Abraham. Praznovanje 50. rojstnega dne je svojevrstna prelomnica, ki pa jo slavljenci danes dojemajo precej drugače, kot so jo pred desetletji, saj se je življenjska doba občutno podaljšala. Tudi sami se abrahamu bližamo s hitrimi koraki, a nas tega ni strah. Kvečjemu nasprotno, saj ugotavljamo, da nas leta ne načenjajo do te mere, da bi se starosti bali. Kljub temu pa se spreminjamo. A ne spreminjamo se zgolj sami, spreminjajo se tudi avtomobili, večinoma na bolje. Štirikolesnik in zastavonoša angleške znamke, ki na sceni vztraja že 50 dolgih let, je tudi jaguar XJ, katerega poslanstvo je bilo, je in še bo prepričati petične zemljane o nakupu. To pa mu zadnja leta ne uspeva tako dobro, kot mu je nekoč.

Veliko najlepših avtomobilov vseh časov je jaguarjev. Prebujajo čustva. Imajo slog. XJ ni nobena izjema. Kratica je izpeljana iz zveze »eksperimentalni jaguar«. Prvič so ga predstavili septembra 1968, tik pred salonom v Londonu, in takoj je postal avto leta. Imel je servo volanski mehanizem in usnjeno oblazinjenje, za doplačilo je bila na voljo klimatska naprava. V televizijskih oglasih ga je sir William Lyons, soustanovitelj znamke Jaguar, označil kot najboljšega jaguarja vseh časov. Nič čudnega, da so zato vlekli vzporednice z znamko Rolls-Royce. Nekaj posebnega je bila dvojna posoda za gorivo, nameščena na obeh straneh prtljažnika, za prenos moči je skrbel tristopenjski samodejni menjalnik. Osnovna cena je bila 1800 britanskih funtov, avto je zmogel hitrosti do 200 kilometrov na uro.

Kraljeva družina z XJ zadovoljna

Štiri leta kasneje so predstavili različico s podaljšano medosno razdaljo (tudi zato, ker so se v osnovni kupci pritoževali nad premalo prostora za noge na zadnji klopi), ki je v kombinaciji z 12-valjnim motorjem dosegla najvišjo hitrost 225 kilometrov na uro in je bila tedaj uradno najhitrejši štirisedežnik na svetu. Druga generacija z letnico 1973 je bila znana po slabi kakovosti, tudi zato, ker je bil jaguar tedaj del skupine British Leyland, ki je imela velike težave z delovno silo. Sprva so se odločili za dve medosni razdalji, a so standardno opustili. Na prvi pogled je bila nekaj drugačna zaradi nekoliko dvignjenih prednjih odbijačev, ki so morali zadostiti varnostnim normativom pri trku onkraj luže. Nekaj posebnega je bila kupejevska različica, izjemno elegantna, a so bili njena sopomenka znova problemi, in sicer s tesnjenjem oken. Proizvodnja je zamujala, tudi kasneje težav niso odpravili. V dežju je voda prodirala v notranjost, piš vetra je bila neznosen. Streha je bila vinilna. Pri tretji generaciji se je pod obliko XJ podpisal Pininfarina, prvič se je pojavil potovalni računalnik, serijski pri različici V12, za posebne pnevmatike so poskrbeli pri Pirelliju. Zadnjih sto avtomobilov so proizvedli leta 1992 in jih prodali kot del posebne serije, s katero so obeležili konec proizvodnje za Kanado. X300 so poimenovali različico XJ, katere oblika je bila neposredni vpliv Forda, ki je bil med letoma 1990 in 2007 lastnik Jaguarja. Kmalu so vgradili napredni 6-stopenjski samodejni menjalnik, zračno vzmetenje in dvoobmočno klimatsko napravo, za doplačilo pa zaslon na dotik in povezavo bluetooth. Zadnja generacija, ki je na cesto zapeljala leta 2009, je oblikovana v skladu s smernicami Iana Calluma. Je najpogosteje uporabljeni avto britanske kraljeve družine, z blindirano različico pa se prevaža predsednik vlade.

Z vrhunskimi materiali do udobja

»Bil je nekaj posebnega, globokega. Že na prvi pogled je naredil velik vtis. Kolesa so bila ogromna, dotlej še nikoli videna. Spomnim se, da sem od navdušenja obiskal prodajalca in ga prosil za brošuro,« se je različice XJ6 iz leta 1968 spominjal Ian Callum. Ne samo da je bil videti imeniten, po zaslugi inženirja Boba Knighta je postavil nove standarde vožnje in prefinjenosti. Vrhunski materiali so zagotavljali udobje. Nekaj posebnega je bil tudi XJ40, saj so zanj pri Dunlopu izdelali posebne nizkoprofilne pnevmatike za vožnjo pri visoki hitrosti. Bil je zadnji avto, pri katerem je sodeloval William Lyons, sicer znan kot »gospod Jaguar«, ki se je od življenja poslovil februarja 1985. Veljal je za veliko uspešnico, povpraševanje je preseglo ponudbo.

V šestih generacijah so proizvedli več kot 800.000 enot modela XJ ali, prevedeno, polovico vseh izdelanih jaguarjev. Prav XJ pa najbolj pooseblja življenje soustanovitelja. Novi je nekaj posebnega, sploh v različici XJR575, saj premore 575 konjev moči, kar zagotavlja pospešek do 300 kilometrov na uro v vsega 44 sekundah. »Tako kratkega intervjuja še nisem imel. Bilo je zabavno demonstrirati zmogljivosti tega jaguarja. V tem kratkem času mi ni uspelo veliko povedati. Se lahko zapeljemo še enkrat?« je natanko 44 sekund dolgo vožnjo pospremil oblikovalec Wayne Burgess. Nekaj posebnega pa bo tudi XJ letnik 2019, saj bo imel predvidoma tudi električni pogon. »Gospod Jaguar« bi bil ob tej novici gotovo nasmejan…