V rezidenčnem centru KC Tobačna 001 v Ljubljani je zadnja dva meseca domovala hrvaška Fokus Grupa in tako je nastal projekt, ki se imenuje Nevidna materija in ga je kurirala Alenka Gregorič. Avtorja Iva Kovač in Elvis Krstulović pri ustvarjanju uporabljata vire iz raznolikih arhivov, tudi kot vizualni material, iz katerega ustvarjata kolaže in apropriacije. Njun opus lahko vpišemo v pozna dela institucionalne kritike, saj raziskujeta delovanje akterjev sveta vizualne umetnosti in s tem kritiko usmerjata k razmerjem, predvsem v naši regiji.

Umetniška skupina opravlja digitalne raziskave zgodovine umetnosti, ki so pri lokalni umetnostnozgodovinski vedi še v povojih. V nasprotju z znanstvenimi raziskavami si lahko privošči, da za sporočanje izkoristi medij razstave. Ta je sposoben nasloviti zvrstno širši krog občinstva. Medtem ko se tradicionalni načini pridobivanja vednosti vedno bolj formalizirajo, umetnost ponuja eno od mest za (dokaj) svobodno izražanje, ki pri Fokus Grupi poleg raziskovalne vsebine ponuja tudi vizualno estetiko. Ta je prilagojena mediju – računalniškemu programu, ki ga uporablja.

East Art Map križan z e-flux

V Sloveniji se je Fokus Grupa osredotočila na projekt East Art Map (2001), katerega cilj je ustvariti kanonski nabor umetnikov in gibanj vzhodne Evrope, ki so delovali po letu 1945. Izbor opravi skupina likovnih kritikov, kuratorjev in umetnikov, pridružijo se lahko tudi obiskovalci. Identificirali so okrog 226 ključnih umetnikov, projekt pa je bil objavljen tudi v knjižni obliki.

Drugi arhiv, ki ga v projektu Nevidna materija uporabi Fokus Grupa, je ameriški e-flux (1998) in je ena najpomembnejših digitalnih platform zahodnega sveta umetnosti. Tu dnevno oglašujejo podatke o odprtjih razstav v globalnem prostoru umetnosti. Tudi e-flux se, kot Irwin ali Fokus Grupa, osredotoča na kritični diskurz o sodobni umetnosti, a to počne iz hegemone pozicije umetnostnega centra.

Fokus Grupa s pomočjo računalniškega programa križa bazo umetnikov East Art Map z bazo razstavljalcev v e-fluxovi bazi in nam pokaže, kako se imena umetnikov iz »vzhodnoevropske« baze pojavljajo v »globalnem« svetu umetnosti, tako lahko vidimo, kako uspešno in kateri umetniki so se plasirali v mednarodni svet umetnosti. Vsako pojavljanje imena umetnika iz baze East Art Map je prikazano kot grafični list na zidu. Stena galerije je tako spremenjena v prostor likovnosti, a navidezno dekorativna površina je v resnici natančna analiza baze podatkov, od umetnika z najmanj povezavami do tistih z največ.

Najuspešnejši umetniki

Na drugem, velikem in barvitem grafu so znova predstavljeni vsi umetniki East Art Map, kot se pojavijo v bazi e-flux, in njihove medsebojne povezave – torej skupna prisotnost na razstavah. Ob tem nam graf pokaže še selektorje, ki so jih uvrstili v East Art Map. Vsak izmed njih je ocenjen s spremenljivko povezljivosti, ki so si jo priborili izbrani umetniki. Najuspešnejša je bila hrvaška likovna kritičarka, kuratorica in tudi soproga umetnika Mladena Stilinovića, Branka (in ne Banka, kot se je na grafu pošalil tiskarski škrat) Stipančić, poleg nje še umetnica in teoretičarka Marina Gržinić ter, presenetljivo, vpisi publike.

Barviti graf tudi pokaže, da največji delež povezav in s tem prisotnosti na e-flux zasluži tisti, ki je iniciiral projekt East Art Map – skupina Irwin in njihov razširjeni kolektiv Neue Slowenische Kunst. Ta zavzame center prijetno obarvane krožne forme, ki si jo je Fokus Grupa izbrala za predstavitev podatkov. Dela tistih umetnikov, ki se v križanju obeh baz pojavijo največkrat, Fokus Grupa prikaže tudi v živo, z njihovimi umetninami. Po križanju e-flux in East Art Map so najuspešnejši Marina Abramović, Tomislav Gotovac, Ion Grigorescu, Irwin, NSK in Mladen Stilinović. Gledalcu ni jasno, zakaj so za razstavo pridobljena prav ta njihova dela, prav tako pri postavitvi nihajo med arhivsko in muzejsko zasnovo in nobenega od obeh kontekstov ne izkoristijo.

Raziskava pokaže, da 56 odstotkov institucij, ki razstave oglašujejo na e-fluxu, prireja tudi razstave umetnikov East Art Map z najmanj dvema prisotnima umetnikoma, a ker nimamo primerjave z drugimi deli sveta ali primerjave v času, nam podatek pove malo. Pa vendar lahko sklenemo, da je East Art Map za današnjo prisotnost soodgovoren in je v boju za prepoznavnost najuspešnejše spromoviral prav sebe in svoje. Fokus Grupa v East Art Map (še) ni vključena.