Že slovenski pisatelj Goran Vojnović se je pred leti v šali zahvalil slovenski policiji, da ga je, četudi povsem neupravičeno, zaslišala v zvezi z vsebino romana Čefurji raus. Knjiga je tudi na račun zapleta pritegnila pozornost širše javnosti, Vojnović je čez noč postal pisateljska zvezda, roman najbolje prodajana slovenska knjiga leta, sledila je uspešna gledališka različica in čez nekaj let še film.

Da je kontroverznost pogosto najboljša »brezplačna« reklama, dobro vedo tudi oglaševalci in skoraj nemogoče si je predstavljati, da se je nedavna oglaševalska zgodba o palmovem olju in orangutanih odvila po naključju. Kaj se je pravzaprav zgodilo? Britanska veriga supermarketov Iceland foods, kjer so specializirani za prodajo zamrznjenih živil, je na twitterju sporočila, da letošnjega božičnega oglasa ne bodo predvajali po televiziji. Strokovnjaki iz organizacije Clearcast, kjer pred predvajanjem oglase pregledajo za potencialno sporno vsebino, so namreč ocenili, da je oglas preveč političen in zato neprimeren za predvajanje po televiziji. Zato so »prepovedani« oglas objavili kar na družbenih omrežjih.

Prepovedani oglas z več kot 3 milijoni ogledov

V animiranem 90-sekundnem oglasu, ki mu je glas posodila britanska igralka Emma Thompson, ni zamrznjenih dobrot, ampak v njem nastopa deklica, ki v svoji sobi gosti nezaželenega orangutana. Njegova pretirana igrivost in splošna neprilagojenost jo sprva motita, a orangutanski mladič ji sčasoma pojasni svojo zgodbo – k njej je prebegnil, saj so mu pohlepni ljudje z bagri uničili gozd, kjer živi, in mu celo ubili mamo, vse le zato, da bi izčrpali čim več palmovega olja, s katerim lahko izdelujejo poceni živila, ličila, šampone in nešteto drugih izdelkov za osebno nego. Deklica se odloči, da bo storila vse, da reši orangutane pred izumrtjem, za konec pa še izvemo, da so se pri podjetju Iceland foods zavezali, da bodo s svojih polic izločili vse izdelke, ki vsebujejo palmovo olje.

Oglas so označili za pretirano političen, saj so ga v originalu posneli pri razvpiti okoljevarstveni organizaciji Greenpeace – ti so ga na svojem kanalu na youtubu objavili že pred nekaj meseci, a so takrat namesto obljube o izdelkih brez palmovega olja pozivali k podpisu peticije proti uporabi palmovega olja in za ohranitev orangutanov. Animirana pripoved se je izgubila med mnogimi okoljevarstvenimi pobudami. A zdaj, ko se je pod izdelek podpisala trgovinska veriga in so ga prepovedali, za nameček pa so nanj opozorili še zvezdniki, imajo pozornost vsega sveta. Prvi je k obveznemu ogledu pozval priljubljeni televizijski voditelj James Corden, nato pa še nešteto drugih ogorčenih zvezdnikov. Oglas je imel samo na youtubu v nekaj dneh več kot tri milijone ogledov, obenem pa je postal najodmevnejši oglas na družbenih omrežjih vseh časov.

In kar je še pomembnejše – Greenpeaceovo peticijo na spletu je podpisalo že okoli 700.000 ljudi. Le kdo si ne želi, da bi ohranili orangutane? Nekateri strokovnjaki sicer opozarjajo, da ukinitev palmovega olja ni tako neoporečna, kot se zdi na prvi pogled, saj je od proizvodnje na nekaterih degradiranih azijskih območjih odvisno preživetje ogromnega števila ljudi, ki bi zaradi nenadne ukinitve lahko čez noč ostali brez dohodka in dostopa do osnovnih življenjskih dobrin.

Družbeno odgovorno je v modi, a previdno

Družbena odgovornost je zadnja leta zaželena, če ne kar obvezna poteza oglaševalskih kampanj večjih korporacij, a včasih se ne izide po načrtu. Ko so pred nekaj leti v luči aktivizma in uličnih protestov družbeno vzdušje izrabili za promocijo Pepsija, se jim je to v trenutku izjalovilo – o oglasu je sicer govoril ves svet, a le malokomu se je zdela simpatična ideja, da nezadovoljstvo v družbi lahko umiri bogata resničnostna zvezdnica in manekenka Kendall Jenner, ki spravo v oglasu doseže z deljenjem priljubljenega gaziranega napitka policistom. Pepsi se je za oglas dolgo opravičeval, podjetju Nike pa se je obrnilo, kot so želeli – za svojo kampanjo so najeli zvezdnika ameriškega nogometa Colina Kaepernicka, tistega, ki je na eni od tekem pokleknil med predvajanjem ameriške himne, da bi tako izrazil nestrinjanje z nasiljem, ki ga policija izvaja nad temnopoltimi prebivalci. »Verjemi v nekaj, pa čeprav ob tem tvegaš, da boš izgubil vse,« je pisalo na oglasu ob Kaepernickovem imenu in Nike je povečal spletno prodajo za 36 odstotkov, v hipu pa je narasla tudi cena delnic podjetja.

Prepoved oglasa je navsezadnje najboljši izid v primeru podjetja Iceland foods, kjer so se letos že oglasili na temo nepotrebnih plastičnih embalaž. V enem tednu jim je vrtoglavo naraslo število sledilcev na družbenih omrežjih, z znamko smo odslej seznanjeni po vsem svetu, javnost pa jih vidi kot družbeno odgovorno podjetje – na svojih kanalih nas zdaj redno obveščajo o kočljivi tematiki, pa tudi o svoji ponudbi zamrznjenih jedi pod ključno besedo »božična večerja brez palmovega olja«. Prepričani smo, da bodo poleg velikega števila ogledov ugodne tudi računovodske številke. In seveda dobrobit orangutanov.