Strah. Beseda, ki najbolje ponazarja ZDA na vsakem koraku. Celo na salonu avtomobilov. Naša misija v Los Angelesu je bila izvedeti čim več o dogajanju na trgu onkraj luže. Nato pa se nam je primerilo ... košarica za košarico. Iz strahu, da ne bi povedali preveč. Da ne bodo sodelovali, so nam najprej povedali na razstavnem salonu Jeepa, nič bolj srečne roke nismo bili niti pri Fordu, pri Chevroletu pa smo kljub prvotnim obljubam na koncu vseeno ostali praznih rok. A upanja nismo izgubili in vztrajanje se je poplačalo.

Trg ameriških avtomobilov se znova spreminja, kupci pa se vse bolj odločajo za večja, potratna in načeloma varnejša vozila, trend pa gre v smeri športnih terencev in pick-upov. »Do leta 2022 bo 73 odstotkov vseh prodanih avtomobilov v ZDA športnih terencev in pick-upov, le 27 odstotkov bo klasičnih avtomobilov,« je prepričan analitik Robert Ferris. To že danes vpliva na odločitve znotraj ameriških podjetij, ki so ponudbo svojih modelov začela prilagajati trendu. Ford na primer je tako že napovedal, da bo v nekaj letih prodajal le še dva klasična avtomobila, focusa in mustanga, proizvodnjo drugih modelov – med njimi taurusa, fieste in C-maxa – pa bodo opustili, saj so prepričani, da bodo kar 86 odstotkov prodaje ustvarili s športnimi terenci in pick-upi.

Pick-upe Američani obožujejo

Prav slednji so izredno priljubljeni, njihova prodaja pa tudi v letu 2018, ko bodo sicer prodali manj vozil kot rekordnega leta 2016, ko so prodali 17,55 milijona enot, narašča. »Potrošniki so sicer vse bolj ozaveščeni in se zavedajo pomembnosti okolju prijaznih tehnologij in ekonomičnosti porabe, toda naše pick-upe še vedno naravnost obožujejo,« pravi Eric Lyman, analitik spletne strani truecar.com. V letošnjih devetih mesecih je njihova prodaja zrasla za 4,4 odstotka, na 2,15 milijona, njihov tržni delež pa je bil 16,7 odstotka. Za primerjavo, leta 2012 so imeli vsega 13,2-odstotni tržni delež. Trend veseli prodajalce, saj ni skrivnost, da prodaja pick-upov, ki so moderni, udobni in tehnološko napredni, prinaša večje dobičke, tudi zato, ker je cena velikih med 50.000 in 60.000 dolarjev. To pa je občutno več, kot je bila povprečna cena v letošnjem letu prodanega vozila v ZDA, ki se je ustavila pri številki 37.007 dolarjev. »Pick-upi so tako priljubljeni, ker so jih v zadnjih letih občutno izboljšali. Vsebujejo številne luksuzne dodatke, ki so bili doslej na voljo zgolj pri limuzinah, hkrati pa so vzdržljivi,« pojasnjuje poznavalec trga Matt DeLorenzo.

Uporaba aluminija je občutno zmanjšala njihovo težo, kar se pozna tudi pri porabi goriva. Če je na primer chevrolet silverado letnik 2003 v povprečju porabil 16 litrov bencina na 100 prevoženih kilometrov, je poraba najnovejšega silverada »vsega« 12 litrov. Tudi zato se potrošniki odločajo za nakup pick-upov s šest- in osemvaljnimi bencinskimi motorji, pa čeprav cene goriva rastejo in je trenutno za liter treba odšteti 0,8 dolarja. »Za tistega, ki kupuje avto, ki stane okoli 65.000 dolarjev, cena goriva ni preveč pomembna in bo za galono zlahka odštel tudi štiri dolarje. Šele če bi cena dosegla šest dolarjev, bi potencialni kupci začeli razmišljati o morebitnem nakupu avta z nižjo porabo,« je prepričan DeLorenzo. V prid prodaji dražjih avtomobilov pa govorijo tudi gospodarske razmere – več je služb, večja je prodaja. Zanimivo, da se za nakup pick-upov večinoma odločajo moški (kar 90 odstotkov vseh kupcev), priljubljeni pa so tudi pri »baby boom« generaciji, ki se upokojuje, potrebuje pa zmogljive avtomobile, s katerimi lahko vleče svoje prikolice, čolne in druge igračke. Ne smemo pa zanemariti, da je avto pomemben tudi z vidika imidža.

Nevarni za druge udeležence

Eden izmed razlogov, zakaj se Američani množično preusmerjajo k pick-upom in športnim terencem, je tudi, da jih dojemajo kot bolj varne. To načeloma velja, a zgolj za avtomobile novejšega letnika, medtem ko starejši veljajo za nevarne, kar se je potrdilo v številnih nesrečah. Predvsem pa so se SUV izkazali za nevarne za druge udeležence v prometu, predvsem pešce. Zaradi masivnega prednjega dela vozila je od leta 2009 število smrtnih žrtev med pešci poraslo za 46 odstotkov, na skoraj 6000 mrtvih v letu 2016.

Je pa zelo zanimiv odnos Američanov do električnih avtomobilov. Predlani se je njihov trg ustavil pri šestih milijardah dolarjev, do leta 2022 pa naj bi se povečal na 21 milijard, pri čemer so najbolj priljubljeni manjši električni avtomobili, tudi zato, ker državne spodbude dosegajo 7500 dolarjev. V Kaliforniji pa razmišljajo, da bi dvignili olajšavo z 2500 na 4500 dolarjev. Razlog, zakaj ni večjega buma, je še vedno (pre)visoka cena. Čeprav te vztrajno padajo in naj bi stroški baterije do leta 2030 padli na vsega 73 dolarjev za kilovatno uro, pa so avtomobili na fosilna goriva še vedno cenejši. In če se je pred leti v Kaliforniji na primer najbolje prodajala hibridna toyota prius, danes na vrhu znova kraljuje pick-up, Fordova serija F. Prav kalifornijski trg je največji v ZDA, guverner Jerry Brown pa si je kot cilj zadal, da bodo imeli do leta 2030 na cestah 5 milijonov električnih vozil. Toda proizvajalcem običajnih je pomembneje, da bi bili zanje zahtevani standardi porabe goriva ugodnejši, saj v trenutnih razmerah, ko je cena goriva relativno nizka, služijo veliko več denarja s prodajo pick-upov in športnih terencev. »Električni avti se ne prodajajo sami. Prodajajo se, ker vlada podpira njihov nakup. Na eni strani imajo podjetja težave z zagotavljanjem vse strožjih standardov porabe, na drugi strani pa je povpraševanje po električnih avtih v Aziji, Evropi in Kaliforniji vse večje,« pravi analitičarka Maryann Keller. Zanimivo, da je trenutno v svetu naprodaj 150 različnih hibridov in električnih avtov, a le 25 v Kaliforniji in še precej manj, vsega sedem, v drugih zveznih državah.