Potem ko je novi okoljski minister Jure Leben ob nedavnem obisku Jernejevega kanala napovedal nekaj več odločnosti pri reševanju največje okoljske sramote v občini Piran, so z direkcije za vode včeraj za naš časopis sporočili, da bodo predvidoma v torek začeli iz kanala odstranjevati potopljena in zapuščena plovila.

Lastnikom 16 odsluženih in potopljenih plovil je direkcija do konca minulega leta odmerila čas, da sami odstranijo ostanke bark, jadrnic in čolnov.

»Do izteka roka je bilo iz Jernejevega kanala odstranjeno eno od šestnajstih opuščenih plovil. Poskus odstranitve drugega lastniku ni uspel, razlogi nam niso znani,« so sporočili z direkcije. Preostale bo, kot rečeno, v torek začela odstranjevati direkcija oziroma vodnogospodarsko podjetje Drava Ptuj, ki izvaja javno službo čiščenja celinskih voda. Rešen je tudi zaplet, kam izvlečene barke in čolne odpeljati, saj pri nas nimamo odlagališča, kjer bi lahko poskrbeli za razgradnjo plovil. Direkcija je zato poiskala možnosti odvoza plovil v tujino.

»Uvozno dovoljenje za prevzem odpadkov iz Avstrije je prispelo včeraj. Odpadna plovila bodo odpeljana na odlagališče v bližini Gradca,« so včeraj sporočili zadnjo novico z direkcije. Okvirni stroški odstranitve zapuščenih plovil so ocenjeni na 100.000 evrov, krila jih bo država. Leben je pred časom napovedal, da bo kasneje država povračilo stroškov zahtevala od znanih lastnikov plovil.

Problem z dolgo brado

»Sveta Lucija, pomagaj, država je slepa in gluha za nas,« so že pred desetimi leti krajani Seče odgovorne prosili, naj se zganejo in rešijo krajinski park, ki je vse bolj spominjal na Teksas. Država se je k reševanju problema zavezala že leta 2003, a leta so tekla brez rešitev. Problem so si podajale občina, država, inšpekcije in direkcije in bolj kot rešitve iskale izgovore, zakaj sramote sredi zaščitenega krajinskega parka in Nature 2000 ne more očistiti nihče. Občini Piran je uspelo odstraniti navlako in plovila, ki so se nabrala na kopnem, potopljeni čolni v vodi pa so ostali. Danes je v kanalu še okoli 300 plovil. Privezana so nelegalno, mnoga so potopljena, razbita, poškodovani so pomoli. »Skrajni čas je, da se ta sramota reši. Tukaj bi lahko bila krasna sprehajalna pot. Turisti so zgroženi, ne morejo si predstavljati, da je lahko ta nesnaga tu, a to je naša realnost,« pravi Denis Fakin, predsednik krajevne skupnosti Sečovlje, in srčno upa, da se bodo obljube novega okoljskega ministra uresničile. Kot ponovno izvoljeni svetnik piranske občine zatrjuje, da bo tudi sam pristojne na sramoto opozarjal na vsakem koraku.

Zgolj odvoz ne bo dovolj

Fakin opozori, da ima Jernejev kanal posebno varstvo zagotovljeno zgolj na papirju. Medtem se na barkah že ob prvih toplejših dnevih začnejo vrstiti zasebne zabave, mnogi imajo na njih že desetletja brezplačne počitnice, brez evra plačane turistične takse. »Ob koncih tedna, ko ni redarjev, se pripeljejo avtomobili, večinoma z ljubljanskimi in mariborskimi tablicami, in ljudje na črno gradijo nove pomole. Si predstavljate, da bi jaz kaj takšnega počel ob Ljubljanici ali na Blejskem jezeru?« Fakin opozori na bizarnost problema in pristavi, da zato zgolj odstranitev potopljenih plovil iz kanala še ne bo dovolj za ureditev razmer.

»Urediti je treba priveze, jih vzdrževati in zanje skrbeti ter tam izvajati tudi nadzor, da se kaj takšnega ne bo več dogajalo,« apelira, naj se reševanje kanala ne konča zgolj z odstranitvijo odsluženih plovil. Na direkciji za vode zatrjujejo, da imajo z urejanjem kanala dolgoročnejše načrte. »Z namenom celostne ureditve stanja na tem območju so stekla aktivna usklajevanja z občino Piran. Pričakujemo, da bo podrobnejši način nadaljnje ureditve znan v prihajajočih mesecih,« so sporočili z direkcije. Predvidoma naj bi v prihodnjih mesecih sledili še inšpekcijski nadzori nad drugimi plovili, pozneje pa beleženje vseh, ki bodo vpluli ali izpluli iz kanala.