Stop & Shop, ena največjih ameriških verig supermarketov, bo začela spomladi v Bostonu uporabljati samovozeča vozila, ki bodo naročnikom na dom dostavljala svežo zelenjavo in sadje, pa tudi pripravljene jedi in »špecerijo« iz svoje ponudbe. Storitev je del partnerskega sodelovanja med trgovsko verigo in Robomartom, zagonskim podjetjem iz San Francisca, v katerem razvijajo in proizvajajo samovozeča dostavna vozila s povsem električnim pogonom. Uporabniki bodo lahko ali prek spleta ali po mobilnem telefonu naročili in dobili na dom dostavo svežih živil, veriga Stop & Shop pa bo lahko na ta način širila svojo ponudbo zunaj fizičnih prodajaln.

»Zavedamo se, da si veliko naših kupcev želi imeti možnost, da sami izberejo sveže izdelke, z uporabo nove tehnologije pa jim olajšujemo nakupovanje, saj jim v bistvu pripeljemo trgovino na dom,« pravi Mark McGowan, predsednik verige Stop & Shop.

Kupec bo lahko z aplikacijo za pametni telefon – podobno kot pri prevozu na zahtevo – priklical vozilo robomart, ki je opremljeno s hladilno tehnologijo. Ob prihodu vozila bo z aplikacijo odklenil njegova vrata, izbral sadje, zelenjavo in druge izdelke, ki jih bo želel kupiti, potem pa bo preprosto zaprl vrata vozila, ki bo samo nadaljevalo svojo pot. S tehnologijo radiofrekvečne identifikacije RFID in kamer oziroma računalniškega vida bo pametna mobilna trgovina avtomatsko zapisala, katere izdelke je stranka izbrala, in hitro ter preprosto – brez zamudnega izdajanja računa in (fizičnega) plačevanja na mestu nakupa – v nekaj sekundah kupcu posredovala račun po elektronski pošti.

»Lokalni trgovci sadja in zelenjave ter mlečnih izdelkov so potrošnikom desetletja zagotavljali udobje dostave od vrat do vrat, mi pa verjamemo, da lahko s tehnologijo samovozečih vozil ponovno ustvarimo to raven udobja in dostopnosti,« pravi Ali Ahmed, ustanovitelj in izvršni direktor podjetja Robomart. Vsa njihova vozila so avtonomna, električna in daljinsko vodena iz Robomartovega središča, med razvažanjem blaga pa jih bodo seveda dopolnjevali s svežim živili in blagom iz trgovine Stop & Shop.

Invazija robotizirane dostave

Ta tehnologija bi lahko med Američani spodbudila množičnejše spletno nakupovanje živil, saj rešuje težavo zaupanja potrošnikov, ki želijo živila pred nakupom fizično videti oziroma izbrati. Poleg možnosti izbire Robomart uporabnikom omogoča tudi bistveno hitrejši in priročnejši način kupovanja od standardnega »potovanja« v trgovino z živili.

Robomart je najnovejše zagonsko podjetje londonskega serijskega podjetnika Ahmeda, ki je koncept potujoče trgovine z živili prvič zasnoval pred desetimi leti, ko je bil zaposlen v multinacionalki Unilever. Njegovo prvo zagonsko podjetje je bilo LuteBox, podjetje za deljenje medijskih vsebin na družbenih omrežjih. Nadaljeval je z zagonskim podjetjem Dispatch, ki je ponujalo storitev na zahtevo – uporabnik je lahko, seveda za plačilo, naročil dostavo praktično česar koli si je njegovo srce poželelo. Po prodaji tega podjetja investitorjem se je Ahmed preselil v kalifornijsko Santa Claro in začel Robomart. »Verjamem, da ustvarjamo povsem novo kategorijo,« pravi serijski podjetnik. Partnerstvo z verigo Stop & Shop je prva konkretna aplikacija Robomarta na trgu, njihova robotizirana avtonomna vozila z vgrajenim sistemom nadzora temperature pa bodo omogočala tudi dostavo toplih kuhanih jedi.

Uporabo svoje tehnologije namerava kalifornijsko zagonsko podjetje omogočiti trgovcem z živili oziroma trgovcem na drobno ne glede na njihovo velikost. Manjšim ponuja možnost, da ostanejo v vrhu spletne trgovine z živili, obenem stane dvoletni zakup tehnologije precej manj kot naložba v novo fizično trgovino, pa tudi manj kot investicija v odprtje nove spletne trgovine z živili. Seveda Robomart trgovcem pomaga tudi pri upravljanju tehnologije oziroma flote samovozečih dostavnikov in sistema naročanja na zahtevo.

Robomartova tehnologija in storitev sta seveda potencialno zanimivi tudi za največje trgovce, kot sta Amazon in Walmart, saj bi lahko z njo pridobili prednost v spletni prodaji živil, opazen tržni ugled pa bi jim lahko prinesla tudi ekskluzivnost nove storitve. Amazon je sočasno z napovedjo verige Stop & Shop v bližini Seattla, v katerem ima svoj sedež, začel preizkušati dostavo paketov strankam s šestimi manjšimi samovozečimi dostavnimi vozili, poimenovanimi scout. Hitra in stroškovno učinkovita dostava blaga z robotiziranimi vozili postaja na sploh čedalje večji izziv in obetaven trg. Poleg kopice zagonskih in trgovskih podjetij pripravljata svojo storitev tudi Ford, ki v Michiganu s svojim avtonomnim modelom vozila preizkuša razvoz pic Domino, in Toyota, ki preizkuša isto storitev v navezi z ameriško verigo picerij Pizza Hut.