Če bi kljub težki nalogi morali izpostaviti en sam predmet oziroma napravo, ki je v zadnjem desetletju najbolj spremenila življenje večine ljudi, dvoma ne bi bilo: to bi bil pametni telefon. Ko smo še ne tako dolgo tega želeli narediti kakovostno fotografijo, smo morali s seboj vzeti fotoaparat, dandanes to storimo s pametnim telefonom. Če smo želeli dostopati do elektronske pošte, smo morali poiskati računalnik, dandanes to storimo s pametnim telefonom. Če smo želeli med sprehodom poslušati glasbo, smo morali s seboj vzeti prenosni predvajalnik zvoka, dandanes nam zadošča pametni telefon. In še veliko podobnega bi lahko našteli. Nenazadnje: ko smo odšli na potovanje ali do določenega cilja z avtomobilom in smo želeli ta cilj poiskati kar najhitreje in s čim manj stresa, smo s seboj vzeli prenosno navigacijsko napravo z nosilcem, kabli in podobnim, dandanes pa to brez težav storimo s – pametnim telefonom.

»Seveda, pametni mobilniki in tablice so vsekakor prevzeli velik del pogače in temu primerno se je tudi delež namenskih navigacijskih naprav zmanjšal. Tudi vgrajene navigacijske naprave v avtomobilih so pripomogle k zmanjšanju števila strank, ki se odločijo za tako imenovane PND (Personal Navigation Device, osebna navigacijska naprava, op. p.) izdelke,« je povedal Jure Dežan s servisa in tehnične podpore pri Garminu Slovenija, a dodal, da tudi tako imenovane specializirane prenosne navigacijske naprave še zdaleč niso »mrtve«.

Več zanimanja v višjih razredih

Kot pravi Dežan, omenjene PND-naprave še vedno kupujejo predvsem poklicni vozniki, za katere so enostavno nenadomestljive. Omogočajo namreč vnos mer tovornjaka, poseben sloj na kartografiji samo za tovorna vozila, ki vključuje posebne omejitve, in podobno. »Med drugimi uporabniki pa je veliko odvisno od vsakega posameznega kupca oziroma starosti kupca, če se smem tako izraziti. Opaziti je, da PND-naprave še vedno kupujejo starejši ljudje, saj imajo preprost meni in so preproste za uporabo. Enako velja za že vgrajene navigacijske naprave v avtomobilih, kjer pa je lahko težava v ceni bodočih nadgradenj kartografije. Mobilne naprave so po mojem mnenju bolj v domeni mlajših in ljudi v srednjih letih, ki jim uporaba pametnega telefona ne dela težav,« je še povedal Dežan in dodal, da so seveda v vsem tem času tudi prenosne naprave močno napredovale. Najbolj pri zaslonih, ki so lahko večjih dimenzij in tudi po občutku interakcije, svetlosti in ostrine primerljivi z zasloni pametnih telefonov, pa po številu funkcij in informacij, ki jih voznik prejme med vožnjo.

Seveda pa niso zgolj telefoni »krivi«, da se je delež »klasičnih« prenosnih naprav zmanjšal. Vedno več je namreč tudi zanimanja kupcev za tovarniško vgrajene sisteme, ki so, kot so nam povedali pri Porscheju Slovenija, predvsem v zadnjih letih z napredkom tehnologije in razvoja postali tudi cenovno prijaznejši. Plusov pa imajo takšni sistemi kar nekaj. »Prednost tovarniške navigacije je predvsem, da je pozicionirana v delu armaturne plošče, kjer imata voznik in sovoznik dober pregled nad vsemi informacijami, ki jih ponuja, upravljanje je intuitivno. Prav tako se informacije prikazujejo tudi v večfunkcijskem prikazovalniku. Velika prednost je tudi ta, da tovarna zagotavlja posodobitve navigacijskih kart in samega sistema. Če jo uporabnik poveže na splet, pa vozniku posreduje tudi spletne prometne informacije o stanju na cestah,« je povedal Blaž Grofelnik, ki je pri Porscheju Slovenija zadolžen za produktni marketing za znamko Volkswagen, in dodal, da se zanimanje za tovarniško vgrajen sistem povečuje vzporedno z »višino« segmenta avtomobila. Pri modelu polo interes denimo ni tako velik kot pri passatu ali tiguanu. »V višjih segmentih so navigacijske naprave že postale del naših posebnih paketov, ki poleg navigacijske naprave vsebujejo se kakšen drug del dodatne opreme, ki jo lahko najdemo na ceniku. Paketi pa so približno 30 odstotkov ugodnejši kot posamezne opcije s seznama dodatne opreme,« je še povedal Grofelnik in opozoril na še eno pomembno zadevo. Če avto nima serijske navigacijske naprave, nekateri omogočajo tudi zrcaljenje ekrana mobilnega telefona na ekran radijskega sistema in s tem uporabo denimo Googlove kartografije in njegovega vodenja prek mobilnega telefona.

Varna uporaba le, ko vozilo stoji

Seveda pa je pri uporabi navigacijske naprave, kakršna koli ta že je, zelo pomembno, da ne vpliva na voznika na način, da bi ga med vožnjo motila. Kot pravi Manuel Pungertnik, vodja šole vožnje pri AMZS in inštruktor varne vožnje, je za varno vožnjo izredno pomembno, da naprave, kot je navigacijska, uporabljamo na varen način – da torej ne odvračajo naše pozornosti od dogajanja v prometu. »Varen način uporabe je tako le takrat, ko vozilo stoji. Navigacije, ne glede na to, ali jo uporabljamo na telefonu, na armaturni plošči avtomobila ali na samostojni navigacijski napravi, nikakor ne smemo nastavljati ali drugače fizično uporabljati med vožnjo. Dejstvo je, da vsaka manipulacija z napravo zahteva neposredno fizično delo z rokami, hkrati pa odvrača pozornost voznika od prometa. Navigacijske naprave imajo danes široke možnosti različnih nastavitev za lažjo in učinkovitejšo uporabo. Pomembno je, da jih poznamo in jih tudi varno uporabljamo,« je povedal Pungertnik.