29. oktobra je enajst minut po vzletu z letališča v Džakarti, glavnem mestu Indonezije, letalo boeing 737 letalske družbe Lion Air s 189 ljudmi na krovu strmoglavilo v morje. Kmalu po nesreči so se pojavila ugibanja, da naj bi bila za nesrečo kriva nova programska oprema, ki avtomatsko spusti nos letala, če ima ta recimo premalo hitrosti in bi lahko ostalo brez vzgona.

Očitno se je res zgodilo prav to, saj je glavni preiskovalec nesreče Nurcahyo Utomo danes sporočil, da je bilo letalo že na letu dan prej neustrezno za letenje, saj da je imelo povsem enake tehnične težave kot na usodnem letu 29. oktobra. S to pomembno razliko, da je pilot 28. oktobra na letu proti Džakarti ob tem, ko je avtomatski sistem poskušal potisniti nos letala navzdol, sistem ugasnil in nadaljeval let do Džakarte. Napaka letalske družbe je bila, da letala, ki je očitno imelo težave, niso prizemljili. »To je tudi bistvo našega preliminarnega poročila in sporočilo letalski družbi, naj izboljša varnostno politiko, da bi pilot ob taki napaki sprejel pravo odločitev,« je dejal Utomo. Se pravi izklopil avtomatski sistem, ki je očitno deloval narobe, saj je dobival napačne informacije o tem, da je letalo v hudi nevarnosti izgube vzgona (kar vodi v prosti pad).

Našli šele eno črno skrinjico

Zakaj pilotu strmoglavljenega letala tega ni uspelo storiti, ni povsem jasno, saj je reševalcem z dna morja doslej uspelo dobiti le črno skrinjico s podatki o letu, ne pa tudi tiste, na kateri so posnetki pogovorov v pilotski kabini. Iz pridobljene črne skrinjice pa je jasno, da si je pilot ves čas prizadeval obdržati nadzor nad letalom, medtem ko je avtomatski sistem nos letala potiskal navzdol, da bi preprečil domnevno izgubo vzgona. Avtomatski sistem se je motil. Vsaj dvajsetkrat je pilot poskušal dvigniti nos letala, a je to z veliko hitrostjo treščilo v morje. Očitno je, da pilot ni bil seznanjen z napako sistema, saj bi ga v tem primeru enostavno izklopil in rešil letalo.

Boeing 737 max je bilo skoraj novo letalo. Kritike so zdaj usmerjene tako v indonezijsko letalsko družbo, ki naj bi torej vedela, da je z letalom nekaj narobe, pa ga je vseeno pustila v pogonu, kot tudi družbo Boeing, ki je šele po nesreči pilote in letalske družbe obvestila, da je s povsem novim sistemom sicer najmodernejšega in trenutno najbolj priljubljenega modela v njihovi floti lahko nekaj narobe in kako naj ob taki napaki reagirajo.

Indonezijska komisija za preiskovanje nesreč je tako izdala šele preliminarno poročilo s priporočili glede na to, kar jim je uspelo preiskati doslej. Dokončnega uradnega vzroka za nesrečo seveda še niso dognali. Preiskovalci nesreč tudi nikoli ne iščejo krivcev za nesrečo, vedno le vzroke.