovencev.

Delnice Boeinga so včeraj zjutraj v ZDA padle za skoraj 12 odstotkov, nato pa izgube deloma nadoknadile.