V Sloveniji je žal tako, da je obvezen zdravstveni pregled za starostnike šele, ko dopolnijo 80 let. Ob pogledu na moje vozniško dovoljenje je tako kot datum veljavnosti izpisana letnica 2051, pa si danes, ko jih štejem 47, raje ne predstavljam, v kakšnem fizičnem in duševnem stanju bom takrat, če bom še živel. Ne glede na to pa bom lahko vozil avto! Morebitna bolezen gor ali dol.
Seveda ne velja posplošeno razmišljanje, da so starejši vozniki v prometu bolj nevarni, dejstvo pa je, da njihove psihofizične zmogljivosti vseeno upadejo. Razvoj prometa in tehnike pa lahko pripelje do tega, da je pri starejših problematična zmožnost sledenja in prilagajanja tem spremembam. V Sloveniji je imelo lani veljavno vozniško dovoljenje 99.093 oseb v starostni skupini od 71 do 80 let ter 18.938 oseb, starejših od 80 let. Podatkov o tem, koliko od njih ima kakšno bolezen, ki vpliva na vozniške sposobnosti bodisi zaradi bolezni same ali jemanja zdravil z negativnimi stranskimi učinki, ne ve nihče.
Starejši vozniki – uradno mednje sodi vsak po dopolnjenem 65. letu starosti – so bili lani udeleženi v 2833 od skupno 17.479 nesreč, od tega so jih sami povzročili 1960 oziroma 68 odstotkov, v njih pa je umrlo 13 udeležencev. Glede na statistiko se njihove vozniške sposobnosti drastično poslabšajo po upokojitvi, verjetnost, da bodo vozniki, starejši od 75 let, umrli v avtomobilski nesreči, pa je kar štirikrat večja od tveganja voznikov srednjih let, pri voznikih nad 85 let pa se ta možnost poveča še za 50 odstotkov.
Dejstvo je, da promet postaja vse bolj zahteven, saj je vozil in drugih prometnih udeležencev vse več, dobro psihofizično stanje pa postaja nujno, da bi preprečili najhujše. Glede na to, da se prometna varnost na slovenskih tleh zadnja leta izboljšuje in je lani umrlo »vsega« 106 udeležencev, kar je najmanj, odkar v Sloveniji spremljamo število prometnih nesreč, je nujno, da se zavemo, da morajo biti med starejšimi vozniki za volanskim obročem zgolj tisti, ki so varne vožnje sposobni, kar jim njihove psihofizične sposobnosti dejansko zagotavljajo. Vzor so nam lahko že Finci, kjer je obvezen zdravstveni pregled že pri dopolnjenih 45 letih. Mimogrede, na Finskem je lani v prometnih nesrečah umrlo 37 ljudi na milijon prebivalcev, kar je bilo 18 odstotkov manj kot leto prej in tretjino bolje od Slovenije.
Da je vožnja tvegana, pa se moramo zavedati prav vsi prometni udeleženci. Le z manjšim pritiskom stopalke na plin, večjo varnostno razdaljo in strpnostjo v prometu bomo lahko dosegli skupni cilj, da se bo število mrtvih približalo na prvi pogled utopistični »viziji 0«. Da smo zdravi za volanskim obročem, pa mora biti prvi pogoj.