Akademija za likovno umetnost in oblikovanje Univerze v Ljubljani (ALUO) se je kot izobraževalna ustanova uspešno prijavila na elitni milanski trienale. Organizatorji so akademijo na podlagi kvalitete projekta samostojno uvrstili med državne paviljone, kar je prijaviteljem omogočilo, da bodo razstavljali na najelitnejši lokaciji, samem sedežu milanskega trienala, Palazzo della Triennale. Letos 22. milanski trienale bo od 1. marca do 1. septembra prikazoval projekte, nastale na podlagi nosilne teme »Broken Nature: Design Takes on Human Survival«.

Kjer se umetnost sreča s tehničnimi strokami

Milanski trienale obsega muzej oblikovanja in umetnosti, velike galerijske prostore, knjižnico, knjigarno, gledališče, kavarno, velik vrt in restavracijo na strehi. A trienale je predvsem poklon oblikovanju, saj je eden najpomembnejših dogodkov, posvečenih oblikovanju in arhitekturi na svetu. Prvi je bil leta 1923 v Monzi, leta 1933 pa se je preselil v Milano v stavbo, zgrajeno prav za ta namen. Od ustanovitve naprej je trienale forum za inovatorje na področju umetnosti in inženirstva, kreativnosti in tehnologije, tradicije in inovacije ter njihovega prepletanja. Na trienalu so s ponosom razstavljali številni oblikovalci in arhitekti, med njimi Franco Albini, Gae Aulenti, Cini Boeri, brata Castiglioni, Le Corbusier, Arata Isozaki, Vico Magistretti, Enzo Mari, Alessandro Mendini, Charlotte Perriand, Renzo Piano, Giò Ponti, Marco Zanuso… Od leta 2000 je La Trienalle di Milano stalno odprta mestna kulturna ustanova in od leta 2016 ponovno mednarodna razstava po dvajsetletni prekinitvi.

Kuratorstvo so letos zaupali Paoli Antonelli, višji kustosinji za arhitekturo in oblikovanje ter direktorici za raziskave in razvoj Muzeja sodobnih umetnosti iz New Yorka (MoMA). Mednarodna razstava odpira pomemben forum za razmislek o tem, kako se spreminja oblikovanje, kako sega v vse vidike našega življenja in kako prispeva k razvoju sodobne družbe. Na trienalu sodelujejo oblikovalci, arhitekti, umetniki, institucije, univerze, šole, organizacije, podjetja in drugi partnerji z vsega sveta. Z vzpostavitvijo široke mreže bogate, živahne in produktivne izmenjave 22. trienale poudarja pomen koncepta obnovitvenega oblikovanja in izpostavlja primere oblikovanja, ki popravljajo in obnavljajo vezi naših vrst s kompleksnimi sistemi na svetu in znotraj nas. Letošnja tema preučuje stanja vlaken, ki vplivajo na povezanost ljudi z naravnim okoljem, saj so bila nekatera od njih v nedavni zgodovini ogrožena ali v celoti prekinjena.

Oblikovanje, ki se zaveda pomena ekosistema

Predstavljeni bodo oblikovalski pristopi, ki spodbujajo večplastno in celovito obravnavo vprašanj glede našega obstoja, ki spodbujajo razumevanje sistemov, v katerih posamezniki živijo in delujejo, ali prikazujejo obravnavo življenja preko naslednjih nekaj generacij. Na trienalu bodo predstavljeni projekti predmetov, zgradb, vmesnikov, infrastruktur in mest na vseh ravneh in v vseh dimenzijah, od kozmosa do mikrobiomov. Slovenijo bo predstavljala Akademija za likovno umetnost in oblikovanje, za katero projekt vodi profesorica dr. Barbara Predan, predavateljica, esejistka in oblikovalka. Profesorica Predan od leta 2009 predava na ljubljanski ALUO in od leta 2014 vodi znanstvenoraziskovalni center Inštitut za oblikovanje. Koncept projekta je pripravilo enajst študentov podiplomskega študija industrijskega oblikovanja ALUO Ajda Bertok, Žiga Hančič, Marko Ježek, Jernej Kapus, Julija Karas, Tamara Lašič Jurković, Ambrož Močnik, Valentina Repenšek, Gal Rančigaj, Mihaela Romanešen in Hana Železnik.

Slovenski paviljon nosi naslov Misliti pogoje našega časa (Thinking the Conditions of Our Time) in sloni na tezi, da je »zlomljena narava rezultat naše zlomljene človeške narave«. Človek z okoljem manipulira in namesto da bi svoja dejanja usklajeval s sistemom kot celoto, uničuje naravo okoli nas in v nas. Človek pa ima ne le moč destrukcije, temveč tudi zmožnost regeneracije in je zmožen vrniti naravi več, kot je od nje prejel. Razstavljalci pravijo, da bi to ljudje lahko dosegli, vendar moramo spremeniti način življenja in delovanja.

Ob razstavi bo izšla knjiga z istoimenskim naslovom v slovenščini in angleščini, za katero je uvodnik napisal profesor Tony Fry, avstralski oblikovalec, teoretik in filozof. Knjiga bo v času razstave naprodaj v knjigarni Milanskega trienala.

Razstava Slovencev na trienalu bo pokazala izbrane projekte slovenskega oblikovanja, ki temeljijo na logiki evolucijsko stabilne strategije, na delovanju (naravnega) oblikovalca, ki za primarno skrb oblikovanja postavlja vrednoto optimalno urejenih odnosov znotraj obstoječega naravnega sistema vseh sobivajočih na planetu Zemlja. Z razgrnitvijo alternative predstavitev ne bo razkrila le problematike obstoječih načinov oblikovanja, ampak bo ponudila možnosti za njihovo preoblikovanje.