Glede na ugotovitve študije, ki jo je pred časom predstavila agencija za varnost prometa, bi lahko dosledna uporaba varnostnega pasu vsako leto na slovenskih cestah rešila vsaj 10 življenj. Slovenski vozniki in potniki se namreč še vedno ne pripenjajo dosledno in prav vsakič, ko sedejo v avto. Lani so slovenske ceste terjale 91 smrtnih žrtev, med katerimi je bilo kar 15 takšnih , ki so umrli predvsem zato, ker v avtomobilu niso bili pripeti z varnostnim pasom (devet jih je bilo voznikov in šest potnikov). Skoraj polovico, sedmerico med njimi, so predstavljali mladi – med 15. in 29. letom.

Nepripet padel iz avtomobila

O tragediji, ki ji je v veliki meri botrovala neuporaba varnostnega pasu, smo poročali tudi pred dnevi, ko je 76-letni voznik zdrsnil z lokalne ceste med Veliko in Križevsko vasjo v občini Moravče. Avtomobil se je po strmem travnatem bregu večkrat prevrnil, nepripeti voznik pa je med prevračanjem padel iz vozila in zaradi hudih poškodb umrl na kraju nesreče.

Prav zaradi še vedno ne dovolj dosledne uporabe varnostnega pasu se danes začenja nacionalna preventivna akcija »Ne razbijaj si glave z izgovori – uporabi varnostni pas«, ki bo trajala do 17. marca. V tem času bodo policisti poostreno preverjali uporabo varnostnega pasu, agencija za varnost prometa pa bo razdelila okoli 13.000 gradiv na to temo.

Kot kaže statistika, bo največ pozornosti treba nameniti potnikom v osebnih avtomobilih. Lani je bilo glede na raziskave na zadnji klopi pripetih 78 odstotkov potnikov, kar pomeni, da ostajajo še precejšnje rezerve. Teh je manj pri otrocih, ki so bili lani pripeti že v 94 odstotkih primerov.

Kot padec z desetih metrov

Globa za neuporabo varnostnega pasu znaša 120 evrov, še pomembnejše pa so naslednje številke: odrasel človek lahko z močjo rok in nog zadrži težo svojega telesa le ob trku do hitrosti sedem kilometrov na uro, otroka pa lahko ostro zaviranje pri še nižjih hitrostih že vrže s sedeža. Prav tako velja, da je udarec v telo ob trku vozila pri hitrosti 30 kilometrov na uro enak padcu z višine treh metrov, pri 50 kilometrih na uro pa je ta sila že podobna kot pri padcu z desetih metrov.

Zgovorne so tudi ugotovitve prometnih strokovnjakov, da bi bilo med vozniki in potniki v osebnih avtomobilih kar 40 odstotkov manj žrtev, če bi bili prav vsi ustrezno pripeti z varnostnim pasom. lp