Pisalo se je leto 2011, bil je lep junijski dan, ko so Slovenijo na poti iz Carigrada do Londona prečkali številni atraktivni avtomobili, združeni v karavano »Gumball 3000 Rally«, ki vsako leto v več dneh prevozi različne 3000 milj (4800 kilometrov) dolge trase, na katerih se ustavi v mestih, kjer jih po navadi pričaka kup radovednežev. Namen vsega je predvsem zabava, ima pa tudi dobrodelno noto, večkrat se je udeležijo tudi zvezdniki iz različnih sfer, vsem pa je skupno, da imajo veliko pod palcem, o čemer pričajo že pregrešno dragi avti, s katerimi se dogodka udeležijo.

A da ne zaidemo preveč – omenjena »dirka«, ki to seveda niti ni, saj ne gre za tekmovanje, je dobila navdih v »pravi« cestni dirki s polnim imenom Cannonball Baker Sea-To-Shining-Sea Memorial Trophy Dash, ki je v sedemdesetih letih nekajkrat potekala med vzhodno in zahodno obalo ZDA, na njej pa so se pomerili lastniki hitrih avtomobilov, pri čemer so dejansko tekmovali, kdo bo pot prevozil najhitreje. Omenjena dirka pa je navdihnila tudi nekaj režiserjev, da so na njeni osnovi posneli film. Med drugim je leta 1976 nastal tisti z naslovom The Gumball Rally, v katerem je blestel tudi legendarni kabrioletski ferrari 365 GTB/4, bolj znan kot daytona spider.

Dirko je končal kot drugi

No, seveda daytona spider ni bil edini avto, ki je v omenjenem filmu blestel, saj so si ga mnogi zapomnili prav po številnih eksotičnih štirikolesnikih. Kritiki so film sprejeli hladno in ga označili za takšnega, ki ga hitro pozabiš, a v isti sapi so dodajali, da so številni avtomobilski biseri v njem vse prej kot takšni. Toda omenjeni ferrari je med vsemi pač izstopal, čeprav je v filmu na koncu zasedel drugo mesto za AC cobro, izjemno zanimiva pa je tudi njegova zgodba po koncu »filmske kariere«. A do nje še pridemo...

Film torej prikaže dirko po ZDA med New Yorkom in Los Angelesom, ki si jo zamisli bogat, a zdolgočasen poslovnež Michael Bannon (Michael Sarrazin). Ta v neki garaži v New Yorku zbere druščino avtomobilskih zanesenjakov in jim predstavi idejo o dirki po ZDA, ki ima eno samo pravilo: to, da pravil ni. Za dirko nekako izve tudi losangeleški policist, poročnik Roscoe (Normann Burton), večina filma pa se nato vrti okoli dirke in neuspešnih poskusov policista, da bi posamezne voznike ustavil in spravil za rešetke.

Naredili so jih vsega 121

Na koncu dirke drugouvrščeno daytono spider v filmu vozi italijanski dirkač Franco Bertollini (Raul Julia), ki poskrbi tudi za enega najbolj znanih kadrov, ko med vožnjo na svojem avtomobilu odtrga vzvratno ogledalo in ga z besedami, da ga to, kaj se dogaja za njim, ne zanima, zaluča ob cesto. Med snemanjem filma so sicer uporabili dve različni daytoni spider, čeprav je šlo za izredno redek in dragocen avto – izmed 1406 dayton, ki so jih pri Ferrariju izdelali med letoma 1968 in 1973, je bilo vsega 121 spiderjev, torej takšnih brez strehe. Enega od obeh so med snemanjem filma dodobra uničili, a ga nato popravili, da je lahko sodeloval v filmu Zvezda je rojena (A star is born) – a seveda v tistem iz leta 1976 z Barbro Streisand in Krisom Kristoffersonom, ne v aktualnem z Lady Gaga in Bradleyjem Cooperjem. No, drugi, s številko šasije 14.829, pa je verjetno najslavnejša daytona spider vseh časov.

Ta je namreč imela v filmu precej bolj vidno vlogo, zanimivo pa je, da je imela tako pred snemanjem kot kasneje nos, ki je bil v filmu rdeč kot preostala karoserija, pobarvan v srebrno barvo. Avto je filmarjem sicer posodil lastnik Joseph Crevier, ki pa je leta 1982 bankrotiral – ter preživel 20 dni v zaporu zgolj zato, ker sodišču ni hotel zaupati, kam je skril ferrarija. No, kasneje je popustil, avto pa je prišel v roke Noela Blanca, sina slovitega Mela Blanca, znanega tudi kot »človek tisočerih glasov«; med drugim je denimo svoj glas »posodil« Zajčku Dolgouščku in drugim risanim junakom iz serije Looney Tunes. Kakor koli, Noel Blanc je imel avto v lasti 14 let, nato je prišel v roke nekega zasebnega zbiratelja, pred petimi leti pa so ga na dražbi neimenovanemu kupcu prodali za 1,65 milijona dolarjev.