V Italiji je prišlo do hujšega spora med podpredsednikoma vlade Matteom Salvinijem in Luigijem Di Maiem, in sicer glede gradnje hitre železniške proge Torino–Lyon. Voditelj skrajno desne Lige Salvini, ki ima na razvitem severu glavnino svoje volilne baze, močno podpira ta projekt, tudi z argumentom, da »gre za 50.000 delovnih mest« (neposredno gre za okoli 4000 zaposlitev). Voditelj populističnega Gibanja petih zvezd Di Maio, ki ima glavno volilno bazo na jugu, pa meni, da projekt ne bo koristil Italiji. Na francoski strani so projektu naklonjeni.

Poročilo ni naklonjeno gradnji

Koalicijska pogodba Lige in Gibanja predvideva, da bo vlada preučila, ali je hitro progo Torino–Lyon pametno graditi. Vlada je zato skupini strokovnjakov naročila analizo razmerja med stroški in koristmi. Poročilo je dobila 9. januarja, a ga še ni razkrila. Menda pa ni naklonjeno gradnji hitre proge.

Zaradi tega poročila je Salvini pripravljen omejiti projekt na 57 kilometrov dolg predor, ki bi bil najdaljši na svetu in so ga že začeli kopati na obeh straneh Alp. Gradnja predora naj bi stala 8,6 milijarde evrov. Di Maio pa je tudi proti gradnji predora. V soboto, potem ko je Salvini predor v petek podprl, je izjavil: »Dokler bo Gibanje petih zvezd v vladi, se ta proga ne bo zgradila.«

Di Maio gradnjo te proge razume kot zapravljanje javnega denarja, zavrača pa jo tudi iz okoljevarstvenih razlogov. Oboje je bilo pred enim letom pomemben del njegove volilne kampanje pred parlamentarnimi volitvami marca 2018. Tedaj je Gibanje petih zvezd zmagalo z 32 odstotki glasov tudi zato, ker je obljubljalo manj javnih del. Italijani so namreč zaradi finančnih mahinacij in korupcije ter zadolževanja države nezaupljivi do velikih javnih del. Tako je vsaj bilo pred zrušitvijo viadukta v Genovi pred šestimi meseci. Salvinijeva Liga pa ravno v javnih delih in izboljšanju infrastrukture vidi priložnost za Italijo, da se izkoplje iz 20-letne gospodarske stagnacije. Podobno kot opozicijski Demokratska stranka in Naprej Italija podpira gradnjo hitre proge Torino–Lyon. »Prej ko jo bomo zgradili, bolje bo,« je dejal Salvini v petek, ko je obiskal gradbišče proge na italijanski strani. V Gibanju petih zvezd so to izjavo sprejeli kot napad nase.

Vezana trgovina z imuniteto Salvinija?

Že tako so napetosti med strankama velike, tudi zato, ker Ligi ni všeč letošnje krepko povečanje socialne podpore za revne, od česar bo imel koristi predvsem jug Italije. Za nekatere v Gibanju petih zvezd pa gre Salvini predaleč s svojim nehumanim zavračanjem migrantov. Seveda Di Maio predvsem težko prenaša dejstvo, da ima po anketah Liga že vse od lani poleti – prav zaradi notranjega ministra Salvinija, ki je s svojim zavračanjem migrantov vse bolj priljubljen – večjo podporo med volilci kot Gibanje petih zvezd.

Salvini pa je te dni moral zanikati vezano trgovino, namreč da se je pripravljen odpovedati hitri progi Torino–Lyon v zameno za podporo Gibanja pri parlamentarnem glasovanju o njegovi imuniteti. Odvzem imunitete zahteva sodišče, ker je avgusta lani kot notranji minister domnevno protizakonito devet dni preprečeval izkrcanje več kot sto prosilcem za azil z ladje Diciotti na Sicilijo. Gibanje petih zvezd je tako pred dilemo. Po eni strani se imuniteta stranki od vedno zdi nesprejemljiv privilegij politične elite. Toda na drugi strani voditelji Lige Di Maiu pravijo: če bodo poslanci Gibanja glasovali za odvzem imunitete Salviniju, bo koalicija razpadla.