Dopoldne se je približevalo poldnevu, ko je pred avtobusom na Cankarjevi cesti čakalo v vrsti pet ljudi. Nenavaden prizor, kajti pred Namo ni avtobusnega postajališča. A včeraj je bilo drugače. Tja so pripeljali avtobus mestnega prometa, ki tokrat ni služil prevozu potnikov, ampak je bil za en dan odvetniška pisarna.

»Res je nenavadna pisarna. Tudi jaz prvič pravno svetujem na avtobusu mestnega prometa,« se je nasmehnila Mateja Maček, ena dveh odvetnic, ki sta na avtobusu pro bono dajali nasvete. Takšen avtobus je bil včeraj parkiran tudi na Fužinah, brezplačno pravno pomoč so občani lahko dobili še v mestni hiši, prav tako kot v mnogih drugih občinah po Sloveniji in tudi v marsikateri odvetniški pisarni. Včeraj je brezplačne nasvete dajalo več kot 200 slovenskih odvetnikov.

Pomoč ljudem, ne podjetjem

Med čakajočimi je bil tudi starejši gospod. Medtem ko je za njim v vrsti nekdo razlagal, da so odvetniške storitve predrage, da bi si jih človek z nizkimi dohodki lahko privoščil, je razložil, zakaj bo vstopil na odvetniški avtobus. »Zanima me ena konkretna zadeva,« je najprej dejal nekoliko obotavljajoče. Nato pa razložil, za kaj gre. »Upokojil sem se in spadam v tisto skupino ljudi, ki se lahko upokojijo po pokojninskem zakonu ZPIZ-1 in po ZPIZ-2. Ko sem gledal izračune, sem videl, da so vpeljali korekcijski faktor, ki se mi ne zdi pravičen. Če si z nekim zakonom do nečesa upravičen, ni prav, da z nekim drugim zakonom posežejo v to pravico. Želim dobiti občutek, ali imam prav ali ne,« je dejal, preden je vstopil na avtobus, kjer ga je že čakala Mateja Maček.

Ko si je ta vzela nekaj minut za predah, je ugotavljala, da je akcija uspešna, kajti v manj kot treh urah je k njej prišlo po nasvet 24 ljudi. »Vprašanja so zelo različna. Veliko se jih nanaša na že potekajoče ali končane postopke. Ljudje kar precej sprašujejo s področja delovnega prava. Tu je bila gospa, ki je pred nekaj dnevi dobila odpoved delovnega razmerja. Sprašujejo tudi v zvezi z najemninami, dedovanjem, družinskim pravom… Gre za pravne probleme, ki jih lahko imajo fizične osebe, ne podjetja,« je dejala Mateja Maček.

Stoletnica nacionalne odvetniške zbornice

Na avtobusu zelo poglobljenih odgovorov ni mogoče dati, vendar so odvetniki kljub temu ljudem lahko pomagali. »Namen te akcije gotovo ni poglobljeno reševanje pravnih vprašanj, ampak da damo človeku prvo informacijo, predvsem pa usmeritev, kako naj se loti problema. Nekaterim sem dala razne kontakte. Na primer naslov ali telefonsko številko določenega organa.

Kar nekaj ljudi je povedalo, da so socialno ogroženi. Bilo je očitno, da izpolnjujejo pogoje za brezplačno pravno pomoč. Bila sem presenečena, da nekateri niso vedeli, da ta institut obstaja. Kdor je prejemnik socialne denarne pomoči, je do brezplačne pravne pomoči seveda upravičen,« je dodala odvetnica, ki vse od začetka, odkar je odvetniška zbornica pred osmimi leti uvedla dan brezplačne pravne pomoči, sodeluje pri tem projektu.

Letos je v tem dnevu še nekoliko več simbolike. Na včerajšnji dan pred stotimi leti je namreč slovenska odvetniška zbornica, ki ima sicer 150-letno zgodovino, postala nacionalna. »Prav je, da se ljudem pomaga. In prav je, da damo možnost ljudem, ki si sicer ne upajo ali ne morejo priti do nas. In da jim približamo naš poklic in kodeks,« je Mateja Maček odgovorila na vprašanje, zakaj se udeležuje te akcije. Na opazko, da so odvetniki dragi, pa odgovorila: »Velikokrat rečejo, da so odvetniki buržuji, ki le lupijo stranke. Hočemo pokazati, da to ni res. Sploh glede na to, da nam že več kot 15 let niso spremenili vrednosti odvetniških točk.«